Gå videre til hovedindholdet

Grundliggende erkendelsesteori (epistemologi) 2

Siden Descartes har man søgt efter en sikker viden, en sikker erkendelse, et sikkert grundlag for al erkendelse og dermed viden. Descartes brugte den såkaldte metodiske tvivl, hvor han betvivlede alt, herunder de indtryk vi får gennem sanserne, indtil han nåede noget, han mente ikke kunne betvivles, nemlig at selve tvivlen, det faktum at han tvivlede, var et udtryk for at han tænkte; dermed blev tanken (jeg tænker, altså eksisterer jeg) for ham det faste holdepunkt for erkendelsen, den sikre grund.

Kant foretog det han kaldte en kopernikansk vending i erkendelsen (som han skriver i indledningen til "Kritik af den rene fornuft"), bort fra objektet, tingen, og rettede erkendelsen mod erkendelsen selv. Dette medførte i hans begrebslogiske analyse af erkendelsen, forsøget på at afdække virkelighedens eller erkendelsens logiske struktur og forudsætninger til det selvmodsigende eller i hvert fald stærkt problematiske begreb om "tingen i sig selv" (ding-an-sich; dvs erkendelsen af tingen som den er idet den ikke erkendes).

Endelig forsøgte Hegel at hævde identitet mellem subjekt (jeget) og objektet (den genstand vi forsøger at erkende) for at løse de problemer der fulgte med Kants erkendelsesteori (ding-an-sich) og som også Fichte og Schelling havde forsøgt at give løsninger på. Det er imidlertid tvivlsomt, om Hegels forsøg er en virkelig løsning på de erkendelsesteoretiske problemer, der altså for så vidt startede med Descartes og som videreførtes bla af de her nævnte filosoffer.

En antagelse der ligger til grund for selve forsøget på at skaffe et sikkert udgangspunkt for erkendelsen er, at der findes et sådant sikkert grundlag, og at dette grundlag kan erkendes af mennesker. Dette er imidlertid langt fra sikkert.

Hvis vi gør den vel rimelige antagelse, at vi erkender med tanken, så kræver det sikre grundlag, at vi kan erkende tankens natur i sin dybeste grund og fuldstændigt. Dette tror jeg imidlertid ikke er muligt. Jeg tror, at det principielt er umuligt at gøre denne erkendelse. I hvert fald findes der ingen tilfredsstillende videnskabelig teori om tankens inderste natur i nutidens videnskab.

Det eneste nutidens videnskab ved om tanken har man fra hjernescanninger og studier af de biokemiske processer i hjernen. Man kan ved hjernescanninger registrere visse elektriske impulser og overførsler af impulser og iagttage visse kemiske processer osv. Men at hævde at disse elektriske impulser og biokemiske processer skulle være identiske med de tanker vi har, er langt fra sikkert. Man har prøvet med en såkaldt identitetsteori - altså at der er identitet mellem hjernens tilstande og de mentale tilstande, men har måttet opgive denne teori.

Kort sagt: Tanken selv er en gåde. Og sikkert en uløselig gåde. Endnu dybere kan det hævdes hvis "Vandrer mod Lyset!" er udgangspunktet, at vi alle har en inderste, evig, udødelig, unik og uforklarlig (uerkendelig) sjæl eller ånd, og at vi har fået denne ånd af Gud.

Modsat Hegel og til en vis grad Wittgenstein tror jeg, at det mest rimelige er at hævde, at livet og virkeligheden er uendelig dyb og mangfoldig, og at livet og virkeligheden derfor ikke kan erkendes i sin fulde dybde og omfang af det begrænsede væsen, mennesket.

Eller med andre ord: Den begrænsede tanke kan ikke rumme og omfatte det ubegrænsede, uendelige. Eller anderledes igen: Hvis det er rigtigt at virkeligheden er uendelig dyb og mangfoldig og den menneskelige tanke er begrænset, så følger det, at vores erkendelse og viden aldrig kan blive fuldstændig.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Gud og mennesker

Jeg vil her give en kort sammenfattet lære om Gud og Hans forhold til os mennesker som jeg dels udleder af Vandrer mod Lyset , dels selv har erkendt og fået åbenbaret: Gud er en uendeligt ophøjet personlighed, højt hævet over alt jordisk, og alligevel helt nær ethvert menneske. Gud er Lysets og kærlighedens Almagt, kærlighedens og Livets Herre. Han opdrager os mennesker med kærlighed men også med myndighed. Gud er kærlighedens kilde og Udspring. Det er sikkert ikke muligt logisk og videnskabeligt at bevise Hans eksistens. Og dog er det så enkelt: Enhver kan finde Ham i sit eget hjerte. Gud omgiver os med skytsengle for at styrke vores sans for godt og ondt; vi hører deres stemme som samvittigheden. Den primære lov vi mennesker lever under er  gengældelsesloven 'som du sår skal du høste'; denne guddommelige lov og retfærdighed har Gud ikke givet for at straffe os, men for at vi - smerteligt - kan forstå - i de tilfælde hvor vi nægter at erkende det onde vi har gjort, nægt...

Kærligheden er verdens bærende princip

I Vandrer mod Lyset beskrives det hvordan Gud bærer verden og den samlede skabelse, Verdensaltet. Da vi samtidig ved fra dette værk, at Lyset gennemstrømmer Gud og at lysets essens er kærlighed er det rimeligt at sige, at kærligheden er verdens bærende princip og at kærligheden er al eksistens' bærende kraft. Dette er ikke indlysende når vi betragter denne verdens mange ufuldkommenheder; dens mange lidelser, sygdomme, krig, vold og grusomhed. Vi forledes let til at tro på, at den uhellige treenighed - magt, penge og sex - ligger bag alt, i hvert fald bag al menneskelig kultur og aktivitet. Men denne verden, mørkets verden - læser vi i Vandrer mod Lyset - er en anomali i forhold til det uendelige og evige Lyshav der evigt udstråles fra Herren, den Almægtige, og som bærer alt. Kosmisk set er døden, sygdom og lidelser paranteser og de er underordnede kærlighedens altbeherskende og evige Magt i Herren. Lyshavet - ikke død og lidelse - er gennem Gud verdens inderste princip,...

carstenplougolsen.com

Som man nok har bemærket, har jeg ikke bragt nye tekster en tid på denne blog. Jeg henviser interesserede i mit litterære virke til carstenplougolsen.com hvor man både vil finde en blog med kortere tekster og en side med længere. Derudover er det via denne adresse muligt at købe trykte bøger med udvalg af tekster fra forfatterskabet, som jeg har navngivet Højtryk.