Gå videre til hovedindholdet

Begyndelse

I forlængelse af indlægget, "Drømmen om det perfekte", hvor jeg har søgt at vise, at ideen om det perfekte/guddommelige/blive lig Gud i grunden er en destruktiv idé - idet livet kan opfattes som en konstant udvikling og hvor ideen om udviklingens slutning derfor let bliver til en idé om døden - vil jeg sige, at i stedet for, som mange har gjort - både hvad angår personlighedens og samfundenes og videnskabernes osv udvikling - at forestille sig et slutpunkt for udviklingen (hvad angår samfundenes udvikling fx de mange utopier, fx det kommunistiske "idealsamfund") er det måske mere frugtbart at rette blikket mod begyndelsen.

Det jeg mener med dette er, at livet i en vis forstand kan beskrives som en fortsat begyndelse - uden endemål (hvis vi med VmL accepterer at livet (i åndelig forstand) er evigt). Livet kan således opfattes som en stadig begyndelse eller skabelse - og denne begyndelse eller skabelse sker i nuet. Denne opfattelse hænger sammen med den særlige opfattelse af tiden som en ubrudt varen og skabelse - hvor de mentale (og fysiske) tilstande umærkeligt afløser og glider over i hinanden. For fuldstændighedens skyld (og med et blik til Henri Bergsons (1859-1941) redegørelse for tiden som netop en ubrudt varen ("Matiére et Memoire" (1896), da. "Stof og Hukommelse")) rummer denne opfattelse af tiden selvfølgelig også erindringen.

Med det samme vil jeg her imødegå mulige misforståelser af disse tanker. Fx skal den her omtalte begyndelse eller skabelse ikke forstås som Kant gjorde det; at mennesket selv i en (mystisk) forstand skaber fx tid og rum og materie og virkelighed (i det omfang denne tolkning af Kants tanker er rimelig og rigtig). Det vi skaber eller kan siges at skabe er tanker og handlinger - og disse tanker og handlinger skaber vi i nuet - ikke betingelserne for tankerne og handlingerne (altså fx tid og rum).

Denne forståelse af livet som en stadig begyndelse eller skabelse skal heller ikke forstås på den måde, at det er en fuldstændig beskrivelse af hvad liv er, men mere som et kendetegn på liv.

Forskellen på at rette søgelyset mod evigheden - i den forstand at man forestiller sig at realisere det perfekte/guddommelige/at blive lig Gud engang i evigheden - og så at rette blikket mod nuet kan siges at være at flytte mennesket tilbage i sig selv - der hvor vi er og altid har været.

Ikke engang den proces der afhandles i "Spørgsmål og Svar II" no 64 - udviklingen frem mod tanke-vilje-enheden og den tilhørende upåvirkelighed af mørket - kan siges at pege mod noget slutpunkt men nærmere - netop - en begyndelse (på et nyt afsnit af livet). Heller ikke når vi alle samles i Guds Rige, Paradis, har vi nået vejs ende men, igen, nærmere en ny begyndelse (på den videre udvikling under gode betingelser og personlig lykke i sublime omgivelser).

I tråd med dette kan også "Vandrer mod Lyset!" siges at markere en ny begyndelse - nemlig på den epoke der nu (1912) er indtrådt med Satans (Ardors) tilbagevenden til Gud og bøn om tilgivelse og alt det, der også fremover kan gives mennesker af viden og lys.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Cirkulær, lineær og punktuel tid

I forskellige religiøse og filosofiske traditioner har man haft forskellige opfattelser af tiden. I indoeuropæisk (græsk, romersk og nordisk) mytologi har man haft en cirkulær opfattelse af tiden; årstiderne skifter og vender tilbage, solen står op og går ned og vender tilbage, og måske livet svinder og kommer igen. I semitisk tradition (jødisk, kristen og islamisk) har man en lineær tidsopfattelse; en skabelse, et liv, en verden og en afslutning (dommedag). Overfor disse to opfattelser kunne man hævde den punktuelle tid forstået som nuet; det eneste, der med sikkerhed eksisterer; en opfattelse af livet som eksisterende i hvert nu og hvor fremtiden og måske evigheden altid ligger foran os; en tid, et nu, en evig skabelse uden ende. I en sådan tidsopfattelse er hvert nu, og altså livet i ethvert nu, det vigtigste og det eneste vi med sikkerhed har. Det mulige hinsides liv nedtones uden at miste betydning, og det samme gør fortiden; det vigtigste er det liv vi har lige nu og hvad vi

Legitim og illegitim magt

Frihed gør magten legitim, tvang gør den illegitim At det forholder sig sådan kan vi forstå hvis vi opfatter de grundlæggende og universelle menneskerettigheder som retten til liv, frihed og ejendom. Enhver magt må derfor hvis den skal opfylde de universelle menneskerettigheder og dermed være legitim, dels vælges ved frie, demokratiske valg, dels sikre borgerne størst mulig frihed. Da Montesquieu i Om lovenes ånd (De l' esprit de lois, 1748) påviste det rationelle i magtens tredeling i en lovgivende, udøvende og dømmende magt, må også disse tre magtinstanser i en legitim magt være kendetegnet ved frihed. Dels må - som sagt - den lovgivende magt vælges frit og demokratisk, dels må den ikke vedtage tvangslove, og dels må den udøvende magt ikke udstrække sin magt videre - som tidligere skrevet - end at enhver borger har sin fulde frihed til at bryde enhver af de af den lovgivende magt vedtagne love. Bryder man disse love, står man til ansvar overfor den dømmende magt, hvis d

Descartes' ontologi og erkendelsesteori

Vi søger i dybet den faste grund  For Rene Descartes (1596-1650)  er sikker videnskabelig erkendelse kun mulig, hvis vi som udgangspunkt erkender Guds og sjælens eksistens. Guds og sjælens (eller åndens) eksistens er det ene rolige, arkimediske punkt, hvorved vi kan løfte erkendelsen og videnskaben. Sjælen er givet os af Gud - i modsætning til dyrene - og er af Gud udstyret med fornuft. Den menneskelige krop er at ligne med en maskine, og er helt forskellig fra sjælen, som - i modsætning til kroppen - er udødelig (Discours de la Methode; Meditations metaphysique). Denne tanke findes også i Vandrer mod Lyset. Descartes når frem til tanken gennem den metodiske tvivl, hvor det eneste han ikke kan tvivle på er, at han tænker, og da han tænker, må han også eksistere, da det ikke giver mening at sige, at han tænker uden samtidig at eksistere. Man kan ikke borttænke tanken og dermed eksistensen ('Je pense, donc je suis'). Da han altså tænker og dermed eksisterer, erkender han dernæst