Gå videre til hovedindholdet

Descartes' ontologi og erkendelsesteori

Vi søger i dybet den faste grund 

For Rene Descartes (1596-1650) er sikker videnskabelig erkendelse kun mulig, hvis vi som udgangspunkt erkender Guds og sjælens eksistens. Guds og sjælens (eller åndens) eksistens er det ene rolige, arkimediske punkt, hvorved vi kan løfte erkendelsen og videnskaben. Sjælen er givet os af Gud - i modsætning til dyrene - og er af Gud udstyret med fornuft. Den menneskelige krop er at ligne med en maskine, og er helt forskellig fra sjælen, som - i modsætning til kroppen - er udødelig (Discours de la Methode; Meditations metaphysique).

Denne tanke findes også i Vandrer mod Lyset. Descartes når frem til tanken gennem den metodiske tvivl, hvor det eneste han ikke kan tvivle på er, at han tænker, og da han tænker, må han også eksistere, da det ikke giver mening at sige, at han tænker uden samtidig at eksistere. Man kan ikke borttænke tanken og dermed eksistensen ('Je pense, donc je suis').

Da han altså tænker og dermed eksisterer, erkender han dernæst sin begrænsning, og da han er begrænset, må der også findes noget ubegrænset, da det begrænsede ikke giver mening uden sin modsætning. Eller vi kunne måske sige, at det begrænsede er begrænset af det ubegrænsede, og at fx det begrænsede stof og de fysiske legemer er begrænsede af det ubegrænsede rum. Det ubegrænsede bliver med iagttagelsen af det begrænsede logisk nødvendigt.

Det ubegrænsede er Gud. Descartes låner her en beslægtet tanke fra det ontologiske gudsbevis, som det er formuleret (oprindeligt som en bøn) af Anselm af Canterbury (1033-1109): Vi kan tænke det uendelige og fuldkomne Væsen, og dette fuldkomne Væsen må også eje eksistens, da det ellers ikke ville være fuldkomment. Ideen om det fuldkomne Væsen er ifølge Descartes indgivet os af Gud, altså af det fuldkomne Væsen selv.

Med hensyn til Descartes' tanke om Gud og sjælens erkendelse som nødvendig forudsætning for sand videnskabelig erkendelse kan vi tilføje, at verden ontologisk er en virkning med Gud som årsag. Hvis Gud er denne nødvendige forudsætning og årsag til verden, og hvis det er Gud, der har givet de åndelige og fysiske love, der gælder i verden, er det indlysende, at videnskaben ikke kan undvære denne første erkendelse og forudsætning, hvis den skal komme til virkelige resultater.

William Ockhams (1285-1347) ragekniv (Ockhams razor) siger, at vi kun skal medtage og medregne tilstrækkelige forudsætninger og intet mere. Men hvis Gud er den første årsag til alt, og man ikke medregner denne årsag i videnskaben, vil vi notorisk sidde fast i mørke og uvidenhed, sådan som det for eksempel er tilfældet med den kosmologiske teori om the big bang og i hjerneforskningen. Her regner man videre på fejlagtige grundlag, og resultaterne er dunkle og uforståelige og yderst volatile: Det der er videnskabelig evidens for i dag, kan modbevises i morgen. Dermed - ud fra en grundlæggende systemisk fejl - lever den nu degenererede videnskab ikke op til Descartes' sandhedskriterie:

At sandheden er klar og distinkt, og at vi ikke bør godtage noget, der ikke lever op til dette kriterie.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Cirkulær, lineær og punktuel tid

I forskellige religiøse og filosofiske traditioner har man haft forskellige opfattelser af tiden. I indoeuropæisk (græsk, romersk og nordisk) mytologi har man haft en cirkulær opfattelse af tiden; årstiderne skifter og vender tilbage, solen står op og går ned og vender tilbage, og måske livet svinder og kommer igen. I semitisk tradition (jødisk, kristen og islamisk) har man en lineær tidsopfattelse; en skabelse, et liv, en verden og en afslutning (dommedag). Overfor disse to opfattelser kunne man hævde den punktuelle tid forstået som nuet; det eneste, der med sikkerhed eksisterer; en opfattelse af livet som eksisterende i hvert nu og hvor fremtiden og måske evigheden altid ligger foran os; en tid, et nu, en evig skabelse uden ende. I en sådan tidsopfattelse er hvert nu, og altså livet i ethvert nu, det vigtigste og det eneste vi med sikkerhed har. Det mulige hinsides liv nedtones uden at miste betydning, og det samme gør fortiden; det vigtigste er det liv vi har lige nu og hvad vi

Legitim og illegitim magt

Frihed gør magten legitim, tvang gør den illegitim At det forholder sig sådan kan vi forstå hvis vi opfatter de grundlæggende og universelle menneskerettigheder som retten til liv, frihed og ejendom. Enhver magt må derfor hvis den skal opfylde de universelle menneskerettigheder og dermed være legitim, dels vælges ved frie, demokratiske valg, dels sikre borgerne størst mulig frihed. Da Montesquieu i Om lovenes ånd (De l' esprit de lois, 1748) påviste det rationelle i magtens tredeling i en lovgivende, udøvende og dømmende magt, må også disse tre magtinstanser i en legitim magt være kendetegnet ved frihed. Dels må - som sagt - den lovgivende magt vælges frit og demokratisk, dels må den ikke vedtage tvangslove, og dels må den udøvende magt ikke udstrække sin magt videre - som tidligere skrevet - end at enhver borger har sin fulde frihed til at bryde enhver af de af den lovgivende magt vedtagne love. Bryder man disse love, står man til ansvar overfor den dømmende magt, hvis d