Gå videre til hovedindholdet

Kapitalismens sejr - menneskets fallit? - om menneskets grundliggende værdi

Et af de grundliggende træk ved kapitalismen er ideen om (fri) konkurrence mellem virksomheder, lande og arbejdstagere. Nogle debattører taler ligefrem i dag om konkurrencestaten som afløser for velfærdsstaten - og de enten forsvarer eller søger at formulere det eventuelt problematiske ved at opfatte staten og statens rolle på den måde.

Der er ingen tvivl om, at konkurrenceelementet er dybt rodfæstet i os mennesker. Alene kampen og konkurrencen om at videreføre vores gener tegner et billede, hvor konkurrenceelementet er rodfæstet i os rent biologisk.

Men spørgsmålet er: Hvilket menneskesyn ligger til grund for opfattelsen af mennesket som medspiller i en måske altomfattende konkurrence - og hvad gør det ved os?

Hvis man opfatter mennesket som et væsen, der i princippet er i konkurrence med alle andre (dyr og medmennesker), og opfatter menneskets værdi som lig med dets økonomiske formåen og succes - hvis man sætter menneskets værdi lig med fx dets materielle og økonomiske værdi for samfundet, bliver respekten og anerkendelsen af den enkeltes værdi betinget (af dets materielle, økonomiske formåen).

Dette kan skabe en masse stress og følelse af indre utilfredshed og frustration over aldrig at "være god nok". Man kan ikke leve op til kravene, men vil bestandig forsøge (forgæves) at honorere andres forventninger og ens egne forventninger, der stresses og skrues op, netop fordi man mener, at ens værdi som menneske afhænger af præstationer - er betinget - mens det vi vel alle søger og længes efter er den ubetingede anerkendelse og respekt (og måske kærlighed).

Dertil kommer, at hvis man betragter (alle) andre mennesker som potentielle konkurrenter - eller ligefrem fjender - hvis man føler sig i en konstant konkurrence- og faresituation, og samtidig ikke mener, at man i sig selv har (ubetinget) værdi og at andre har det samme - vil den deraf følgende indre uro og manglende hvilen i sig selv have en sikkert ikke ringe betydning i forbindelse med aggression og vold - og i stor skala krig.

I diskussionen om hvordan og med hvilken ret vi kan tale om lighed mellem mennesker og det ønskelige i begrebet om lighed mellem mennesker, burde vi måske tænke, at mennesker ikke er lige i den forstand at vi er ens - men derimod at vi er lige med hensyn til værdi - at vi har samme uendelige og umistelige værdi - uafhængigt af ens sociale, økonomiske, religiøse og intellektuelle formåen og tilhørsforhold - alene i kraft af at vi er mennesker. At vores værdi som mennesker - alene i kraft af at vi er mennesker - med andre ord er ubetinget.

Dette menneskesyn lader sig let forsvare og begrunde ud fra en religiøs vinkel (tanken om at vi er lige for Gud). Men hvis ikke vi vil begrunde tanken religiøst, lader den sig vel begrunde ud fra dens nytteværdi - at den sikkert kan skabe lykkeligere og mere tilfredse mennesker. Hvis vi vænnede os til at se på hinanden med en større grad af respekt uafhængigt af ydre forhold og position og nytte, ville vi måske blive mere harmoniske og mindre stressede.

Tanken lader sig også begrunde etisk uden nødvendigvis at inddrage det religiøse - nemlig ud fra en etisk tanke om så vidt muligt at undgå at påføre andre smerte og lidelse - og det vil altid gøre ondt at blive set på uden respekt, at blive ringeagtet.

Derfor synes det rationelt - hvad enten referencen er religion (Gud) eller ren menneskelig etik - at betragte mennesket - os selv og vores medmennesker - med en grundliggende respekt og som værdifulde i sig selv, og ikke kun at opfatte andre mennesker som personer vi er nødt til at prøve at udkonkurrere - økonomisk, socialt og seksuelt - hvilket sidste blot vil udhule og underminere vores egen følelse af værdi og værdighed ved at gøre den betinget og ikke ubetinget. Og derfor synes tanken om ethvert menneskes uendelige og umistelige værdi - i kraft af at være menneske - at være i vores egen interesse.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Cirkulær, lineær og punktuel tid

I forskellige religiøse og filosofiske traditioner har man haft forskellige opfattelser af tiden. I indoeuropæisk (græsk, romersk og nordisk) mytologi har man haft en cirkulær opfattelse af tiden; årstiderne skifter og vender tilbage, solen står op og går ned og vender tilbage, og måske livet svinder og kommer igen. I semitisk tradition (jødisk, kristen og islamisk) har man en lineær tidsopfattelse; en skabelse, et liv, en verden og en afslutning (dommedag). Overfor disse to opfattelser kunne man hævde den punktuelle tid forstået som nuet; det eneste, der med sikkerhed eksisterer; en opfattelse af livet som eksisterende i hvert nu og hvor fremtiden og måske evigheden altid ligger foran os; en tid, et nu, en evig skabelse uden ende. I en sådan tidsopfattelse er hvert nu, og altså livet i ethvert nu, det vigtigste og det eneste vi med sikkerhed har. Det mulige hinsides liv nedtones uden at miste betydning, og det samme gør fortiden; det vigtigste er det liv vi har lige nu og hvad vi

Legitim og illegitim magt

Frihed gør magten legitim, tvang gør den illegitim At det forholder sig sådan kan vi forstå hvis vi opfatter de grundlæggende og universelle menneskerettigheder som retten til liv, frihed og ejendom. Enhver magt må derfor hvis den skal opfylde de universelle menneskerettigheder og dermed være legitim, dels vælges ved frie, demokratiske valg, dels sikre borgerne størst mulig frihed. Da Montesquieu i Om lovenes ånd (De l' esprit de lois, 1748) påviste det rationelle i magtens tredeling i en lovgivende, udøvende og dømmende magt, må også disse tre magtinstanser i en legitim magt være kendetegnet ved frihed. Dels må - som sagt - den lovgivende magt vælges frit og demokratisk, dels må den ikke vedtage tvangslove, og dels må den udøvende magt ikke udstrække sin magt videre - som tidligere skrevet - end at enhver borger har sin fulde frihed til at bryde enhver af de af den lovgivende magt vedtagne love. Bryder man disse love, står man til ansvar overfor den dømmende magt, hvis d

Descartes' ontologi og erkendelsesteori

Vi søger i dybet den faste grund  For Rene Descartes (1596-1650)  er sikker videnskabelig erkendelse kun mulig, hvis vi som udgangspunkt erkender Guds og sjælens eksistens. Guds og sjælens (eller åndens) eksistens er det ene rolige, arkimediske punkt, hvorved vi kan løfte erkendelsen og videnskaben. Sjælen er givet os af Gud - i modsætning til dyrene - og er af Gud udstyret med fornuft. Den menneskelige krop er at ligne med en maskine, og er helt forskellig fra sjælen, som - i modsætning til kroppen - er udødelig (Discours de la Methode; Meditations metaphysique). Denne tanke findes også i Vandrer mod Lyset. Descartes når frem til tanken gennem den metodiske tvivl, hvor det eneste han ikke kan tvivle på er, at han tænker, og da han tænker, må han også eksistere, da det ikke giver mening at sige, at han tænker uden samtidig at eksistere. Man kan ikke borttænke tanken og dermed eksistensen ('Je pense, donc je suis'). Da han altså tænker og dermed eksisterer, erkender han dernæst