Gå videre til hovedindholdet

Gud eller Slangen

I mange kulturer og i mange tidsaldre har forestillingen om 'altings enhed', 'det mystiske Ene', 'det kosmiske livs enhed' og tanken om 'at alt er Gud' været repræsenteret.

Vi kender det for eksempel fra neolitisk (nyere stenalder) kinesisk kultur (Mircea Eliade De religiøse ideers historie), fra Taoismen (i læren om den højeste uudtrykkelige enhed, tao, hævet over modsætninger som liv/død, godt/ondt), fra hinduismen (læren om den ene sjæl, verdenssjælens enhed og det illusoriske i den individuelle sjæl), fra Plotin (nyplatonikeren der i Enneaderne forsøger at forene klassisk græsk filosofi med kristendommen og hævder 'det uudsigelige Ene' som verdens inderste realitet), fra Spinozas panteisme i Etikken (Ethica ordine geometrico demonstrata), fra nyere men vel mere vulgære værker som Madame de Blavatskys Den hemmelige Lære, fra Martinus' Livets Bog og fra mange andre kilder.

Grundtanken synes at være den, at 'alt er Gud'.

Men denne tanke er efter min opfattelse et bedrag, billedlig talt Slangens bedrag; en - vel at mærke mytisk - beskrivelse af dette bedrag og dets konsekvenser finder vi i 1. Mosebog i myten om syndefaldet: Mennesket der vil være Gud ('alt er Gud'), og følgelig forvises fra Edens Have.

Slangens bedrag ('alt er Gud' eller mennesket der vil være Gud; også unio mystica, sjælens mystiske forening med Gud) fører altså til fald (jf også Faust-myten; Christopher Marlowe, Goethe, Thomas Mann).

En enkel modtanke kan formuleres ved:

Ikke alt er Gud, men Gud er alt.

Dermed mener jeg, at vi mennesker eksisterer i kraft af Gud (vi har ifølge Vandrer mod Lyset modtaget evigt åndeligt liv af Gud - ikke det fysiske liv) og vi er ikke identiske med Ham men selvstændige personligheder adskilt fra Ham; dog er vi ifølge VmL optaget i Hans tanke og fastholdes eksistentielt og evigt i kraft af Hans Vilje.

Gud er en personlig Gud ligesom vi er personlige væsener med en gudsskabt kerne. Gud er ikke et mystisk (enheds-) princip og vores individualitet er reel.

Videre at alt eksisterer i kraft af Gud men uden at være identisk med Ham.

Tanken om identitet mellem Gud og mennesker og alt eksisterende er altså - som jeg ser det - et bedrag, mens tanken om mennesket som selvstændigt og (åndeligt) evigt væsen er sand. Der er ikke identitet mellem Gud og verden og mennesker, men alt eksisterer i kraft af Ham.

Tanken om den altomfattende enhed og identitet kædes ofte (som for eksempel i Taoismen og Hinduismen) sammen med en soteriologi (frelseslære), der hævder at erkendelsen af verdensenheden er vejen til frelse eller befrielse eller overskridelse (transcendens) af de menneskelige grundvilkår og begrænsninger (fx liv/død).

Hertil kan siges at vejen til Gud, den personlige Gud, og forædlingen af ånden ikke så meget går indad i spekulation og meditation, men mere udad mod verden og mennesker gennem kærlighed og dens gerninger.

Ophøjelsen ligger ikke i ekstasen for enden ad meditationens eller askesens vej (Slangen; når mennesket vil være Gud eller 'fuldkommen'), men i kærlighedens ro (Gud).

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Gud og mennesker

Jeg vil her give en kort sammenfattet lære om Gud og Hans forhold til os mennesker som jeg dels udleder af Vandrer mod Lyset , dels selv har erkendt og fået åbenbaret: Gud er en uendeligt ophøjet personlighed, højt hævet over alt jordisk, og alligevel helt nær ethvert menneske. Gud er Lysets og kærlighedens Almagt, kærlighedens og Livets Herre. Han opdrager os mennesker med kærlighed men også med myndighed. Gud er kærlighedens kilde og Udspring. Det er sikkert ikke muligt logisk og videnskabeligt at bevise Hans eksistens. Og dog er det så enkelt: Enhver kan finde Ham i sit eget hjerte. Gud omgiver os med skytsengle for at styrke vores sans for godt og ondt; vi hører deres stemme som samvittigheden. Den primære lov vi mennesker lever under er  gengældelsesloven 'som du sår skal du høste'; denne guddommelige lov og retfærdighed har Gud ikke givet for at straffe os, men for at vi - smerteligt - kan forstå - i de tilfælde hvor vi nægter at erkende det onde vi har gjort, nægt...

Kærligheden er verdens bærende princip

I Vandrer mod Lyset beskrives det hvordan Gud bærer verden og den samlede skabelse, Verdensaltet. Da vi samtidig ved fra dette værk, at Lyset gennemstrømmer Gud og at lysets essens er kærlighed er det rimeligt at sige, at kærligheden er verdens bærende princip og at kærligheden er al eksistens' bærende kraft. Dette er ikke indlysende når vi betragter denne verdens mange ufuldkommenheder; dens mange lidelser, sygdomme, krig, vold og grusomhed. Vi forledes let til at tro på, at den uhellige treenighed - magt, penge og sex - ligger bag alt, i hvert fald bag al menneskelig kultur og aktivitet. Men denne verden, mørkets verden - læser vi i Vandrer mod Lyset - er en anomali i forhold til det uendelige og evige Lyshav der evigt udstråles fra Herren, den Almægtige, og som bærer alt. Kosmisk set er døden, sygdom og lidelser paranteser og de er underordnede kærlighedens altbeherskende og evige Magt i Herren. Lyshavet - ikke død og lidelse - er gennem Gud verdens inderste princip,...

carstenplougolsen.com

Som man nok har bemærket, har jeg ikke bragt nye tekster en tid på denne blog. Jeg henviser interesserede i mit litterære virke til carstenplougolsen.com hvor man både vil finde en blog med kortere tekster og en side med længere. Derudover er det via denne adresse muligt at købe trykte bøger med udvalg af tekster fra forfatterskabet, som jeg har navngivet Højtryk.