Gå videre til hovedindholdet

digt

gennem nåleøjet

I

jeg er næsten digter
dette næsten et digt
ting jeg mangler for at blive rigtig digter:
et sortsyn uden udveje
at råbe ulven kommer
i stedet for mit idiotiske ulven har været her men er lusket af igen
et ensomt koldt mørkt loftsværelse
vinden hylende ind ad utætte ruder
et næsten nedbrændt stearinlys og ingen penge at købe et nyt for
nedskrive min bibel med rystende forfrosne hænder
at se mine skygger brænde som sorte flammer på væggen
hvis ikke jeg kan blive digter vil jeg være
tryllekunstner eller kalif som harun al-rashid
have eget harem
skidt at løbe tør for koner
vandre søvnløs rundt i mit palads om natten
se magtens skygger brænde som sorte flammer på væggen
hvis ikke jeg kan blive kalif som harun al-rashid
vil jeg være en skov en ukendt kvinde vandrer ind i
være en vind om hendes lægge
stryge blidt op ad hendes ben
være den kilde hun træder ud i og sandet mellem hendes tæer
tro på hendes kærlighed og begær

II

åh, at være digter
en vintersjæl
denne skælven og kælven i dybet
en sten der river sig løs og stiger
digtet der begynder
strejfe om i mørke gader med forrevet sjæl
snuse efter køn og fornedrelse
se mismodet dale fra mørke himle og drysse det ud over blanke sider
men jeg er bomstærk og brun som en nød
havde jeg i det mindste astma
digtet begynder her
sætninger som søjler i sten

 III


...men den lille klagende strøm
...vægtløse glatte ord
...ord der kommer for let
...sætninger med poser under øjnene og sørgerand
...ord med appel gnavet af ved roden
...de kværner og fisker efter likes
...de vil i trusserne på snart den ene snart den anden
...jeg giver dem et uppercut er nødt til at knockoute dem
...facebook poet dislike

IV

et digt der ændrer verden siger og skriver et digt sten for sten tanke for tanke når lyset sit mætningspunkt ved kemisk bundfældning er alt pludselig anderledes

V

i begyndelsen var sex
vi kunne ikke holde os fra hinanden
nu så mange år senere er det for længst dampet af
hvad så
at få børn ville være som at spille russisk roulette med tre patroner i tromlen
så det fik vi ikke
af og til forsvinder du ind i et mørke hvortil jeg ikke har adgang
du går gennem dynd og bundløse søer af tjære
så sætter jeg pris på din vrede
jeg tænker at det er vigtigt ikke at begrave dig før tid
en aften i november ser vores oplyste vinduer så hyggelige ud
du står i mørket og kigger ind
sneen falder så stille

VI

jeg sidder altså lige med den her app
en lommelygte
den kræver fuld kontrol over alle mine sms´ er og mails og min sjæl
jeg trykker ubekymret acceptér
jeg har brug for lyset når jeg skal læse om natten
jeg læser store tanker
tænkere der gik med tanker som høje hatte
de lettede på tankerne når de mødte andre tænkere på gaden
af og til stødte deres tanker sammen ved et uheld
så smilede de og sagde skål
jeg læser kants og hegels tanker
hvis jeg skal være rigtig fræk nietzsche
russell læser jeg i smug på toilettet så min kone ikke opdager det
heidegger ligger under madrassen
men hvis jeg skal være ærlig kan jeg bedst lide at bowle
det hjælper altid hvis jeg er træt eller nervøs
nå, fedt nu virker lyset
snip snap

Kommentarer

Populære indlæg fra denne blog

Gud og mennesker

Jeg vil her give en kort sammenfattet lære om Gud og Hans forhold til os mennesker som jeg dels udleder af Vandrer mod Lyset, dels selv har erkendt og fået åbenbaret:

Gud er en uendeligt ophøjet personlighed, højt hævet over alt jordisk, og alligevel helt nær ethvert menneske.

Gud er Lysets og kærlighedens Almagt, kærlighedens og Livets Herre. Han opdrager os mennesker med kærlighed men også med myndighed.

Den primære lov vi mennesker lever under er gengældelsesloven, 'som du sår skal du høste'; denne guddommelige lov og retfærdighed har Gud ikke givet for at straffe os, men for at vi - smerteligt - kan forstå - i de tilfælde hvor vi nægter at erkende det onde vi har gjort, nægter at sørge og angre og bøje os - præcis hvad vi har gjort ved at udsættes for de samme lidelser vi har bragt andre.

Men straks må det siges, at Guds og menneskers kærlighed og barmhjertighed står over gengældelsesloven; af samme pædagogiske grunde: Hvis vi har gjort andre ondt og erkender det og sørger o…

Muhammeds åbenbaringer og koranen

I det følgende tager jeg udgangspunkt i at Vandrer mod Lyset er sandhed og at Gud derfor er den Lysets og Livets og Kærlighedens altbeherskende Magt som vi alle kan være helt trygge ved og som stråler så klart frem i dette værk.

Derudover antager jeg at Muhammed havde åbenbaringer som han søgte at bringe videre i koranen.

Hvis vi gør disse to antagelser er der en klar parallel til Paulus' skabelse af kristendommen som Vandrer mod Lyset beskriver det:

At mangt og meget indgaves Paulus af den Ældste, Satan (Ardor) deriblandt nadverordene.

På samme måde må vi antage, ud fra koranens ord; alle de steder hvor 'Gud' næsten svælger og udpensler 'de fortabtes' lidelser, hvor 'Gud' fordømmer mennesker og fx kalder dem 'brændsel for Ilden' osv osv; at kilden til Muhammeds åbenbaringer hverken var Gabriel eller Gud men ligesom i Paulus' tilfælde den Ældste, Satan (Ardor).

Koranens overvejende mørke og fordømmende tone sandsynliggør dette. Og selve åbenbari…

Rationalet bag en eventuel Verdensregering (8)

En Verdensstat med en fælles Verdensregering kan synes som et tågebillede uden hold i virkeligheden.

Hvad med de mange forskellige folkeslag med vidt forskellige kulturer, sprog, tro, karakter, egenart osv? Ville vi ikke gøre vold mod det?

Men hvis vi ser på historien; på hvordan de nuværende nationalstater er blevet til, er udviklingen parallel:

Fx Frankrig blev født som nationalstat ved forening af en mængde forskellige provinser med forskellige folkeslag eller folk med forskellige sprog og kultur; Normandiet, Bretagne, Provence og germaner, keltere, normanner osv.

Disse folk blev forenet ud fra tidens behov og dannede til sidst det vi i dag kender som Frankrig. Lignende kan iagttages overalt i historien og for alle nationalstater. Måske forekom ideen om en fælles nation (fx Frankrig) middelaldermennesket lige så fremmed og utopisk som en Verdensstat gør det for os i dag.

Nye statsdannelser og statsformer fødes ud fra et aktuelt behov, men det kan - som i tilfældet med nationalstate…