Gå videre til hovedindholdet

To Gudsbeviser

Idet jeg opsummerer de to seneste indlæg, Gudsbeviser og Nietzsches perspektivisme og relativitetsteori, vil jeg sige, at jeg nu mener at være nået frem til to nye beviser for Guds eksistens:

Vi kan kalde det ene for et objektivt, logisk bevis, principielt tilgængeligt for enhver mennesketanke, og det andet et subjektivt bevis, tilgængeligt for ethvert menneskehjerte. 

Det objektive bevis består i at undersøge alternativet, at det absolutte, Gud, ikke eksisterer:

Hvis det absolutte ikke eksisterer, så findes kun det relative, alt er da perspektiv, position og forskydning.

Men hvis vi prøver denne tanke på sig selv, så er også denne tanke kun perspektiv, position og kan forskydes.

Det vil sige at det relative er relativt og derfor som mulighed absolut, hvilket er en selvmodsigelse og en selvophævende tanke.

En undersøgelse af det relative leder derfor nødvendigt til tanken om det absolutte, Gud, og Hans eksistens.

Det subjektive bevis, hjertets vished, er ligeledes tilgængeligt for enhver, idet enhver personligt kan søge i sit hjerte efter Gud - og finde Ham - i en inderlig hengivelse til kærligheden og dens udspring, Gud.

Påstanden er altså her, at Gud kan findes af enhver i hjertet. Denne påstand er tilgængelig for empirisk verifikation eller falsificering, idet enhver kan søge i sit hjerte og be- eller afkræfte tanken eller hypotesen og dermed tilfredsstille moderne videnskabelig praksis og krav. Denne metode er objektiv i den forstand, at alle kan udføre 'eksperimentet' men subjektiv i den forstand, at vi ikke kan 'lægge Gud under mikroskopet'. Og dog kan vi udpege det sted, hjertet, hvor Gud kan tænkes at findes, eller hvor jeg påstår Han findes, hvorefter enhver kan iagttage tankens sandhed eller fejlagtighed.

Rent praktisk kunne man søge videnskabelig afprøvning af tanken ved at lade et tilstrækkeligt antal mennesker via et spørgeskema eller interview svare på spørgsmål som:

'Hvis du betragter dit indre, dit hjerte, og der søger svar på Guds eksistens, finder du Ham så?'

Resultatet af en sådan undersøgelse ville ikke være hverken mere eller mindre videnskabeligt sikker eller usikker end så mange andre videnskabelige undersøgelser og eksperimenter.

Der er altså tale om to beviser, to veje, hjernens og hjertets vej og vished. De to veje er ikke komplementære, men kan supplere hinanden i menneskers søgen efter vished og viden om de største og første spørgsmål, spørgsmål om den Almægtige og altings inderste mening.

De to veje supplerer blandt andet hinanden derved, at vi med det logiske bevis - så vidt argumentet holder - kan afgøre Guds ontologiske status - at Han findes - og med hjertets subjektive bevis kan vi afgøre noget om Hans Væsen:

At Han er et personligt Væsen, at Han er alkærlig, kærlighedens udspring og kilde, og helt tryg og nær til enhver, som mange troende sikkert vil være enig i, om man så er jøde, kristen, muslim eller tilhører andre trosretninger. 

Note tilføjet 13.5.2020:

Ved nærmere eftertanke tænker jeg, at det logiske, objektive bevis måske ikke holder. Det relative i argumentet andrager erkendelsen, mens det absolutte hævdes ontologisk. Det eneste vi med denne tankerække kan sige er måske, at en absolut erkendelse må findes, da det relative, erkendelsesmæssige, som konsekvent position ophæver sig selv. Men derfra går måske ingen vej til at hævde den absolutte eksistens eller et absolut Væsens eksistens. Det ene andrager et epistemologisk forhold, det andet et ontologisk.

Men det subjektive bevis, hjertets bevis, mener jeg holder, hvilket enhver kan erfare personligt.

At søge - og finde - Gud i hjertet, gennem kærligheden, vil sikkert ikke ligge fjernt fra den jødiske, kristne eller islamiske tanke og tro, idet næstekærlighedsbudet kan siges at være en central del af både jødedom og kristendom, i og med at buddet allerede optræder i 3. Mosebog, 19, 18 i Det gamle Testamente og både citeres af Jesus og Paulus i Det nye Testamente som et af de vigtigste bud.

Ligeledes vil tanken naturligt ligge til den islamiske tradition, hvis vi opfatter overgivelsen til Gud i den islamiske trosbekendelse, shahada, som det inderste hjertes overgivelse til den Almægtige, som jeg tidligere har foreslået i skriftet Profeternes segl

Og tanken om Gud som kærlighedens Almagt og hjertet som stedet vi kan finde Ham ligger helt naturligt i mit eget religiøse ståsted og fundament, Vandrer mod Lyset

Gud er ikke død, som Nietzsche kom for skade at sige, og hjertet er det sted vi kan finde Ham.

Kommentarer

  1. Egen note: Det er måske lidt unøjagtigt at tale om den islamiske overgivelse til Gud kun ved trosbekendelsen. Måske er det bedre at sige, at overgivelsen af det inderste hjerte til Gud i islam knytter sig til den hele tro og livspraksis. Således betyder ordet 'islam' enten overgivelse eller underkastelse (under Gud); kilde: Dansk Wikipedia

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Gud og mennesker

Jeg vil her give en kort sammenfattet lære om Gud og Hans forhold til os mennesker som jeg dels udleder af Vandrer mod Lyset , dels selv har erkendt og fået åbenbaret: Gud er en uendeligt ophøjet personlighed, højt hævet over alt jordisk, og alligevel helt nær ethvert menneske. Gud er Lysets og kærlighedens Almagt, kærlighedens og Livets Herre. Han opdrager os mennesker med kærlighed men også med myndighed. Gud er kærlighedens kilde og Udspring. Det er sikkert ikke muligt logisk og videnskabeligt at bevise Hans eksistens. Og dog er det så enkelt: Enhver kan finde Ham i sit eget hjerte. Gud omgiver os med skytsengle for at styrke vores sans for godt og ondt; vi hører deres stemme som samvittigheden. Den primære lov vi mennesker lever under er  gengældelsesloven 'som du sår skal du høste'; denne guddommelige lov og retfærdighed har Gud ikke givet for at straffe os, men for at vi - smerteligt - kan forstå - i de tilfælde hvor vi nægter at erkende det onde vi har gjort, nægt...

Kærligheden er verdens bærende princip

I Vandrer mod Lyset beskrives det hvordan Gud bærer verden og den samlede skabelse, Verdensaltet. Da vi samtidig ved fra dette værk, at Lyset gennemstrømmer Gud og at lysets essens er kærlighed er det rimeligt at sige, at kærligheden er verdens bærende princip og at kærligheden er al eksistens' bærende kraft. Dette er ikke indlysende når vi betragter denne verdens mange ufuldkommenheder; dens mange lidelser, sygdomme, krig, vold og grusomhed. Vi forledes let til at tro på, at den uhellige treenighed - magt, penge og sex - ligger bag alt, i hvert fald bag al menneskelig kultur og aktivitet. Men denne verden, mørkets verden - læser vi i Vandrer mod Lyset - er en anomali i forhold til det uendelige og evige Lyshav der evigt udstråles fra Herren, den Almægtige, og som bærer alt. Kosmisk set er døden, sygdom og lidelser paranteser og de er underordnede kærlighedens altbeherskende og evige Magt i Herren. Lyshavet - ikke død og lidelse - er gennem Gud verdens inderste princip,...

carstenplougolsen.com

Som man nok har bemærket, har jeg ikke bragt nye tekster en tid på denne blog. Jeg henviser interesserede i mit litterære virke til carstenplougolsen.com hvor man både vil finde en blog med kortere tekster og en side med længere. Derudover er det via denne adresse muligt at købe trykte bøger med udvalg af tekster fra forfatterskabet, som jeg har navngivet Højtryk.