Gå videre til hovedindholdet

Filosofi som videnskab

I hvert fald siden filosoffen, Immanuel Kants (1724-1804), indsats for filosofien har der været en bestræbelse på at videnskabeliggøre dette område af den menneskelige erkendelse. Med en vis ret kan man vel sige, at denne bestræbelse startede allerede med René Descartes (1596-1650) med hans metodiske tvivl og søgen efter et sikkert punkt for erkendelsen.

Uden at være ekspert er det mit indtryk, at denne bestræbelse er slået fejl i en sådan grad, at nogle i dag taler om vores tid som en - i filosofisk henseende - postmetafysisk epoke.

Men - kan det tænkes at man fra starten har grebet det forkert an idet man har krævet at for at en erkendelse eller et filosofisk system kan betegnes som videnskabeligt må det være et udtryk for sikker viden (apodiktisk vished; Kant; Kant ender i sit erkendelsesteoretiske hovedværk, "Kritik der reinen Vernunft" da. "Kritik af den rene fornuft" med at afvise en sådan apodiktisk vished (absolut sikkerhed) på det metafysiske eller den rene tænknings område og afgrænser menneskets mulige erkendelse til erfaringen)?

Det er mit indtryk, at dette krav ikke stilles så skarpt i andre videnskabsgrene selv om man taler om videnskabelig evidens. Erfaringen viser at nye observationer af og til rokker ved ellers "sikre" teorier - hvorefter man må nytænke området (hvad enten det er inden for fysik, kemi, medicin osv) - komme med nye hypoteser eller sammenhængende teorier.

Og dette forstår jeg er en integreret del af det, man kalder den videnskabelige metode; altså at opstille hypoteser eller sammenhængende teorier ud fra observationer eller iagttagelser og korrigere disse hypoteser eller teorier hvis der kommer afgørende nye og overraskende data til forskningsfeltet. Man taler her om den videnskabelige metodes selvkorrigerende princip.

Men hvis det at bedrive videnskab er at benytte den videnskabelige metode kan kravet om absolut sikkerhed for filosofisk erkendelse siges at være overdrevet, måske umuligt at honorere. Det kunne tænkes at den videnskabelige metode også kunne bruges i filosofien fx inden for erkendelsesteorien idet man her fx kunne observere eller iagttage noget af det mest grundlæggende på dette felt nemlig tanken.

Men det afgørende her er ikke så meget de eksempler eller resultater man kunne opnå ved denne form for videnskabeliggørelse af filosofien - det afgørende er selve metoden; altså den videnskabelige metodes mulige brug i filosofien ud fra observationer, hypotese- eller teoridannelse osv.

Det er mit indtryk at filosofien modsat de fleste andre områder af videnskaben har lidt under kravet om absolut sikker, uigendrivelig sand viden eller teorier hvorefter - da man ikke har kunnet indfri dette krav - er endt i skepticisme eller relativisme - måske uden grund.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Gud og mennesker

Jeg vil her give en kort sammenfattet lære om Gud og Hans forhold til os mennesker som jeg dels udleder af Vandrer mod Lyset , dels selv har erkendt og fået åbenbaret: Gud er en uendeligt ophøjet personlighed, højt hævet over alt jordisk, og alligevel helt nær ethvert menneske. Gud er Lysets og kærlighedens Almagt, kærlighedens og Livets Herre. Han opdrager os mennesker med kærlighed men også med myndighed. Gud er kærlighedens kilde og Udspring. Det er sikkert ikke muligt logisk og videnskabeligt at bevise Hans eksistens. Og dog er det så enkelt: Enhver kan finde Ham i sit eget hjerte. Gud omgiver os med skytsengle for at styrke vores sans for godt og ondt; vi hører deres stemme som samvittigheden. Den primære lov vi mennesker lever under er  gengældelsesloven 'som du sår skal du høste'; denne guddommelige lov og retfærdighed har Gud ikke givet for at straffe os, men for at vi - smerteligt - kan forstå - i de tilfælde hvor vi nægter at erkende det onde vi har gjort, nægt...

Kærligheden er verdens bærende princip

I Vandrer mod Lyset beskrives det hvordan Gud bærer verden og den samlede skabelse, Verdensaltet. Da vi samtidig ved fra dette værk, at Lyset gennemstrømmer Gud og at lysets essens er kærlighed er det rimeligt at sige, at kærligheden er verdens bærende princip og at kærligheden er al eksistens' bærende kraft. Dette er ikke indlysende når vi betragter denne verdens mange ufuldkommenheder; dens mange lidelser, sygdomme, krig, vold og grusomhed. Vi forledes let til at tro på, at den uhellige treenighed - magt, penge og sex - ligger bag alt, i hvert fald bag al menneskelig kultur og aktivitet. Men denne verden, mørkets verden - læser vi i Vandrer mod Lyset - er en anomali i forhold til det uendelige og evige Lyshav der evigt udstråles fra Herren, den Almægtige, og som bærer alt. Kosmisk set er døden, sygdom og lidelser paranteser og de er underordnede kærlighedens altbeherskende og evige Magt i Herren. Lyshavet - ikke død og lidelse - er gennem Gud verdens inderste princip,...

carstenplougolsen.com

Som man nok har bemærket, har jeg ikke bragt nye tekster en tid på denne blog. Jeg henviser interesserede i mit litterære virke til carstenplougolsen.com hvor man både vil finde en blog med kortere tekster og en side med længere. Derudover er det via denne adresse muligt at købe trykte bøger med udvalg af tekster fra forfatterskabet, som jeg har navngivet Højtryk.