Gå videre til hovedindholdet

Nogle videnskabsteoretiske overvejelser II

Hvis udgangspunktet for det fænomen vi kalder videnskab er, at videnskab skal være empirisk, kontrollerbar og falsificerbar (jf. Bregnsbo, Marxismens elendighed), så møder videnskab generelt det problem, at den i sine forskellige grene bygger på grundantagelser, der ikke (kan) bevises eller modbevises, og således hverken er empirisk, kontrollerbar eller falsificerbar. Selv matematikken bygger på sådanne grundantagelser.

Derfor ser det ud til, at videnskab i sin grund og paradoksalt nok er uvidenskabelig eller også er kravet om falsificerbarhed forkert eller uhensigtsmæssigt.

Vi bliver ikke reddet ved at forsøge blot at beskrive virkeligheden og verden, da også en sådan aktivitet (videnskab) bygger på den antagelse, at vi ved at beskrive virkeligheden og verden (neutralt) kan udsige noget (sandt) om virkeligheden og verden.

Videnskab ligner derved - ved sine ikke falsificerbare grundantagelser - tro; tro, man som Kierkegaard skriver om den kristne religion, må indtræde i ved et spring; nemlig i antagelsen og accepten (springet) af videnskabens grundantagelser.

Og derved når vi til den tanke, at ikke kun virkeligheden og verden er probabilistisk, som kvanteteorien udsiger, men også vores viden om virkeligheden og verden, vores videnskab, både i sine metoder og med dens resultater, er probabilistisk, ikke-apodiktisk, eller i grunden - spidsformuleret - uvidenskabelig, metafysisk og religiøs.

Står vi med de videnskabelige grundantagelser og aksiomer overfor et lignende problem som skolastikerne stod med i forsøget på at bevise Guds eksistens - en nødvendig første bevæger eller urgrund; er en første eller flere første antagelse(r) nødvendig(e) og hvis ja: er den her anførte konsekvens da rigtig?

Lad os tænke tanken til ende idet jeg anvender den epistemologiske test jeg tidligere har foreslået (Epistemologisk metode. Observation, teori og test) :

Hvis tanken her er rigtig, så er også denne tanke selv probalistisk og kun sandsynlig. Det vil sige at det modsatte kan være tilfældet, altså at der i det mindste er en mulighed for absolut eller apodiktisk vished eller sandhed.

Hvis tanken er forkert, er konsekvensen den samme. Så er enhver videnskab ikke i sin grund probabilistisk eller sandsynlig. Også i det tilfælde må absolut sandhed være mulig.

Det lader altså til, at uanset hvordan det forholder sig med de videnskabelige grundantagelser og aksiomer, så foreligger muligheden - måske gennem en endnu ukendt videnskabelig aktivitet, metode og tænkning - for absolut sandhed.

Måske må vi erkende, at enhver tænkelig relativisme, som for eksempel den den kritiske rationalisme (Karl Popper) synes at føre til idet vi tester den på sig selv, i sig rummer muligheden for det absolutte.

For hvis relativismen antages, må også den selv være relativ og dermed kan det modsatte, det absolutte, være tilfældet. Og hvis relativismen selv ikke er relativ, så er den absolut.

Det synes altså som om, at enhver konsekvent relativisme fører til selvmodsigelse og ophæver sig selv.

Og det lader til at absolut, apodiktisk viden og vished er mulig.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Cirkulær, lineær og punktuel tid

I forskellige religiøse og filosofiske traditioner har man haft forskellige opfattelser af tiden. I indoeuropæisk (græsk, romersk og nordisk) mytologi har man haft en cirkulær opfattelse af tiden; årstiderne skifter og vender tilbage, solen står op og går ned og vender tilbage, og måske livet svinder og kommer igen. I semitisk tradition (jødisk, kristen og islamisk) har man en lineær tidsopfattelse; en skabelse, et liv, en verden og en afslutning (dommedag). Overfor disse to opfattelser kunne man hævde den punktuelle tid forstået som nuet; det eneste, der med sikkerhed eksisterer; en opfattelse af livet som eksisterende i hvert nu og hvor fremtiden og måske evigheden altid ligger foran os; en tid, et nu, en evig skabelse uden ende. I en sådan tidsopfattelse er hvert nu, og altså livet i ethvert nu, det vigtigste og det eneste vi med sikkerhed har. Det mulige hinsides liv nedtones uden at miste betydning, og det samme gør fortiden; det vigtigste er det liv vi har lige nu og hvad vi

Legitim og illegitim magt

Frihed gør magten legitim, tvang gør den illegitim At det forholder sig sådan kan vi forstå hvis vi opfatter de grundlæggende og universelle menneskerettigheder som retten til liv, frihed og ejendom. Enhver magt må derfor hvis den skal opfylde de universelle menneskerettigheder og dermed være legitim, dels vælges ved frie, demokratiske valg, dels sikre borgerne størst mulig frihed. Da Montesquieu i Om lovenes ånd (De l' esprit de lois, 1748) påviste det rationelle i magtens tredeling i en lovgivende, udøvende og dømmende magt, må også disse tre magtinstanser i en legitim magt være kendetegnet ved frihed. Dels må - som sagt - den lovgivende magt vælges frit og demokratisk, dels må den ikke vedtage tvangslove, og dels må den udøvende magt ikke udstrække sin magt videre - som tidligere skrevet - end at enhver borger har sin fulde frihed til at bryde enhver af de af den lovgivende magt vedtagne love. Bryder man disse love, står man til ansvar overfor den dømmende magt, hvis d

Descartes' ontologi og erkendelsesteori

Vi søger i dybet den faste grund  For Rene Descartes (1596-1650)  er sikker videnskabelig erkendelse kun mulig, hvis vi som udgangspunkt erkender Guds og sjælens eksistens. Guds og sjælens (eller åndens) eksistens er det ene rolige, arkimediske punkt, hvorved vi kan løfte erkendelsen og videnskaben. Sjælen er givet os af Gud - i modsætning til dyrene - og er af Gud udstyret med fornuft. Den menneskelige krop er at ligne med en maskine, og er helt forskellig fra sjælen, som - i modsætning til kroppen - er udødelig (Discours de la Methode; Meditations metaphysique). Denne tanke findes også i Vandrer mod Lyset. Descartes når frem til tanken gennem den metodiske tvivl, hvor det eneste han ikke kan tvivle på er, at han tænker, og da han tænker, må han også eksistere, da det ikke giver mening at sige, at han tænker uden samtidig at eksistere. Man kan ikke borttænke tanken og dermed eksistensen ('Je pense, donc je suis'). Da han altså tænker og dermed eksisterer, erkender han dernæst