Gå videre til hovedindholdet

Hvad er filosofi?

Filosofi er et dansk ord, der kommer af græsk og betyder "kærlighed til visdom". Nærmere bestemt kan det opfattes som en bestræbelse på at bestemme indholdet og betydningen af visse ord, begreber eller hele sætninger, symboler eller generelt alt hvad der kan udtrykkes meningsfuldt mellem mennesker, fx det jeg prøver her; altså bestemme hvad der ligger i ordet "filosofi".

Et filosofisk udsagn eller system får først videnskabelig interesse hvis det netop er enten nedskrevet eller talt eller generelt udtrykt - dvs det knytter sig til begrebet sprog. Her forstår jeg ordet eller begrebet sprog bredt, dvs at det både kan forstås som ord, symboler (fx yin-yang tegnet) eller generelt alt, hvad der kan udtrykkes meningsfuldt mellem mennesker. Det enkelte menneske (fx en anden filosof) kan derefter afprøve eller forsøge at vurdere det filosofiske udsagn eller systems sandhedsværdi. Udsagnet eller systemet kan derefter vurderes som enten sandt eller falsk eller delvis sandt eller delvis falsk. Til at afprøve eller vurdere udsagnet eller systemet har det enkelte menneske først og fremmest sin egen tanke, dernæst kan man støtte sig til andre menneskers udsagn eller vurdering af det enkelte udsagn eller system.

De centrale begreber indenfor filosofi kan dermed opfattes som dels tanken dels sproget. Forskellige filosoffer (fx den danske filosof, Justus Hartnack) har hævdet identitet mellem tanken og sproget (idet jeg opfatter hans udredning af sproget i den snævrere betydning end jeg anvender det her; dvs sprog forstået som bestående af ord). Dvs tanke og sprog antages at være identiske. Dette er imidlertid ikke indlysende. Ud fra en vis opfattelse kan tanken siges at være mere omfattende end sproget - fx ved tankens evne til at danne billeder, associationer, den ordløse tanke, symboler osv. I denne forståelse synes tanken at være overordnet sproget, som i forhold til tanken kan opfattes som sekundært.

Ud fra en anden iagttagelse kan sproget dog siges at være overordnet tanken, nemlig den kendsgerning, at vi har ord, altså sprog, for fænomener som ikke kan opfattes eller forstås totalt af tanken, fx ordet "tanke" eller "Gud" eller "vilje" eller "godt" eller "ondt". Hvis jeg siger eller som her skriver disse ord, vil læserens tanke ved opmærksom læsning måske danne sig et billede af det ordet henviser til eller betyder for netop denne læser og dette billede kan være ledsaget af en bestemt følelse, associationer osv; men det ligger i sagens natur, at de her anførte ord ikke kan forstås i deres totalitet og til bunds af den menneskelige tanke.

Ordet, begrebet "tanke" kan opfattes som noget individuelt, personligt (min tanke er min tanke og ikke nogen andens), mens sproget kan opfattes som det middel hvormed mennesker kommunikerer; fx meddeler eller udtrykker sine tanker, følelser, stemninger osv for andre. I denne forståelse afspejler ordet tanken uden at de to begreber er identiske.

Hvis vi opfatter filosofi som en bestræbelse på at bestemme indholdet og  betydningen af sprog (i den brede betydning af ordet eller begrebet sprog som anført ovenfor) kan dette forsøg på en bestemmelse dels omfatte sprogets (fx ordets) ontologiske og epistemologiske (erkendelsesteoretiske) status, kvalitet og kvantitet. Dermed mener jeg, at man kan forsøge at bestemme hvorvidt et givet ord, begreb eller symbol henviser til noget eksisterende eller ej, samt forsøge at bestemme hvilken funktion ordet eller symbolet har i vores erkendelse. Hvis man ved dette forsøg på en bestemmelse kommer frem til, at ordet eller symbolet henviser til noget eksisterende, kan man derefter forsøge at bestemme dette eksisterendes kvalitet (dvs egenskab(er) eller væsen) og kvantitet (dvs hvor meget, hvor mange osv ordet eller begrebet henviser til).

Grænserne mellem et ords eller et symbols ontologiske og epistemologiske status, kvalitet og kvantitet kan være flydende og svært afgrænselige. Fx kan man hvis man bestemmer ordet "Gud" som henvisende til noget eksisterende være uenige om Guds egenskaber, væsen osv (dvs uenige i den kvalitative og kvantitative vurdering eller bestemmelse). Hvis man derimod bestemmer Gud som noget ikke-eksisterende kan man sige, at nok eksisterer Gud ikke, men ordet "Gud" eksisterer (som en idé, tanke eller begreb).

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Cirkulær, lineær og punktuel tid

I forskellige religiøse og filosofiske traditioner har man haft forskellige opfattelser af tiden. I indoeuropæisk (græsk, romersk og nordisk) mytologi har man haft en cirkulær opfattelse af tiden; årstiderne skifter og vender tilbage, solen står op og går ned og vender tilbage, og måske livet svinder og kommer igen. I semitisk tradition (jødisk, kristen og islamisk) har man en lineær tidsopfattelse; en skabelse, et liv, en verden og en afslutning (dommedag). Overfor disse to opfattelser kunne man hævde den punktuelle tid forstået som nuet; det eneste, der med sikkerhed eksisterer; en opfattelse af livet som eksisterende i hvert nu og hvor fremtiden og måske evigheden altid ligger foran os; en tid, et nu, en evig skabelse uden ende. I en sådan tidsopfattelse er hvert nu, og altså livet i ethvert nu, det vigtigste og det eneste vi med sikkerhed har. Det mulige hinsides liv nedtones uden at miste betydning, og det samme gør fortiden; det vigtigste er det liv vi har lige nu og hvad vi

Legitim og illegitim magt

Frihed gør magten legitim, tvang gør den illegitim At det forholder sig sådan kan vi forstå hvis vi opfatter de grundlæggende og universelle menneskerettigheder som retten til liv, frihed og ejendom. Enhver magt må derfor hvis den skal opfylde de universelle menneskerettigheder og dermed være legitim, dels vælges ved frie, demokratiske valg, dels sikre borgerne størst mulig frihed. Da Montesquieu i Om lovenes ånd (De l' esprit de lois, 1748) påviste det rationelle i magtens tredeling i en lovgivende, udøvende og dømmende magt, må også disse tre magtinstanser i en legitim magt være kendetegnet ved frihed. Dels må - som sagt - den lovgivende magt vælges frit og demokratisk, dels må den ikke vedtage tvangslove, og dels må den udøvende magt ikke udstrække sin magt videre - som tidligere skrevet - end at enhver borger har sin fulde frihed til at bryde enhver af de af den lovgivende magt vedtagne love. Bryder man disse love, står man til ansvar overfor den dømmende magt, hvis d

Descartes' ontologi og erkendelsesteori

Vi søger i dybet den faste grund  For Rene Descartes (1596-1650)  er sikker videnskabelig erkendelse kun mulig, hvis vi som udgangspunkt erkender Guds og sjælens eksistens. Guds og sjælens (eller åndens) eksistens er det ene rolige, arkimediske punkt, hvorved vi kan løfte erkendelsen og videnskaben. Sjælen er givet os af Gud - i modsætning til dyrene - og er af Gud udstyret med fornuft. Den menneskelige krop er at ligne med en maskine, og er helt forskellig fra sjælen, som - i modsætning til kroppen - er udødelig (Discours de la Methode; Meditations metaphysique). Denne tanke findes også i Vandrer mod Lyset. Descartes når frem til tanken gennem den metodiske tvivl, hvor det eneste han ikke kan tvivle på er, at han tænker, og da han tænker, må han også eksistere, da det ikke giver mening at sige, at han tænker uden samtidig at eksistere. Man kan ikke borttænke tanken og dermed eksistensen ('Je pense, donc je suis'). Da han altså tænker og dermed eksisterer, erkender han dernæst