Gå videre til hovedindholdet

Erkendelsens mulighed eller umulighed

Ligesom jeg før har foreslået et argument imod Humes radikale empirisme ved at bruge hans argument mod hans egen teori - at sige at hvis, som han hævder, al erkendelse stammer fra vores indtryk (impressions); og da vi ikke har noget indtryk af denne teori (at al erkendelse stammer fra vores indtryk) så er hans teori ikke en erkendelse og kan ikke være sand; hans tanke ophæver sig selv -

på samme måde kan man behandle Heraklits teori, alt flyder og intet står fast; hvis alt flyder og intet står fast, så står heller ikke denne tanke, at alt flyder og intet står fast, fast; og derfor er der her epistemologisk (erkendelsesteoretisk) tale om en umulig position eller en læresætning, der modsiger sig selv hvis man bruger teorien eller tanken mod den selv.

Det samme er tilfældet hvis man simpelthen vil hævde erkendelsens umulighed; hvis erkendelse er umulig, er det umuligt at erkende, at erkendelse er umulig; igen en selvmodsigende, umulig position.

Det ser altså ud til, at erkendelse må være mulig. Spørgsmålet er så hvordan eller hvad det vil sige at erkende.

Måske kan man nærme sig spørgsmålet ved at betragte Platons dialog, Kratylos, hvor Kratylos, Hermogenes og Sokrates diskuterer navnekorrekthed eller om sproget er udtryk for tingene eller verden i sig selv, om det afbilder verden eller om sproget primært fungerer via konvention.

Kratylos er en såkaldt aporetisk dialog hvilket betyder, at den slutter uden sikkert resultat (aporia; forvirring, rådvildhed). Men Sokrates hælder mest til at anskue sprogets konventionelle natur.

Det samme synspunkt finder vi i Wittgensteins, Philosofische Untersuchungen (da. Filosofiske undersøgelser), hvor han opgiver billedteorien for sprog fra hans, Tractatus logico philosoficus, idet han med teorien om sprogspil hævder at vi forstår hinanden ved hjælp af sproglige konventioner.

Man kunne hævde, at når ny erkendelse kommer til verden, så forsøger den erkendende at afbilde sin nye indsigt via sproget. Og når andre læser eller hører de nye tanker og de bliver antaget, opstår efterhånden den konvention, at sådan og sådan hænger dette sammen.

Dette kan fx iagttages når nye ord kommer ind i sproget; fx ordet computer. Dette ord er et forsøg på at beskrive en nyere opfindelse, og det er blevet en sproglig konvention som henviser til denne opfindelse.

Så jeg foreslår altså en kombination af afbildnings- og konventionsteorien som både Platon og Wittgenstein diskuterer.

Generelt kunne man måske sige idet vi medtager en parallel til Platons hulebillede (fra Staten), at ord og sprog afbilder den tilgrundliggende tanke som skygger idet vi søger at forstå virkeligheden, og hvis en given erkendelse vinder indpas skabes en konvention om at sådan og sådan hænger tingene sammen.

Og en af forskellene på subjektiv og objektiv erkendelse er, at den objektive erkendelse må formuleres i ord og sprog, mens det ikke altid er tilfældet med den subjektive erkendelse, som nogle gange kan komme til udtryk i en indre fornemmelse eller indre følelse af vished,  som kan være svær at formulere nøjagtigt i ord og sprog.

Måske er det muligt at identificere en slags epistemologiske (erkendelsesteoretiske) fundamentaler, dvs en række begreber og ord som ikke lader sig reducere yderligere og som har med erkendelsen at gøre; med en vis ret kan det siges, at en stor del af filosofien, i hvert fald hos Platon og Descartes og også Kant netop er sådanne forsøg på at identificere et fast grundlag for erkendelsen i det dyb, der åbner sig når vi spørger til de mest grundlæggende ting i livet og verden -

og hvorfor ikke sige, at tanken, et ord der betegner et fænomen vi alle kender og er det vi søger at forstå verden og livet med, er en sådan epistemologisk fundamental.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Cirkulær, lineær og punktuel tid

I forskellige religiøse og filosofiske traditioner har man haft forskellige opfattelser af tiden. I indoeuropæisk (græsk, romersk og nordisk) mytologi har man haft en cirkulær opfattelse af tiden; årstiderne skifter og vender tilbage, solen står op og går ned og vender tilbage, og måske livet svinder og kommer igen. I semitisk tradition (jødisk, kristen og islamisk) har man en lineær tidsopfattelse; en skabelse, et liv, en verden og en afslutning (dommedag). Overfor disse to opfattelser kunne man hævde den punktuelle tid forstået som nuet; det eneste, der med sikkerhed eksisterer; en opfattelse af livet som eksisterende i hvert nu og hvor fremtiden og måske evigheden altid ligger foran os; en tid, et nu, en evig skabelse uden ende. I en sådan tidsopfattelse er hvert nu, og altså livet i ethvert nu, det vigtigste og det eneste vi med sikkerhed har. Det mulige hinsides liv nedtones uden at miste betydning, og det samme gør fortiden; det vigtigste er det liv vi har lige nu og hvad vi

Legitim og illegitim magt

Frihed gør magten legitim, tvang gør den illegitim At det forholder sig sådan kan vi forstå hvis vi opfatter de grundlæggende og universelle menneskerettigheder som retten til liv, frihed og ejendom. Enhver magt må derfor hvis den skal opfylde de universelle menneskerettigheder og dermed være legitim, dels vælges ved frie, demokratiske valg, dels sikre borgerne størst mulig frihed. Da Montesquieu i Om lovenes ånd (De l' esprit de lois, 1748) påviste det rationelle i magtens tredeling i en lovgivende, udøvende og dømmende magt, må også disse tre magtinstanser i en legitim magt være kendetegnet ved frihed. Dels må - som sagt - den lovgivende magt vælges frit og demokratisk, dels må den ikke vedtage tvangslove, og dels må den udøvende magt ikke udstrække sin magt videre - som tidligere skrevet - end at enhver borger har sin fulde frihed til at bryde enhver af de af den lovgivende magt vedtagne love. Bryder man disse love, står man til ansvar overfor den dømmende magt, hvis d

Descartes' ontologi og erkendelsesteori

Vi søger i dybet den faste grund  For Rene Descartes (1596-1650)  er sikker videnskabelig erkendelse kun mulig, hvis vi som udgangspunkt erkender Guds og sjælens eksistens. Guds og sjælens (eller åndens) eksistens er det ene rolige, arkimediske punkt, hvorved vi kan løfte erkendelsen og videnskaben. Sjælen er givet os af Gud - i modsætning til dyrene - og er af Gud udstyret med fornuft. Den menneskelige krop er at ligne med en maskine, og er helt forskellig fra sjælen, som - i modsætning til kroppen - er udødelig (Discours de la Methode; Meditations metaphysique). Denne tanke findes også i Vandrer mod Lyset. Descartes når frem til tanken gennem den metodiske tvivl, hvor det eneste han ikke kan tvivle på er, at han tænker, og da han tænker, må han også eksistere, da det ikke giver mening at sige, at han tænker uden samtidig at eksistere. Man kan ikke borttænke tanken og dermed eksistensen ('Je pense, donc je suis'). Da han altså tænker og dermed eksisterer, erkender han dernæst