Gå videre til hovedindholdet

Hvorfor har Gud givet love for lyset og mørket?

Af Vandrer mod Lyset fremgår det;

1) at Gud har givet love for både lyset og mørket
2) at disse love blev givet efter Hans emanation (fremståen)
3) og at lyset er kendetegnet af orden mens mørket er en kaoskraft

Så kan man spørge:

Hvorfor gav Gud egentlig disse love, hvorfor er det nødvendigt med love og hvad er egentlig loves (i dette tilfælde Guds) funktion?

Og svaret er enkelt:

Love fremmer orden og modvirker kaos. Vi kender det også fra de jordiske samfund, fx det danske hvis retsvæsen som motto har: Med lov skal land bygges.
Hvis der ingen fælles regler (love) findes, bliver alt kaos, da enhver så kan gøre som man vil uden at blive stillet til regnskab.

Dette kan også være en replik til de tanker om en verdensregering jeg tidligere har formuleret (primært inspireret af Emery Reves og universalismen) og en forklaring på en del af det jordiske kaos vi ser nu og altid har kæmpet med; en del af det jordiske kaos skyldes, at vi ikke har fælles, globale love, men har mange punkter (regeringer), der opstiller normer for lov og ret.

Da vi ikke har globale love der kan håndhæves af en legitim udøvende og dømmende magt (omend en sådan måske er på vej i form af Den internationale Straffedomstol, ICC), virker de manglende fælles globale love som en katalysator for kaos og krig.

Vi har dog for så vidt en international global lovgivende magt (FN) og som nævnt for så vidt en international global dømmende magt (ICC), men vi mangler en legitim, global udøvende magt (regering), hvis vi skal modvirke en del af det kaos vi ser i dag.

Men for at vende tilbage til det kosmiske perspektiv:

Gud har altså givet love for både lyset og mørket med det formål at styrke lyset (orden) og modvirke mørket (kaos). Men derudover har Han givet os en fri vilje til godt og ondt. Hvordan stiller dette sig til de guddommelige love for lys og mørke?

Gud er ingen diktator og man kan sige, at det at Han har givet os en fri vilje til godt (lyset) eller ondt (mørket), en fri vilje til at følge Hans love eller ej er etikkens kerne. Hvis ikke vi havde et valg ville Gud ikke være lysets (og frihedens) Gud men mørkets, da en anden kerneværdi i lyset er frihed, mens mørket er kendetegnet ved tvang.

Lyset (og Gud) giver os et valg hvilket mørket ikke gør, og dette frie valg eller den frie vilje er kernen i al etik.

Som en sidste ting vil jeg (under henvisning til mit skrift, Frihed under ansvar) nævne, at et jordisk samfund kun kan kaldes frit for så vidt enhver borger (under ansvar for den dømmende magt) har frihed til at følge eller bryde enhver af den lovgivende magts love og regler.

Dette kan også siges at være en replik til den aktuelle debat om hvordan vi dels bekæmper terrorisme og samtidig bevarer vores samfund som frie og åbne. Hvis ikke vi bevarer friheden til at følge eller bryde samfundets love og regler (under ansvar for den dømmende magt) synes dette at være definitionen på diktatur.

På den måde kan man sige, at det onde er frihedens pris; ikke som en nødvendig konsekvens men som en risiko vi altid må være villige til at løbe hvis vi vil bevare friheden.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Gud og mennesker

Jeg vil her give en kort sammenfattet lære om Gud og Hans forhold til os mennesker som jeg dels udleder af Vandrer mod Lyset , dels selv har erkendt og fået åbenbaret: Gud er en uendeligt ophøjet personlighed, højt hævet over alt jordisk, og alligevel helt nær ethvert menneske. Gud er Lysets og kærlighedens Almagt, kærlighedens og Livets Herre. Han opdrager os mennesker med kærlighed men også med myndighed. Gud er kærlighedens kilde og Udspring. Det er sikkert ikke muligt logisk og videnskabeligt at bevise Hans eksistens. Og dog er det så enkelt: Enhver kan finde Ham i sit eget hjerte. Gud omgiver os med skytsengle for at styrke vores sans for godt og ondt; vi hører deres stemme som samvittigheden. Den primære lov vi mennesker lever under er  gengældelsesloven 'som du sår skal du høste'; denne guddommelige lov og retfærdighed har Gud ikke givet for at straffe os, men for at vi - smerteligt - kan forstå - i de tilfælde hvor vi nægter at erkende det onde vi har gjort, nægt...

Kærligheden er verdens bærende princip

I Vandrer mod Lyset beskrives det hvordan Gud bærer verden og den samlede skabelse, Verdensaltet. Da vi samtidig ved fra dette værk, at Lyset gennemstrømmer Gud og at lysets essens er kærlighed er det rimeligt at sige, at kærligheden er verdens bærende princip og at kærligheden er al eksistens' bærende kraft. Dette er ikke indlysende når vi betragter denne verdens mange ufuldkommenheder; dens mange lidelser, sygdomme, krig, vold og grusomhed. Vi forledes let til at tro på, at den uhellige treenighed - magt, penge og sex - ligger bag alt, i hvert fald bag al menneskelig kultur og aktivitet. Men denne verden, mørkets verden - læser vi i Vandrer mod Lyset - er en anomali i forhold til det uendelige og evige Lyshav der evigt udstråles fra Herren, den Almægtige, og som bærer alt. Kosmisk set er døden, sygdom og lidelser paranteser og de er underordnede kærlighedens altbeherskende og evige Magt i Herren. Lyshavet - ikke død og lidelse - er gennem Gud verdens inderste princip,...

carstenplougolsen.com

Som man nok har bemærket, har jeg ikke bragt nye tekster en tid på denne blog. Jeg henviser interesserede i mit litterære virke til carstenplougolsen.com hvor man både vil finde en blog med kortere tekster og en side med længere. Derudover er det via denne adresse muligt at købe trykte bøger med udvalg af tekster fra forfatterskabet, som jeg har navngivet Højtryk.