Gå videre til hovedindholdet

Opsats 28; hus. skygger. far

Over vandene svævede, rugede min fars mørke ånd. Jeg tror ikke, at han er et dårligt menneske. Når bare han kunne få det som han ville have det, så længe tingene gik nøjagtig efter hans hoved, var alt fint. Ingen problemer.

Omkvæd: Når køkkenet er istandsat, når stuen er ordnet, når vinduerne er malet, næste år og til jul og når vi dør, ja, så bliver det godt.

Og hvad så? Nu er jeg lige sådan. Også jeg dræber livet omkring mig, også jeg raser når andre hævder en vilje modsat min. Jeg har kraftedeme skæg ligesom ham.

Og huset er fuld af skygger og dødninge. Her går jeg hvileløst rundt i stuerne, drevet rundt og ud på de samme mørke veje, de samme uhyggelige, sjælefræsende lygters kolde lys i mørke nætter, drevet ud af min krop, hvis jeg kunne, på jagt eller på flugt; ja, og om et år og når jeg dør bliver alt godt.

Og her sidder jeg med et bittert drag om munden fordi OB er bagud 0-1 ved pausen, min kone driller mig med det, jeg har så ømme tæer. Alt og alle er imod mig, og fanden tage det.

Så i virkeligheden er dette et selvportræt; hans hellighed, pave Carsten I, kejseren, tyrannen, knæl for hans hellighed, bøj jer for eneherskeren, kong Ploug den første, midtpunktet, professor overklog, han der i sin godhed foragter de underlegne.

Giv mig en brækspand!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Cirkulær, lineær og punktuel tid

I forskellige religiøse og filosofiske traditioner har man haft forskellige opfattelser af tiden. I indoeuropæisk (græsk, romersk og nordisk) mytologi har man haft en cirkulær opfattelse af tiden; årstiderne skifter og vender tilbage, solen står op og går ned og vender tilbage, og måske livet svinder og kommer igen. I semitisk tradition (jødisk, kristen og islamisk) har man en lineær tidsopfattelse; en skabelse, et liv, en verden og en afslutning (dommedag). Overfor disse to opfattelser kunne man hævde den punktuelle tid forstået som nuet; det eneste, der med sikkerhed eksisterer; en opfattelse af livet som eksisterende i hvert nu og hvor fremtiden og måske evigheden altid ligger foran os; en tid, et nu, en evig skabelse uden ende. I en sådan tidsopfattelse er hvert nu, og altså livet i ethvert nu, det vigtigste og det eneste vi med sikkerhed har. Det mulige hinsides liv nedtones uden at miste betydning, og det samme gør fortiden; det vigtigste er det liv vi har lige nu og hvad vi

Legitim og illegitim magt

Frihed gør magten legitim, tvang gør den illegitim At det forholder sig sådan kan vi forstå hvis vi opfatter de grundlæggende og universelle menneskerettigheder som retten til liv, frihed og ejendom. Enhver magt må derfor hvis den skal opfylde de universelle menneskerettigheder og dermed være legitim, dels vælges ved frie, demokratiske valg, dels sikre borgerne størst mulig frihed. Da Montesquieu i Om lovenes ånd (De l' esprit de lois, 1748) påviste det rationelle i magtens tredeling i en lovgivende, udøvende og dømmende magt, må også disse tre magtinstanser i en legitim magt være kendetegnet ved frihed. Dels må - som sagt - den lovgivende magt vælges frit og demokratisk, dels må den ikke vedtage tvangslove, og dels må den udøvende magt ikke udstrække sin magt videre - som tidligere skrevet - end at enhver borger har sin fulde frihed til at bryde enhver af de af den lovgivende magt vedtagne love. Bryder man disse love, står man til ansvar overfor den dømmende magt, hvis d

Descartes' ontologi og erkendelsesteori

Vi søger i dybet den faste grund  For Rene Descartes (1596-1650)  er sikker videnskabelig erkendelse kun mulig, hvis vi som udgangspunkt erkender Guds og sjælens eksistens. Guds og sjælens (eller åndens) eksistens er det ene rolige, arkimediske punkt, hvorved vi kan løfte erkendelsen og videnskaben. Sjælen er givet os af Gud - i modsætning til dyrene - og er af Gud udstyret med fornuft. Den menneskelige krop er at ligne med en maskine, og er helt forskellig fra sjælen, som - i modsætning til kroppen - er udødelig (Discours de la Methode; Meditations metaphysique). Denne tanke findes også i Vandrer mod Lyset. Descartes når frem til tanken gennem den metodiske tvivl, hvor det eneste han ikke kan tvivle på er, at han tænker, og da han tænker, må han også eksistere, da det ikke giver mening at sige, at han tænker uden samtidig at eksistere. Man kan ikke borttænke tanken og dermed eksistensen ('Je pense, donc je suis'). Da han altså tænker og dermed eksisterer, erkender han dernæst