Gå videre til hovedindholdet

Jeget og udødelighed

I sin bog, The God Delusion (da. Illusionen om Gud), citerer Richard Dawkins Mark Twain for at sige om døden, at han ikke frygtede den, for han havde været død i milliarder og milliarder af år før han blev født og havde ikke lidt noget i den forbindelse.

Og Dawkins giver et billede på, hvordan det ateistiske synspunkt kan føre til en holdning til livet som dyrebart; hvis vi består af forskellige kombinationer af DNA og sandsynligheden for, at netop den kombination af DNA vi kalder 'jeg' er så utrolig lille og at den engang vil ophøre med at eksistere, så står vi hver med et liv, som er det dyrebareste og mest usandsynlige af alt.

Så livet uden Gud eller uden troen på Gud behøver ikke være tomt og meningsløst; i nogle tilfælde det stik modsatte. Hvis vores liv er indrammet af to dyb, to evigheder, og vi kun har denne korte tid som helt usandsynligt men alligevel virkeligt er faldet i vores lod, kan livet ses som et dyrebart mirakel.

Men jeg skal forsøge at give et argument for sjælens udødelighed, eller søge at sandsynliggøre denne tanke, vel vidende at jeg kan tage fejl, og at Dawkins og andre ateister kan have ret:

Så vidt jeg ved har de menneskelige celler en livscyklus så alle menneskets celler efter en periode på cirka 7 år er erstattet med andre og nye celler. Alligevel vil enhver sige, at hans eller hendes jeg er det samme som for 7 eller flere år siden. Derfor kan jeget ikke være knyttet til de menneskelige celler og må være af ikke fysisk art.

Der er så to muligheder: Enten er jeget (tanken om det samme jeg) en illusion, eller også er jeget som anført af ikke fysisk art. Dette sidste kunne vi kalde vores sjæl.

Visse filosofier hævder jegets illusion, og det kan være, at det er rigtigt, men da enhver umiddelbart har en stærk følelse af sit eget jeg, vil den mest nærliggende og naturlige forklaring på denne stærke jegfølelse, at jeget eksisterer og er af ikke fysisk art, foreløbig være at foretrække.

Et modargument kunne være, at nok overlever de menneskelige celler ikke længere end ca 7 år, men det gør DNA' et eller genomet, og at det er den specifikke og unikke kombination af DNA eller vores unikke genom, der udgør vores jeg eller det vi oplever som vores jeg. Efter denne tanke er vores jeg ikke knyttet til de enkelte celler men til vores genetiske kode.

Så enten har vi en ikke fysisk, udødelig ånd eller også er vores jeg en form for cellulær kode.

Imod tanken om jeget som genetisk kode taler dog, at vores kode eller genom går i arv til vores afkom uden at vi derfor vil kalde deres jeg for vores eller identisk med vores.

Hvis det er rigtigt forstået, at vores afkom arver halvdelen af moderens og faderens genetiske kode, måtte vi forvente, hvis tanken om jeget som genetisk kode er rigtig, at vi vil udgøre halvdelen af vores afkoms jeg; hvilket er noget vrøvl. DNA' et eller genomet går i arv, det gør jeget ikke.

Derfor ser det ud til, at tanken om menneskets ikke fysiske, udødelige ånd er rigtig. Hvis det er sådan, kan det ses som et argument for Guds eksistens, Gud som åndens skaber, da vel ingen af os vil påstå, at vi har skabt vores egen udødelige ånd.

Analysen leder frem til en forståelse af 'jeget' som det formentlig immaterielle og evige punkt og centrum i mennesket som al sansning, tænkning, følelser osv centrerer sig om (jeg sanser.., jeg tænker.., jeg føler..osv)

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Cirkulær, lineær og punktuel tid

I forskellige religiøse og filosofiske traditioner har man haft forskellige opfattelser af tiden. I indoeuropæisk (græsk, romersk og nordisk) mytologi har man haft en cirkulær opfattelse af tiden; årstiderne skifter og vender tilbage, solen står op og går ned og vender tilbage, og måske livet svinder og kommer igen. I semitisk tradition (jødisk, kristen og islamisk) har man en lineær tidsopfattelse; en skabelse, et liv, en verden og en afslutning (dommedag). Overfor disse to opfattelser kunne man hævde den punktuelle tid forstået som nuet; det eneste, der med sikkerhed eksisterer; en opfattelse af livet som eksisterende i hvert nu og hvor fremtiden og måske evigheden altid ligger foran os; en tid, et nu, en evig skabelse uden ende. I en sådan tidsopfattelse er hvert nu, og altså livet i ethvert nu, det vigtigste og det eneste vi med sikkerhed har. Det mulige hinsides liv nedtones uden at miste betydning, og det samme gør fortiden; det vigtigste er det liv vi har lige nu og hvad vi

Legitim og illegitim magt

Frihed gør magten legitim, tvang gør den illegitim At det forholder sig sådan kan vi forstå hvis vi opfatter de grundlæggende og universelle menneskerettigheder som retten til liv, frihed og ejendom. Enhver magt må derfor hvis den skal opfylde de universelle menneskerettigheder og dermed være legitim, dels vælges ved frie, demokratiske valg, dels sikre borgerne størst mulig frihed. Da Montesquieu i Om lovenes ånd (De l' esprit de lois, 1748) påviste det rationelle i magtens tredeling i en lovgivende, udøvende og dømmende magt, må også disse tre magtinstanser i en legitim magt være kendetegnet ved frihed. Dels må - som sagt - den lovgivende magt vælges frit og demokratisk, dels må den ikke vedtage tvangslove, og dels må den udøvende magt ikke udstrække sin magt videre - som tidligere skrevet - end at enhver borger har sin fulde frihed til at bryde enhver af de af den lovgivende magt vedtagne love. Bryder man disse love, står man til ansvar overfor den dømmende magt, hvis d

Descartes' ontologi og erkendelsesteori

Vi søger i dybet den faste grund  For Rene Descartes (1596-1650)  er sikker videnskabelig erkendelse kun mulig, hvis vi som udgangspunkt erkender Guds og sjælens eksistens. Guds og sjælens (eller åndens) eksistens er det ene rolige, arkimediske punkt, hvorved vi kan løfte erkendelsen og videnskaben. Sjælen er givet os af Gud - i modsætning til dyrene - og er af Gud udstyret med fornuft. Den menneskelige krop er at ligne med en maskine, og er helt forskellig fra sjælen, som - i modsætning til kroppen - er udødelig (Discours de la Methode; Meditations metaphysique). Denne tanke findes også i Vandrer mod Lyset. Descartes når frem til tanken gennem den metodiske tvivl, hvor det eneste han ikke kan tvivle på er, at han tænker, og da han tænker, må han også eksistere, da det ikke giver mening at sige, at han tænker uden samtidig at eksistere. Man kan ikke borttænke tanken og dermed eksistensen ('Je pense, donc je suis'). Da han altså tænker og dermed eksisterer, erkender han dernæst