Gå videre til hovedindholdet

Frihed og samvittighed

Den vestlige religiøse, filosofiske, videnskabelige og politiske historie fra omkring år 1400 og frem kan læses som en langsom, gradvis frigørelsesproces og frihedskamp, hvor strålende ånder under stor og indædt modstand fra fx religiøse og politiske autoriteter og magthavere har søgt at skabe grund og virkelighed for frihedens tanke og realitet.

Vi nævner her nogle få: John Wycliff, Martin Luther, Rene Descartes, Baruch Spinoza, Francis Bacon, Nikolaus Kopernikus, Voltaire og John Stuart Mill.

Den frihed som disse personligheder - og mange andre med dem - kæmpede for, kan ikke kun relateres til den vestlige kultur, men må hævdes og tilkæmpes universelt. Vi må hævde tanke- og trosfrihed (herunder retten til ikke at tro), ytringsfrihed, forsamlingsfrihed, politisk frihed og retten til deltagelse i magtudøvelsen gennem demokrati og demokratiske forfatninger som universelle og umistelige rettigheder gældende for alle mennesker, uanset hvor man er født og lever. Vi må hævde og kræve universel ret til fri tanke og forskning.

Den primære og fælles og universelle instans vi må hævde for disse rettigheder er samvittighedens frihed og primat. Ingen magthaver har ret til at undertvinge denne den ædleste del af mennesket, den grundlæggende fornemmelse for godt og ondt.

Vi så tidligere en bevægelse i den arabiske verden, der minder om den bevægelse, der startede i Vesten i begyndelsen af 1400-tallet, Det arabiske Forår, et forår der dog hurtigt frøs til vinter igen i Syrien, da vi så det afskyelige Assad-regime nedslagte fredelige demonstranter, og vi så det lige så afskyelige Islamisk Stat som et uhyre fra det dybeste mørke rejse sig på ruinerne af det faldne irakiske regime og borgerkrigen i Syrien.

Men processen er sat igang og kan ikke stoppes. Spørgsmålet er: Hvor mange mennesker skal dø, hvor mange lidelser skal mennesker tåle før magthavere globalt (her tænker jeg også på Rusland og Kina og på et tænkt, islamisk kalifat) forstår og accepterer, at frihedens indre kilder altid vil søge at vaske tyranniets smuds og støv væk, så de kan flyde frit i overensstemmelse med menneskets dybeste natur og inderste trang? Hvornår vil de forstå og bøje sig for den sandhed, at enhver tyran lever på falsk grund og på lånt eller stjålen tid?

Erfaringen fra Vesten er, at friheden vil sejre til sidst, så mennesker frit kan tænke, tro og handle som de vil, sålænge det ikke går ud over andre. Men denne frihed er ikke en selvfølge, og generation efter generation må værne om den, eller tilkæmpe sig den påny. 

Dette er læren fra den proces, der startede for så længe siden. Friheden og samvittigheden lader sig ikke binde og undertrykke for altid. Den der tror det, er en tåbe, der må starte forfra i livets skole.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Cirkulær, lineær og punktuel tid

I forskellige religiøse og filosofiske traditioner har man haft forskellige opfattelser af tiden. I indoeuropæisk (græsk, romersk og nordisk) mytologi har man haft en cirkulær opfattelse af tiden; årstiderne skifter og vender tilbage, solen står op og går ned og vender tilbage, og måske livet svinder og kommer igen. I semitisk tradition (jødisk, kristen og islamisk) har man en lineær tidsopfattelse; en skabelse, et liv, en verden og en afslutning (dommedag). Overfor disse to opfattelser kunne man hævde den punktuelle tid forstået som nuet; det eneste, der med sikkerhed eksisterer; en opfattelse af livet som eksisterende i hvert nu og hvor fremtiden og måske evigheden altid ligger foran os; en tid, et nu, en evig skabelse uden ende. I en sådan tidsopfattelse er hvert nu, og altså livet i ethvert nu, det vigtigste og det eneste vi med sikkerhed har. Det mulige hinsides liv nedtones uden at miste betydning, og det samme gør fortiden; det vigtigste er det liv vi har lige nu og hvad vi

Legitim og illegitim magt

Frihed gør magten legitim, tvang gør den illegitim At det forholder sig sådan kan vi forstå hvis vi opfatter de grundlæggende og universelle menneskerettigheder som retten til liv, frihed og ejendom. Enhver magt må derfor hvis den skal opfylde de universelle menneskerettigheder og dermed være legitim, dels vælges ved frie, demokratiske valg, dels sikre borgerne størst mulig frihed. Da Montesquieu i Om lovenes ånd (De l' esprit de lois, 1748) påviste det rationelle i magtens tredeling i en lovgivende, udøvende og dømmende magt, må også disse tre magtinstanser i en legitim magt være kendetegnet ved frihed. Dels må - som sagt - den lovgivende magt vælges frit og demokratisk, dels må den ikke vedtage tvangslove, og dels må den udøvende magt ikke udstrække sin magt videre - som tidligere skrevet - end at enhver borger har sin fulde frihed til at bryde enhver af de af den lovgivende magt vedtagne love. Bryder man disse love, står man til ansvar overfor den dømmende magt, hvis d

Descartes' ontologi og erkendelsesteori

Vi søger i dybet den faste grund  For Rene Descartes (1596-1650)  er sikker videnskabelig erkendelse kun mulig, hvis vi som udgangspunkt erkender Guds og sjælens eksistens. Guds og sjælens (eller åndens) eksistens er det ene rolige, arkimediske punkt, hvorved vi kan løfte erkendelsen og videnskaben. Sjælen er givet os af Gud - i modsætning til dyrene - og er af Gud udstyret med fornuft. Den menneskelige krop er at ligne med en maskine, og er helt forskellig fra sjælen, som - i modsætning til kroppen - er udødelig (Discours de la Methode; Meditations metaphysique). Denne tanke findes også i Vandrer mod Lyset. Descartes når frem til tanken gennem den metodiske tvivl, hvor det eneste han ikke kan tvivle på er, at han tænker, og da han tænker, må han også eksistere, da det ikke giver mening at sige, at han tænker uden samtidig at eksistere. Man kan ikke borttænke tanken og dermed eksistensen ('Je pense, donc je suis'). Da han altså tænker og dermed eksisterer, erkender han dernæst