Gå videre til hovedindholdet

Hegel, Marx og Spinoza - tese, antitese og syntese?

For Hegel (1770-1831) manifesterer verdensånden sig i den ydre verden gennem en dialektisk proces af tese, antitese og syntese og processen slutter med den absolutte viden ved identitet mellem subjekt og objekt (Hegel, Åndens fænomenologi). For Hegel er den dialektiske proces åndelig eller idealistisk.

Marx (1818-1883) danner herimod en antitese idet han siger, at det materielle, særligt de økonomiske realiteter, skaber de åndelige eller psykiske realiteter, fx religion, kunst osv.

For Marx er den dialektiske proces materiel ved klassernes indbyrdes kamp om dominans. Ligesom feudalsamfundet banede vej for og gik over i det kapitalistiske samfund, vil det kapitalistiske samfund afløses af det kommunistiske (Bregnsbo; Marxismens elendighed).

Marx hævder på den måde den dialektiske materialisme som en antitese til Hegels dialektiske idealisme.

For Hegel viser det åndelige sig i materien, for Marx viser materien sig i det åndelige. For Hegel er det åndelige det primære, for Marx det materielle.

En mulig syntese af de to synsmåder har vi i en tidligere tænker, Spinoza (1632-1677), og hans Etik (Ethica ordine geometrico demonstrata), hvori han hævder en grundlæggende og selvberoende substans, hvis yderside er materien og hvis inderside er ånd (i Durants fortolkning (Verdens kulturhistorie)).

Spinozas panteisme som fremkommer ved hans selvberoende substans, har i øvrigt tidligere medklange i taoismen (tao der hævdes som en oprindelig enhed bag alle de mangfoldige fænomener, både åndelige og fysiske) og måske i hinduismen og buddhismen i deres hævdelse af målet for menneskelig fuldkommenhed (eller individets opløsning) i en forening med en oprindelig enhed (eller Gud), en enhed som vi måske er dele af.

Hegels absolutte viden ved identitet mellem subjekt og objekt har også en parallel i taoismen med dens tanke om den illusoriske adskillelse fra den oprindelige enhed, tao, (som adskillelsen mellem subjekt og objekt), en adskillelse som angiveligt kan ophæves fx gennem forskellige former for yogisk meditation, hvorved mennesket kan genforenes med det uendelige, grænseløse og evige tao.

Andre paralleller til syntesen findes måske hos Plotin (204-270; det uudsigelige Ene; Enneader) og i moderne, vulgær spiritualitet (enhver hævdelse af et oprindeligt og altomfattende enhedsprincip (fx 'Oneness')).

Enkelt sat op lyder det:

Tese: Ånden manifesterer sig i materien og gennemspiller en dialektisk proces frem mod den absolutte viden ved identitet mellem subjekt og objekt (Hegel)

Antitese: Materien manifesterer sig i ånden og den gennemspiller en dialektisk proces frem mod det klasseløse, pengeløse, kommunistiske samfund (Marx)

Syntese: Den selvberoende substans manifesterer sig både i ånden og i materien og betinger således alle fænomener og al eksistens (Spinoza)

Nu, hvis vi med den dialektiske proces, hvad enten vi tænker den ideelt eller materielt, forstår en proces, der foregår med nødvendighed og ikke kun som muligheder, så støder tanken an mod begrebet og fænomenet frihed og dermed i sidste ende livet selv.

Som med enhver form for determinisme, så modsiges en sådan forestilling af livet, livet som en kendsgerning.

Livsprocessen foregår ikke med nødvendighed, men som en række af muligheder og valg. Eller som jeg med et ikke-filosofisk men snarere poetisk udtryk tidligere har skrevet:

Mennesker har en indre forsinkelse, en frihed og fri vilje, som gør at vi i det enkelte øjeblik har et valg og ikke kun handler mekanisk og automatisk, og uden hvilken livet ville være en illusion.

Hvis ikke vi inderst inde og dybest set er frie, så lever vi ikke, men er døde automater.

Pragmatisk set - og ikke strengt filosofisk - er det også friheden, der betinger vores juridiske systemer og moral og etik. Hvis ikke vi er frie, er menneskelove og moral og etik meningsløse.

Man kan ikke med mening stilles til regnskab for noget, vi ingen indflydelse har på, og alle moralske og etiske bud og normer er, hvis ikke vi er frie, meningsløse, da vi så kun kan handle på en måde og ingen anden.

Forskellen mellem den dialektiske proces, hvad enten vi med Hegel opfatter den ideelt eller med Marx materielt, og tanken om det frie menneske, der handler selvstændigt efter muligheder og ikke med nødvendighed (den indre forsinkelse), er som forholdet mellem en slave og en herre.

Vi er principielt frie herrer i eget hus, ikke slaver af et oprindeligt enhedsprincip (eller Gud).

Dette bevises ved den kendsgerning, at vi lever, tænker og handler selvstændigt.

Og derfor mener jeg, at både den dialektiske idealisme og den dialektiske materialisme og deres syntese, hvis vi prøver disse tanker i deres eget skema, ikke holder.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Cirkulær, lineær og punktuel tid

I forskellige religiøse og filosofiske traditioner har man haft forskellige opfattelser af tiden. I indoeuropæisk (græsk, romersk og nordisk) mytologi har man haft en cirkulær opfattelse af tiden; årstiderne skifter og vender tilbage, solen står op og går ned og vender tilbage, og måske livet svinder og kommer igen. I semitisk tradition (jødisk, kristen og islamisk) har man en lineær tidsopfattelse; en skabelse, et liv, en verden og en afslutning (dommedag). Overfor disse to opfattelser kunne man hævde den punktuelle tid forstået som nuet; det eneste, der med sikkerhed eksisterer; en opfattelse af livet som eksisterende i hvert nu og hvor fremtiden og måske evigheden altid ligger foran os; en tid, et nu, en evig skabelse uden ende. I en sådan tidsopfattelse er hvert nu, og altså livet i ethvert nu, det vigtigste og det eneste vi med sikkerhed har. Det mulige hinsides liv nedtones uden at miste betydning, og det samme gør fortiden; det vigtigste er det liv vi har lige nu og hvad vi

Legitim og illegitim magt

Frihed gør magten legitim, tvang gør den illegitim At det forholder sig sådan kan vi forstå hvis vi opfatter de grundlæggende og universelle menneskerettigheder som retten til liv, frihed og ejendom. Enhver magt må derfor hvis den skal opfylde de universelle menneskerettigheder og dermed være legitim, dels vælges ved frie, demokratiske valg, dels sikre borgerne størst mulig frihed. Da Montesquieu i Om lovenes ånd (De l' esprit de lois, 1748) påviste det rationelle i magtens tredeling i en lovgivende, udøvende og dømmende magt, må også disse tre magtinstanser i en legitim magt være kendetegnet ved frihed. Dels må - som sagt - den lovgivende magt vælges frit og demokratisk, dels må den ikke vedtage tvangslove, og dels må den udøvende magt ikke udstrække sin magt videre - som tidligere skrevet - end at enhver borger har sin fulde frihed til at bryde enhver af de af den lovgivende magt vedtagne love. Bryder man disse love, står man til ansvar overfor den dømmende magt, hvis d

Descartes' ontologi og erkendelsesteori

Vi søger i dybet den faste grund  For Rene Descartes (1596-1650)  er sikker videnskabelig erkendelse kun mulig, hvis vi som udgangspunkt erkender Guds og sjælens eksistens. Guds og sjælens (eller åndens) eksistens er det ene rolige, arkimediske punkt, hvorved vi kan løfte erkendelsen og videnskaben. Sjælen er givet os af Gud - i modsætning til dyrene - og er af Gud udstyret med fornuft. Den menneskelige krop er at ligne med en maskine, og er helt forskellig fra sjælen, som - i modsætning til kroppen - er udødelig (Discours de la Methode; Meditations metaphysique). Denne tanke findes også i Vandrer mod Lyset. Descartes når frem til tanken gennem den metodiske tvivl, hvor det eneste han ikke kan tvivle på er, at han tænker, og da han tænker, må han også eksistere, da det ikke giver mening at sige, at han tænker uden samtidig at eksistere. Man kan ikke borttænke tanken og dermed eksistensen ('Je pense, donc je suis'). Da han altså tænker og dermed eksisterer, erkender han dernæst