Det er påfaldende at i en tid hvor mennesker rejser til månen og måske videre ud i rummet, og hvor videnskaben og teknologien fejrer uhørte triumfer, at en så stor del af kunsten og kulturen står i dekadencens tegn.
Jeg vil indskrænke disse bemærkninger til popkulturen, særligt musikken, og det spirituelle eller religiøse område.
I popmusikken består dekadencen i effektjageri; man taler ligeud om hooklines, riffs og andre fænomener; man ønsker at påvirke på en bestemt måde, hensætte publikum i en særlig stemning, der cirka beløber sig til beundring og fremhævning af egen fortræffelighed osv.
Kort: Denne dekadente musik er som tyggegummi: Uden næring og den mister hurtigt sin smag. Eller den er som at stikke tungen ud af vinduet og tomme kalorier. Som candyfloss: Den ser imponerende ud, men smelter til ingenting ved berøring med tungen.
Det spirituelle og religiøse: Her har den såkaldt karismatiske vækkelse kronede dage, selv om den kun er massepsykose og hysteri.
I det spirituelle verserer der barnlige tanker om, at universet er som en automat hvor man får det man ønsker, hvis man ønsker det nok. Ja, de der sælger disse fantasier får fyldt pungen og ser imponerende ud, når de erklærer at denne eller hin tanke kommer direkte fra Gud eller mestrene; men igen svinder det ind til ingenting som candyfloss eller tyggegummi.
Andre hævder rask væk at besidde klarsyn, helbredende hænder (mod behørig betaling) og springer ud som religiøse forkyndere - efter et (dyrt) weekendkursus eller to.
Dekadencen er tydelig og pinlig. Vi lever i tyggegummiets og candyflossens århundrede; mennesker vil underholdes, ikke tænke og lade lyset gro langsomt frem af nødvendighed.
Mennesker lader sig blænde af lygtefisk med lysende madding og bliver fortæret uden at vide det.
Mennesker vil den smukke facade og ikke vide af råddenskaben bag;
I en tid hvor mennesker rejser til månen og dybt ind i verdens mindste dele og natur; accompagneret af schlagers og hornmusik og effekter og berømmelse uden kerne og værdi.
Sikken tid!
Jeg vil indskrænke disse bemærkninger til popkulturen, særligt musikken, og det spirituelle eller religiøse område.
I popmusikken består dekadencen i effektjageri; man taler ligeud om hooklines, riffs og andre fænomener; man ønsker at påvirke på en bestemt måde, hensætte publikum i en særlig stemning, der cirka beløber sig til beundring og fremhævning af egen fortræffelighed osv.
Kort: Denne dekadente musik er som tyggegummi: Uden næring og den mister hurtigt sin smag. Eller den er som at stikke tungen ud af vinduet og tomme kalorier. Som candyfloss: Den ser imponerende ud, men smelter til ingenting ved berøring med tungen.
Det spirituelle og religiøse: Her har den såkaldt karismatiske vækkelse kronede dage, selv om den kun er massepsykose og hysteri.
I det spirituelle verserer der barnlige tanker om, at universet er som en automat hvor man får det man ønsker, hvis man ønsker det nok. Ja, de der sælger disse fantasier får fyldt pungen og ser imponerende ud, når de erklærer at denne eller hin tanke kommer direkte fra Gud eller mestrene; men igen svinder det ind til ingenting som candyfloss eller tyggegummi.
Andre hævder rask væk at besidde klarsyn, helbredende hænder (mod behørig betaling) og springer ud som religiøse forkyndere - efter et (dyrt) weekendkursus eller to.
Dekadencen er tydelig og pinlig. Vi lever i tyggegummiets og candyflossens århundrede; mennesker vil underholdes, ikke tænke og lade lyset gro langsomt frem af nødvendighed.
Mennesker lader sig blænde af lygtefisk med lysende madding og bliver fortæret uden at vide det.
Mennesker vil den smukke facade og ikke vide af råddenskaben bag;
I en tid hvor mennesker rejser til månen og dybt ind i verdens mindste dele og natur; accompagneret af schlagers og hornmusik og effekter og berømmelse uden kerne og værdi.
Sikken tid!
Kommentarer
Send en kommentar