Gå videre til hovedindholdet

Det stille vand

Hvis vi betragter vores egen tid og historien i billedet af et hav, så er det et uroligt og oprørt hav hjemsøgt af storme og forlis.

Durant skriver i sin Verdens kulturhistorie om Romerriget hvordan velstanden inden for riget og en stor frugtbarhed udenfor gjorde opstande og invasioner uundgåelige.

Dette har også appel til vores tid hvor Vesten er præget af velstand men måske også en træthed eller mæthed, og hvor fattige udenfor søger mod Europa og USA for at få del i velstanden og afbøde deres sult.

Hvis man videre betragter oldtidens store erobrere, fx Alexander den Store, Gajus Julius Cæsar, Hannibal og andre, så ser vi hvordan historiens hav igen og igen hjemsøges af storme, hvordan vandet piskes op og tordner mod land med ødelæggende kraft.

Disse erobrere sætter bevægelser, storme i gang som hjemsøger os i lange tider med vold, krig, uro, nød og lidelser.

Nogle af dem drives af magtbegær, andre mobiliserer modstand baseret på et helt folks selvopholdelsesdrift og dennes voldsomme kræfter; når et folk trænges op i en krog og trues på livet, er det voldsomme kræfter, der slippes løs.

Nogle erobrere drives af kulturel og politisk sult efter magt og indflydelse og rigdom, andre igen af racehad og tanker om egen overlegenhed og deraf formodet ret til at tage land og rigdomme som det passer en.

Historien er et uroligt hav hvor aktion følges af reaktion, hvor vold og krig avler vold og krig, hvor vind og bølger pisker havet op til raseri og nye storme og ødelæggende tsunamier.

Trænger vi længere og længere bagud i historien og søger oprindelsen til disse storme og uvejr, så finder vi den først i mytiske beretninger som for eksempel den kristne syndefaldsmyte og i myten om Ikaros, der fløj for tæt på Solen og styrtede i havet.

Men vi finder også oprindelsen skrevet i klartekst i Vandrer mod Lyset hvor de virkelige begivenheder der ligger til grund for disse myter beskrives:

Satans og de øvrige Ældstes fald.

Her er den første oprindelse til de storme der hjemsøger os.

Hvordan kan vi stilne vandene, hvordan kan vi genskabe det rolige, klare vand med den gyldne Sols rolige spejling og billede i sig, som lå før stormen og stormene der fulgte?

Det kan vi ved ikke igen og igen at give stormen ny næring gennem vold, had, krig og uforsonlighed.

Det kan vi ved at møde vold med tilgivelse, ved at forstå hvilke lidelser der venter dem, der skaber storm og ikke fred, og ved at have barmhjertighed med dem og derved søge at genvække lyset i dem.

Had og krig og vold forlænger stormenes tidsalder. Gennem tilgivelse og medfølelse og barmhjertighed kan vi stilne de urolige vande og igen se Solen genspejlet i havets blikstille; det lys der nu flakser så uroligt og fragmenteret og forvirrende i det oprørte hav, men som igen kan blive smukt og roligt genspejlet og give liv og varme og klarhed i verden.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Cirkulær, lineær og punktuel tid

I forskellige religiøse og filosofiske traditioner har man haft forskellige opfattelser af tiden. I indoeuropæisk (græsk, romersk og nordisk) mytologi har man haft en cirkulær opfattelse af tiden; årstiderne skifter og vender tilbage, solen står op og går ned og vender tilbage, og måske livet svinder og kommer igen. I semitisk tradition (jødisk, kristen og islamisk) har man en lineær tidsopfattelse; en skabelse, et liv, en verden og en afslutning (dommedag). Overfor disse to opfattelser kunne man hævde den punktuelle tid forstået som nuet; det eneste, der med sikkerhed eksisterer; en opfattelse af livet som eksisterende i hvert nu og hvor fremtiden og måske evigheden altid ligger foran os; en tid, et nu, en evig skabelse uden ende. I en sådan tidsopfattelse er hvert nu, og altså livet i ethvert nu, det vigtigste og det eneste vi med sikkerhed har. Det mulige hinsides liv nedtones uden at miste betydning, og det samme gør fortiden; det vigtigste er det liv vi har lige nu og hvad vi

Legitim og illegitim magt

Frihed gør magten legitim, tvang gør den illegitim At det forholder sig sådan kan vi forstå hvis vi opfatter de grundlæggende og universelle menneskerettigheder som retten til liv, frihed og ejendom. Enhver magt må derfor hvis den skal opfylde de universelle menneskerettigheder og dermed være legitim, dels vælges ved frie, demokratiske valg, dels sikre borgerne størst mulig frihed. Da Montesquieu i Om lovenes ånd (De l' esprit de lois, 1748) påviste det rationelle i magtens tredeling i en lovgivende, udøvende og dømmende magt, må også disse tre magtinstanser i en legitim magt være kendetegnet ved frihed. Dels må - som sagt - den lovgivende magt vælges frit og demokratisk, dels må den ikke vedtage tvangslove, og dels må den udøvende magt ikke udstrække sin magt videre - som tidligere skrevet - end at enhver borger har sin fulde frihed til at bryde enhver af de af den lovgivende magt vedtagne love. Bryder man disse love, står man til ansvar overfor den dømmende magt, hvis d

Descartes' ontologi og erkendelsesteori

Vi søger i dybet den faste grund  For Rene Descartes (1596-1650)  er sikker videnskabelig erkendelse kun mulig, hvis vi som udgangspunkt erkender Guds og sjælens eksistens. Guds og sjælens (eller åndens) eksistens er det ene rolige, arkimediske punkt, hvorved vi kan løfte erkendelsen og videnskaben. Sjælen er givet os af Gud - i modsætning til dyrene - og er af Gud udstyret med fornuft. Den menneskelige krop er at ligne med en maskine, og er helt forskellig fra sjælen, som - i modsætning til kroppen - er udødelig (Discours de la Methode; Meditations metaphysique). Denne tanke findes også i Vandrer mod Lyset. Descartes når frem til tanken gennem den metodiske tvivl, hvor det eneste han ikke kan tvivle på er, at han tænker, og da han tænker, må han også eksistere, da det ikke giver mening at sige, at han tænker uden samtidig at eksistere. Man kan ikke borttænke tanken og dermed eksistensen ('Je pense, donc je suis'). Da han altså tænker og dermed eksisterer, erkender han dernæst