Gå videre til hovedindholdet

To veje

Opgaven er ikke at brænde diamanten, men at slibe den stadig finere

I visse traditioner af hvilke nogle er meget gamle og tæller hinduistiske og buddhistiske bevægelser og i kristen og islamisk mysticisme hævdes det, at mennesket gennem askese, disciplin og selvfornægtelse kan nå Gud eller forening med Gud og erkendelse af Ham.

Det hævdes at gennem tilintetgørelse af jeget eller selvet når mennesket den fuldkomne og højest mulige tilstand og at fuldkommenheden er en ekstatisk tilstand og forening med Gud.

Disse forestillinger er også tilstede i dele af den moderne og vulgære spiritualitet.

Vi kan formulere tanken i et billede:

Til grund for alting ligger en urkilde (Plotin: Det uudsigelige Ene (Enneaderne); Spinoza: Den selvforårsagede substans (Etica ordine geometrico demonstrata) og flere andre).

Dennes strømning og udstrømning danner hvirvler i form af tid, rum, materie, godt og ondt og egoer eller personligheder.

Opgaven for mennesket er så at fjerne disse hvirvler og genetablere den oprindelige og uhindrede urkildes strøm og (gen-)forene sig med urkilden eller 'verdenssjælen'.

Men det er ikke rigtigt, at den højeste tilstand nås ved udslettelse af sit jeg eller ved 'erkendelse af sindets eller jegets (illusoriske) natur' (foreningen med urkilden).

Tværtimod gælder det om at styrke sit jeg og personlighed så vi bliver stærke nok til at være i Guds Rige og hos Gud uden at vi opløses og tilintetgøres (se Vandrer mod Lyset).

Ingen behøver dog frygte denne opløsning. For Gud sørger for at vi først indtræder i Hans Rige når vi har den fornødne styrke.

Styrken og karakteren dannes ved mødet med det onde og ved at overvinde det.

Der er altså tale om to hinanden modsatte veje:

1) Gennem selvfornægtelse, disciplin og askese at udslette sit jeg for derigennem at nå ekstatisk forening med Gud eller 'verdenssjælen' (urkilden).

2) Gennem rolig og langsom og tålmodig styrkelse og udvikling af jeget og personligheden og selvstændigheden ved mødet med det onde at nå en sådan åndelig styrke at vi kan indtræde i Guds Rige og opholde os i Hans nærhed netop uden at opløses i Ham. Denne salige tilstand er ikke ekstatisk men præget af fuldkommen ro, klarhed, kærlighed og tryghed.

Den første vej er en arketypisk vej som er repræsenteret i mange traditioner og filosofier (fx også i den islamiske sufisme; Rumi m fl) og er en vildvej.

Den anden vej er sandheden.

Den første vej er dødens vej, den anden livets.

Vi kan også illustrere forskellen i dette billede:

1) Sjælen eller ånden er som en urolig strøm af vand, der hvirvler ned af en bjergside, men som til sidst løber udi, opløses af og forenes med havet.

2) Sjælen eller ånden er som en kostbar diamant, der langsomt, af en dygtig juveler, slibes finere og finere, og derved lyser klarere og mere skønt, i stadig mere intensivt lys og mangfoldige nuancer.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Cirkulær, lineær og punktuel tid

I forskellige religiøse og filosofiske traditioner har man haft forskellige opfattelser af tiden. I indoeuropæisk (græsk, romersk og nordisk) mytologi har man haft en cirkulær opfattelse af tiden; årstiderne skifter og vender tilbage, solen står op og går ned og vender tilbage, og måske livet svinder og kommer igen. I semitisk tradition (jødisk, kristen og islamisk) har man en lineær tidsopfattelse; en skabelse, et liv, en verden og en afslutning (dommedag). Overfor disse to opfattelser kunne man hævde den punktuelle tid forstået som nuet; det eneste, der med sikkerhed eksisterer; en opfattelse af livet som eksisterende i hvert nu og hvor fremtiden og måske evigheden altid ligger foran os; en tid, et nu, en evig skabelse uden ende. I en sådan tidsopfattelse er hvert nu, og altså livet i ethvert nu, det vigtigste og det eneste vi med sikkerhed har. Det mulige hinsides liv nedtones uden at miste betydning, og det samme gør fortiden; det vigtigste er det liv vi har lige nu og hvad vi

Legitim og illegitim magt

Frihed gør magten legitim, tvang gør den illegitim At det forholder sig sådan kan vi forstå hvis vi opfatter de grundlæggende og universelle menneskerettigheder som retten til liv, frihed og ejendom. Enhver magt må derfor hvis den skal opfylde de universelle menneskerettigheder og dermed være legitim, dels vælges ved frie, demokratiske valg, dels sikre borgerne størst mulig frihed. Da Montesquieu i Om lovenes ånd (De l' esprit de lois, 1748) påviste det rationelle i magtens tredeling i en lovgivende, udøvende og dømmende magt, må også disse tre magtinstanser i en legitim magt være kendetegnet ved frihed. Dels må - som sagt - den lovgivende magt vælges frit og demokratisk, dels må den ikke vedtage tvangslove, og dels må den udøvende magt ikke udstrække sin magt videre - som tidligere skrevet - end at enhver borger har sin fulde frihed til at bryde enhver af de af den lovgivende magt vedtagne love. Bryder man disse love, står man til ansvar overfor den dømmende magt, hvis d

Descartes' ontologi og erkendelsesteori

Vi søger i dybet den faste grund  For Rene Descartes (1596-1650)  er sikker videnskabelig erkendelse kun mulig, hvis vi som udgangspunkt erkender Guds og sjælens eksistens. Guds og sjælens (eller åndens) eksistens er det ene rolige, arkimediske punkt, hvorved vi kan løfte erkendelsen og videnskaben. Sjælen er givet os af Gud - i modsætning til dyrene - og er af Gud udstyret med fornuft. Den menneskelige krop er at ligne med en maskine, og er helt forskellig fra sjælen, som - i modsætning til kroppen - er udødelig (Discours de la Methode; Meditations metaphysique). Denne tanke findes også i Vandrer mod Lyset. Descartes når frem til tanken gennem den metodiske tvivl, hvor det eneste han ikke kan tvivle på er, at han tænker, og da han tænker, må han også eksistere, da det ikke giver mening at sige, at han tænker uden samtidig at eksistere. Man kan ikke borttænke tanken og dermed eksistensen ('Je pense, donc je suis'). Da han altså tænker og dermed eksisterer, erkender han dernæst