Gå videre til hovedindholdet

Kierkegaards filosofi II

Som jeg forstår Kierkegaards filosofi, er hans to grundlæggende spørgsmål, som udfoldes i forfatterskabet, følgende:

1) Hvad vil det sige at være kristen, og hvordan bliver man det?

2) Hvad vil det sige at være sig selv, og hvordan bliver man det?

Spørgsmålet om kristendommen er for Kierkegaard det arkimediske punkt i det evige, mens det eksistentielle grundspørgsmål er det tilsvarende punkt i det timelige.

De to sfærer, det evige og det timelige, har deres brændpunkt eller skæringspunkt i Kristus; dels gud, dels menneske, dels det evige og dels det timelige.

At det evige og det timelige overhovedet mødes (i Kristus), er for Kierkegaard troens paradoks.

For Kierkegaard bliver man kristen ved Springet og troens dobbeltbevægelse: Man springer ud på de 70 000 favne idet man opgiver sig selv eller alt, og Gud griber det således udsatte menneske, og giver os tilbage til os selv.

Således skærer det evige og det timelige også hinanden i os; det religiøse og det eksistentielle mødes med Kristus som brændpunkt. Eller som det tænkes i den dialektiske teologi: Ved evangeliets personlige og forkyndte, eksistentielle tiltale til enhver.

At blive kristen har at gøre med forkyndelsen og det levende ord, mens man først og fremmest bliver sig selv ved at ville sig selv, hvilket så vidt jeg kan se i Kierkegaards filosofi har at gøre med overgangen fra det æstetiske moment til det etiske.

Men - hvis Vandrer mod Lyset er sandhed, så falder den religiøse del af denne tankerække, idet det her siges, at Kristus ikke er Gud.

Vi behøver ikke at frygte og bæve for det guddommelige og trygge og varme og nære, vi behøver ikke at opgive os selv for at få os selv og vi behøver ikke at afdø fra verden.

Vi behøver ikke alle disse overspændte tankerækker, hvortil også fx må regnes Paulus' breve, men kan trygt lægge vores liv i GUDS hånd, og hvis ikke vi ønsker dette eller overhovedet tror på en Gud, da fuldtud tilfredsstille Gud ved simpelthen at søge at elske vores medmennesker og ud fra kærligheden søge at højne og forædle vores ånd.

Dette er det ene fornødne og det er nok.

(Kilder til denne artikel: Vandrer mod Lyset; Søren Kierkegaard, Samlede værker 1-20 (Gyldendal), Wikipedia (ang den dialektiske teologi, som jeg først så omtalt i Tankens magt (1-3); Lindhardt og Ringhof); Bibelen (1992 oversættelsen)).

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Gud og mennesker

Jeg vil her give en kort sammenfattet lære om Gud og Hans forhold til os mennesker som jeg dels udleder af Vandrer mod Lyset , dels selv har erkendt og fået åbenbaret: Gud er en uendeligt ophøjet personlighed, højt hævet over alt jordisk, og alligevel helt nær ethvert menneske. Gud er Lysets og kærlighedens Almagt, kærlighedens og Livets Herre. Han opdrager os mennesker med kærlighed men også med myndighed. Gud er kærlighedens kilde og Udspring. Det er sikkert ikke muligt logisk og videnskabeligt at bevise Hans eksistens. Og dog er det så enkelt: Enhver kan finde Ham i sit eget hjerte. Gud omgiver os med skytsengle for at styrke vores sans for godt og ondt; vi hører deres stemme som samvittigheden. Den primære lov vi mennesker lever under er  gengældelsesloven 'som du sår skal du høste'; denne guddommelige lov og retfærdighed har Gud ikke givet for at straffe os, men for at vi - smerteligt - kan forstå - i de tilfælde hvor vi nægter at erkende det onde vi har gjort, nægt...

Kærligheden er verdens bærende princip

I Vandrer mod Lyset beskrives det hvordan Gud bærer verden og den samlede skabelse, Verdensaltet. Da vi samtidig ved fra dette værk, at Lyset gennemstrømmer Gud og at lysets essens er kærlighed er det rimeligt at sige, at kærligheden er verdens bærende princip og at kærligheden er al eksistens' bærende kraft. Dette er ikke indlysende når vi betragter denne verdens mange ufuldkommenheder; dens mange lidelser, sygdomme, krig, vold og grusomhed. Vi forledes let til at tro på, at den uhellige treenighed - magt, penge og sex - ligger bag alt, i hvert fald bag al menneskelig kultur og aktivitet. Men denne verden, mørkets verden - læser vi i Vandrer mod Lyset - er en anomali i forhold til det uendelige og evige Lyshav der evigt udstråles fra Herren, den Almægtige, og som bærer alt. Kosmisk set er døden, sygdom og lidelser paranteser og de er underordnede kærlighedens altbeherskende og evige Magt i Herren. Lyshavet - ikke død og lidelse - er gennem Gud verdens inderste princip,...

carstenplougolsen.com

Som man nok har bemærket, har jeg ikke bragt nye tekster en tid på denne blog. Jeg henviser interesserede i mit litterære virke til carstenplougolsen.com hvor man både vil finde en blog med kortere tekster og en side med længere. Derudover er det via denne adresse muligt at købe trykte bøger med udvalg af tekster fra forfatterskabet, som jeg har navngivet Højtryk.