Gå videre til hovedindholdet

Sammenfatning af en universel og rationel etik - den empatiske etik

Gør godt mod andre som du ønsker andre skal gøre godt mod dig, og undlad at gøre ondt mod andre som du ønsker andre skal undlade det mod dig, og ud fra en forståelse af hvor ondt det ville gøre på dig, hvis du var i den andens sted

Den universelle og rationelle etik, uafhængig af tro eller ikke-tro som jeg mener at være nået frem til, kan sammenfattes i disse tre enkle punkter:

1) At behandle nødstedte mennesker som vi selv ville ønske at blive behandlet hvis vi var i samme situation.

Dette indbefatter alle lidende, flygtninge, syge, fattige, hjemløse, udstødte osv.

2) At undlade at tilføje andre smerte og lidelse, fysisk eller psykisk, ud fra en forståelse af hvor ondt det ville gøre på os selv hvis vi var i den andens sted.

3) At elske hinanden ud fra vores egen længsel efter og behov for kærlighed, og ud fra en erfaring af hvor godt det gør når vi selv elskes.

Disse tre punkter som fungerer både med og uden religiøs bemyndigelse og grundlag mener jeg er etiske forpligtelser hvis større eller mindre efterlevelse kan vise os hvor langt eller hvor kort vi er kommet som individer og samfund.

Vi kunne også kalde denne etik for en empatisk etik, hvor hovedpunktet er at sætte sig i medmenneskets sted.

De tre punkter mener jeg endvidere kan siges at forene næstekærlighedsbudet (3. Mos. 19, 18) og Den gyldne Regel (gør mod andre hvad du ønsker andre skal gøre mod dig; fx Matt. 7, 12 (Bjergprædikenen); tanken findes også i andre traditioner, fx hos Kong-tse), der i en simpel variant kunne lyde:

Giv andre den kærlighed, omsorg, forståelse, rum og respekt du selv ønsker at modtage.

Hvis vi kombinerer denne empatiske etik med mine tanker om gengældelsesloven; at vi vil rammes af de samme lidelser som vi påfører andre, ikke som (guddommelig) straf, men for at vi på egen krop og sind kan forstå hvad vi har gjort i de tilfælde hvor vi ikke kan eller vil forstå og indrømme fejlen (mest udførligt beskrevet i indlægget Om gengældelsesloven); så har vi omridset af en ny universel og rationel etik som dels giver en retning for menneskelivet (ikke at påføre andre lidelser), dels en forståelse af konsekvenserne hvis vi alligevel gør det (gengældelsen).

Med andre ord: Hvis ikke vi i en given valgsituation formår at sætte os i den andens sted og afstår fra at volde andre ondt eller søger at lindre eller helt afhjælpe den lidelse og nød vi bevidner, så tvinger gengældelsen os i den andens sted.

Den korteste formel for den empatiske etik kan udtrykkes sådan:

Behandl medmennesket som du ville ønske at andre ville behandle dig, hvis du var i den andens sted; 

Eller: 

Behandl næsten (medmennesket) som var du i næstens (medmenneskets) sted.

Intet menneske ønsker vel at blive påført lidelse og derfor bør vi selv afstå fra at påføre andre lidelse. Alle ønsker vel kærlighed, lykke og glæde og derfor bør vi søge at bringe andre dette.

Hvis vi medskriver Gud i denne empatiske etik, så synes det at være kernepunktet i Hans opdragelse af os, i hvert fald hvis den religiøse betragtning tager udgangspunkt i Vandrer mod Lyset.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Gud og mennesker

Jeg vil her give en kort sammenfattet lære om Gud og Hans forhold til os mennesker som jeg dels udleder af Vandrer mod Lyset , dels selv har erkendt og fået åbenbaret: Gud er en uendeligt ophøjet personlighed, højt hævet over alt jordisk, og alligevel helt nær ethvert menneske. Gud er Lysets og kærlighedens Almagt, kærlighedens og Livets Herre. Han opdrager os mennesker med kærlighed men også med myndighed. Gud er kærlighedens kilde og Udspring. Det er sikkert ikke muligt logisk og videnskabeligt at bevise Hans eksistens. Og dog er det så enkelt: Enhver kan finde Ham i sit eget hjerte. Gud omgiver os med skytsengle for at styrke vores sans for godt og ondt; vi hører deres stemme som samvittigheden. Den primære lov vi mennesker lever under er  gengældelsesloven 'som du sår skal du høste'; denne guddommelige lov og retfærdighed har Gud ikke givet for at straffe os, men for at vi - smerteligt - kan forstå - i de tilfælde hvor vi nægter at erkende det onde vi har gjort, nægt...

Kærligheden er verdens bærende princip

I Vandrer mod Lyset beskrives det hvordan Gud bærer verden og den samlede skabelse, Verdensaltet. Da vi samtidig ved fra dette værk, at Lyset gennemstrømmer Gud og at lysets essens er kærlighed er det rimeligt at sige, at kærligheden er verdens bærende princip og at kærligheden er al eksistens' bærende kraft. Dette er ikke indlysende når vi betragter denne verdens mange ufuldkommenheder; dens mange lidelser, sygdomme, krig, vold og grusomhed. Vi forledes let til at tro på, at den uhellige treenighed - magt, penge og sex - ligger bag alt, i hvert fald bag al menneskelig kultur og aktivitet. Men denne verden, mørkets verden - læser vi i Vandrer mod Lyset - er en anomali i forhold til det uendelige og evige Lyshav der evigt udstråles fra Herren, den Almægtige, og som bærer alt. Kosmisk set er døden, sygdom og lidelser paranteser og de er underordnede kærlighedens altbeherskende og evige Magt i Herren. Lyshavet - ikke død og lidelse - er gennem Gud verdens inderste princip,...

carstenplougolsen.com

Som man nok har bemærket, har jeg ikke bragt nye tekster en tid på denne blog. Jeg henviser interesserede i mit litterære virke til carstenplougolsen.com hvor man både vil finde en blog med kortere tekster og en side med længere. Derudover er det via denne adresse muligt at købe trykte bøger med udvalg af tekster fra forfatterskabet, som jeg har navngivet Højtryk.