Gå videre til hovedindholdet

Mellempunktet (Lysets punkt)

I Afhandling om metoden (1637) prøver Descartes at give en metode, angiveligt baseret på en vision han havde engang han lå i vinterkvarter som soldat, som skulle kunne øge den menneskelige erkendelse væsentligt.

Så vidt jeg kan se lykkedes det ham dog ikke fuldtud at gøre sin metode anskuelig og forståelig; afhandlingen standser ved eksempler på metoden (heller ikke disse er ganske klare) uden at han formulerer det principielle ved sin metode.

Det Descartes mangler er et lys-mørke perspektiv uden hvilket det principielle ikke lader sig forstå og forklare.

Det grundliggende perspektiv er, at mørket, det ondes urkraft (jf Vandrer mod Lyset), har to poler; en pol der giver sig udslag i fænomener, der efterligner lyset og en rent sort pol (jf tidligere skriverier om mørkets "lyse" side og dets rent sorte).

Disse to poler er ekstremer i et spektrum, hvis mellempunkt er lyset. Vi kan også opfatte det som en linje med to yderpunkter med midte i lyset.

Eksempel 1:

Forelskelse - had

Disse to fænomener er yderpunkter på en mørkeskala med mellempunkt eller midte i kærligheden.

Det er måske svært umiddelbart at erkende, at forelskelse er af det onde, men vi har jo talemåden at 'kærlighed ofte bliver til had'.

Dette er forkert. Det er ikke kærlighed men forelskelse, der ofte slår over i had, fordi de dybest set er identiske fænomener blot med forskellige ansigter (mørkets 'lyse' side og dets rent sorte).

Eksempel 2:

Hedonisme (epikuræisme) - askese

Disse to ekstremer har midte eller mellempunkt i mådehold; ikke for meget af noget og ikke for lidt.

Ingen af disse livsholdninger er sunde hvis de dyrkes i ekstremerne; det sunde ligger i mådeholdet.

Gennem filosofiens historie har visse ekstremer - fx radikal empirisme (Locke, Hume) overfor absolut idealisme (Platon, Hegel) - domineret tænkningen; tanker der er dukket op i forskellige perioder og med forskellige ansigter.

Problemet er at sandheden ikke ligger i ekstremerne men midt imellem, som man siger, i mellempunktet, lysets punkt.

Fx er det meningsløst og fører til uoverstigelige vanskeligheder, at sige at al erkendelse er knyttet til sanserne eller modsat til ideerne eller tanken.

Erkendelse bygger på begge dele; et både-og ikke et enten-eller.

Tanken om mellempunktet, lysets punkt, sandheden i midten tror jeg kan udstrækkes til menneskelig adfærd og etik, politik, menneskelig erkendelse og verdens og virkelighedens natur.

Den nøjagtige bestemmelse af mellempunktet (jf også 'den gyldne middelvej' (Aristoteles)) kan være vanskelig og jeg er ikke sikker på at der kan gives en eksakt metode til bestemmelse af det;

Men hvis man ved at det onde har de to nævnte poler og at lyset ligger midt imellem, kan man tænke ekstremerne og søge et beslægtet begreb, fænomen eller princip, der ligger midt imellem disse ekstremer og alligevel er væsensforskellige.

Eksempel 3:

Liberalisme - socialisme

I deres radikale udformning, enten al magt til markedet (en form for anarki; alles kamp mod alle (jf Hobbes, Leviathan); ingen centralmagt) eller til staten (en form for diktatur; al magt til centralmagten), er disse to samfundsmodeller destruktive.

Mellempunktet, et stærkt marked i en stærk stat og med ligevægt mellem de to, er repræsenteret ved den socialdemokratiske eller den socialliberale model.

Jeg tror at dette var hvad Descartes prøvede at formulere: Tanken om og bestemmelsen af mellempunktet, lysets punkt, sandheden i midten.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Cirkulær, lineær og punktuel tid

I forskellige religiøse og filosofiske traditioner har man haft forskellige opfattelser af tiden. I indoeuropæisk (græsk, romersk og nordisk) mytologi har man haft en cirkulær opfattelse af tiden; årstiderne skifter og vender tilbage, solen står op og går ned og vender tilbage, og måske livet svinder og kommer igen. I semitisk tradition (jødisk, kristen og islamisk) har man en lineær tidsopfattelse; en skabelse, et liv, en verden og en afslutning (dommedag). Overfor disse to opfattelser kunne man hævde den punktuelle tid forstået som nuet; det eneste, der med sikkerhed eksisterer; en opfattelse af livet som eksisterende i hvert nu og hvor fremtiden og måske evigheden altid ligger foran os; en tid, et nu, en evig skabelse uden ende. I en sådan tidsopfattelse er hvert nu, og altså livet i ethvert nu, det vigtigste og det eneste vi med sikkerhed har. Det mulige hinsides liv nedtones uden at miste betydning, og det samme gør fortiden; det vigtigste er det liv vi har lige nu og hvad vi

Legitim og illegitim magt

Frihed gør magten legitim, tvang gør den illegitim At det forholder sig sådan kan vi forstå hvis vi opfatter de grundlæggende og universelle menneskerettigheder som retten til liv, frihed og ejendom. Enhver magt må derfor hvis den skal opfylde de universelle menneskerettigheder og dermed være legitim, dels vælges ved frie, demokratiske valg, dels sikre borgerne størst mulig frihed. Da Montesquieu i Om lovenes ånd (De l' esprit de lois, 1748) påviste det rationelle i magtens tredeling i en lovgivende, udøvende og dømmende magt, må også disse tre magtinstanser i en legitim magt være kendetegnet ved frihed. Dels må - som sagt - den lovgivende magt vælges frit og demokratisk, dels må den ikke vedtage tvangslove, og dels må den udøvende magt ikke udstrække sin magt videre - som tidligere skrevet - end at enhver borger har sin fulde frihed til at bryde enhver af de af den lovgivende magt vedtagne love. Bryder man disse love, står man til ansvar overfor den dømmende magt, hvis d

Descartes' ontologi og erkendelsesteori

Vi søger i dybet den faste grund  For Rene Descartes (1596-1650)  er sikker videnskabelig erkendelse kun mulig, hvis vi som udgangspunkt erkender Guds og sjælens eksistens. Guds og sjælens (eller åndens) eksistens er det ene rolige, arkimediske punkt, hvorved vi kan løfte erkendelsen og videnskaben. Sjælen er givet os af Gud - i modsætning til dyrene - og er af Gud udstyret med fornuft. Den menneskelige krop er at ligne med en maskine, og er helt forskellig fra sjælen, som - i modsætning til kroppen - er udødelig (Discours de la Methode; Meditations metaphysique). Denne tanke findes også i Vandrer mod Lyset. Descartes når frem til tanken gennem den metodiske tvivl, hvor det eneste han ikke kan tvivle på er, at han tænker, og da han tænker, må han også eksistere, da det ikke giver mening at sige, at han tænker uden samtidig at eksistere. Man kan ikke borttænke tanken og dermed eksistensen ('Je pense, donc je suis'). Da han altså tænker og dermed eksisterer, erkender han dernæst