Gå videre til hovedindholdet

Hvad er filosofi?

Filosofi er et dansk ord, der kommer af græsk og betyder "kærlighed til visdom". Nærmere bestemt kan det opfattes som en bestræbelse på at bestemme indholdet og betydningen af visse ord, begreber eller hele sætninger, symboler eller generelt alt hvad der kan udtrykkes meningsfuldt mellem mennesker, fx det jeg prøver her; altså bestemme hvad der ligger i ordet "filosofi".

Et filosofisk udsagn eller system får først videnskabelig interesse hvis det netop er enten nedskrevet eller talt eller generelt udtrykt - dvs det knytter sig til begrebet sprog. Her forstår jeg ordet eller begrebet sprog bredt, dvs at det både kan forstås som ord, symboler (fx yin-yang tegnet) eller generelt alt, hvad der kan udtrykkes meningsfuldt mellem mennesker. Det enkelte menneske (fx en anden filosof) kan derefter afprøve eller forsøge at vurdere det filosofiske udsagn eller systems sandhedsværdi. Udsagnet eller systemet kan derefter vurderes som enten sandt eller falsk eller delvis sandt eller delvis falsk. Til at afprøve eller vurdere udsagnet eller systemet har det enkelte menneske først og fremmest sin egen tanke, dernæst kan man støtte sig til andre menneskers udsagn eller vurdering af det enkelte udsagn eller system.

De centrale begreber indenfor filosofi kan dermed opfattes som dels tanken dels sproget. Forskellige filosoffer (fx den danske filosof, Justus Hartnack) har hævdet identitet mellem tanken og sproget (idet jeg opfatter hans udredning af sproget i den snævrere betydning end jeg anvender det her; dvs sprog forstået som bestående af ord). Dvs tanke og sprog antages at være identiske. Dette er imidlertid ikke indlysende. Ud fra en vis opfattelse kan tanken siges at være mere omfattende end sproget - fx ved tankens evne til at danne billeder, associationer, den ordløse tanke, symboler osv. I denne forståelse synes tanken at være overordnet sproget, som i forhold til tanken kan opfattes som sekundært.

Ud fra en anden iagttagelse kan sproget dog siges at være overordnet tanken, nemlig den kendsgerning, at vi har ord, altså sprog, for fænomener som ikke kan opfattes eller forstås totalt af tanken, fx ordet "tanke" eller "Gud" eller "vilje" eller "godt" eller "ondt". Hvis jeg siger eller som her skriver disse ord, vil læserens tanke ved opmærksom læsning måske danne sig et billede af det ordet henviser til eller betyder for netop denne læser og dette billede kan være ledsaget af en bestemt følelse, associationer osv; men det ligger i sagens natur, at de her anførte ord ikke kan forstås i deres totalitet og til bunds af den menneskelige tanke.

Ordet, begrebet "tanke" kan opfattes som noget individuelt, personligt (min tanke er min tanke og ikke nogen andens), mens sproget kan opfattes som det middel hvormed mennesker kommunikerer; fx meddeler eller udtrykker sine tanker, følelser, stemninger osv for andre. I denne forståelse afspejler ordet tanken uden at de to begreber er identiske.

Hvis vi opfatter filosofi som en bestræbelse på at bestemme indholdet og  betydningen af sprog (i den brede betydning af ordet eller begrebet sprog som anført ovenfor) kan dette forsøg på en bestemmelse dels omfatte sprogets (fx ordets) ontologiske og epistemologiske (erkendelsesteoretiske) status, kvalitet og kvantitet. Dermed mener jeg, at man kan forsøge at bestemme hvorvidt et givet ord, begreb eller symbol henviser til noget eksisterende eller ej, samt forsøge at bestemme hvilken funktion ordet eller symbolet har i vores erkendelse. Hvis man ved dette forsøg på en bestemmelse kommer frem til, at ordet eller symbolet henviser til noget eksisterende, kan man derefter forsøge at bestemme dette eksisterendes kvalitet (dvs egenskab(er) eller væsen) og kvantitet (dvs hvor meget, hvor mange osv ordet eller begrebet henviser til).

Grænserne mellem et ords eller et symbols ontologiske og epistemologiske status, kvalitet og kvantitet kan være flydende og svært afgrænselige. Fx kan man hvis man bestemmer ordet "Gud" som henvisende til noget eksisterende være uenige om Guds egenskaber, væsen osv (dvs uenige i den kvalitative og kvantitative vurdering eller bestemmelse). Hvis man derimod bestemmer Gud som noget ikke-eksisterende kan man sige, at nok eksisterer Gud ikke, men ordet "Gud" eksisterer (som en idé, tanke eller begreb).

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Gud og mennesker

Jeg vil her give en kort sammenfattet lære om Gud og Hans forhold til os mennesker som jeg dels udleder af Vandrer mod Lyset , dels selv har erkendt og fået åbenbaret: Gud er en uendeligt ophøjet personlighed, højt hævet over alt jordisk, og alligevel helt nær ethvert menneske. Gud er Lysets og kærlighedens Almagt, kærlighedens og Livets Herre. Han opdrager os mennesker med kærlighed men også med myndighed. Gud er kærlighedens kilde og Udspring. Det er sikkert ikke muligt logisk og videnskabeligt at bevise Hans eksistens. Og dog er det så enkelt: Enhver kan finde Ham i sit eget hjerte. Gud omgiver os med skytsengle for at styrke vores sans for godt og ondt; vi hører deres stemme som samvittigheden. Den primære lov vi mennesker lever under er  gengældelsesloven 'som du sår skal du høste'; denne guddommelige lov og retfærdighed har Gud ikke givet for at straffe os, men for at vi - smerteligt - kan forstå - i de tilfælde hvor vi nægter at erkende det onde vi har gjort, nægt...

Kærligheden er verdens bærende princip

I Vandrer mod Lyset beskrives det hvordan Gud bærer verden og den samlede skabelse, Verdensaltet. Da vi samtidig ved fra dette værk, at Lyset gennemstrømmer Gud og at lysets essens er kærlighed er det rimeligt at sige, at kærligheden er verdens bærende princip og at kærligheden er al eksistens' bærende kraft. Dette er ikke indlysende når vi betragter denne verdens mange ufuldkommenheder; dens mange lidelser, sygdomme, krig, vold og grusomhed. Vi forledes let til at tro på, at den uhellige treenighed - magt, penge og sex - ligger bag alt, i hvert fald bag al menneskelig kultur og aktivitet. Men denne verden, mørkets verden - læser vi i Vandrer mod Lyset - er en anomali i forhold til det uendelige og evige Lyshav der evigt udstråles fra Herren, den Almægtige, og som bærer alt. Kosmisk set er døden, sygdom og lidelser paranteser og de er underordnede kærlighedens altbeherskende og evige Magt i Herren. Lyshavet - ikke død og lidelse - er gennem Gud verdens inderste princip,...

carstenplougolsen.com

Som man nok har bemærket, har jeg ikke bragt nye tekster en tid på denne blog. Jeg henviser interesserede i mit litterære virke til carstenplougolsen.com hvor man både vil finde en blog med kortere tekster og en side med længere. Derudover er det via denne adresse muligt at købe trykte bøger med udvalg af tekster fra forfatterskabet, som jeg har navngivet Højtryk.