Gå videre til hovedindholdet

Den ene Gud - hvem er Han?

Hvis Gud findes, er Han næppe ringere end et menneske kan forestille sig Ham. Jeg er et menneske, og jeg forestiller mig Gud som denne Lysets og kærlighedens Almagt, som derudover er varm og tryg og nær og mild.

Som sådan har Han også åbenbaret sig for mig - dels gennem Vandrer mod Lyset, dels personligt.

Men den personlige åbenbaring kan selvfølgelig ikke for andre gælde som bevis. Derfor må vi nøjes med her - hvor vi forsøger at forstå noget af Guds natur og hvor vi finder det mest ophøjede og ædle billede af den Almægtige - at se på, hvorvidt opfattelsen af Gud som Lysets og kærlighedens Almagt lader sig læse ud af VmL - som er tilgængelig for alle mennesker - og derpå sammenligne denne opfattelse med jødedommens Jahve, kristendommens Treenige Gud og islams Allah - de mest udbredte monoteistiske religioner.

Vi foretager denne sammenligning udfra tanken om, at hvis der findes en Gud, findes der kun en, og vi gør det med det forbehold, at intet menneskeligt billede og ingen menneskelige ord fuldt ud kan indfange den Højestes fulde Guddomsfylde, kærlighed og Almagt.

I VmL vises Gud som en alleelskende Gud, der sørger for at ingen går fortabt, heller ikke Satan (Ardor). Det siges, at udfra sit altomfattende kendskab til godt og ondt kan Han komme enhver i møde med den dybeste forståelse og kærlighed og hjælp til at overvinde det onde, når det frister eller truer os.

Det siges at Han er tilgængelig for alle gennem bønnen, og at Han hører og bønhører alle bønner der bedes af et oprigtigt hjerte. Det siges, at vi ikke behøver fremsige bestemte bønner til bestemte tider, og at i mange tilfælde sorgfulde eller glade tanker modtages af den Almægtige som en bøn - som en bøn om hjælp eller som tak for alt det Han har givet os.

Hvad de mange andre oplysninger der gives om Gud i dette værk angår, må henvises til værket selv.

Det er - synes jeg - rimeligt at kalde denne Gud Lysets og kærlighedens Almagt.

Nu: Er denne Gud højere eller lavere end Jahve? Jahve, der udvælger et bestemt folk, Jahve der af og til dræber mennesker, Jahve der åbenbarer sig i rædsel for jøderne, Jahve der udsletter hele folkestammer osv.

Det er retfærdigt at sige, at Lysets og kærlighedens Almagt er højere end denne Jahve.

Dernæst: Er Lysets og kærlighedens Almagt højere eller lavere end Den treenige Gud? Den treenige Gud, der kræver en bestemt tro, en Gud der lader alle ikke-troende gå fortabt, en Gud, der er en forargelse for jøder og en dårskab for grækere, en Gud vi dybest set ikke kan forstå og i hvis hænder det er forfærdeligt at falde?

Det rigtige er at sige, at Lysets og kærlighedens Almagt også er højere end denne Gud.

Sidst: Er Lysets og kærlighedens Almagt højere eller lavere end den islamiske Allah? Allah, der som den treenige Gud kræver absolut tro og lydighed, Allah, der straffer grusomt og nogle gange evigt og hvis straf udpensles mange steder i Koranen, Allah der selv skaber vantro og forstærker vantroen for nogle og dermed fortabelse for en ikke ringe del af menneskeheden?

Det retfærdige og sande er at sige, at Lysets og kærlighedens Almagt også er højere end denne Allah.

Da Vandrer mod Lysets Gud altså står over, langt over, alle hidtil kendte billeder af Gud (ikke bare det jødiske, kristne og islamiske men mange andre), da Han i dette værk i et og alt fremstår som den Almægtige Lysets og kærlighedens Gud, som vi trygt og uden angst kan nærme os, er denne Gud så ikke det sandeste, det nøjagtigste billede vi har af Ham?

Og er Vandrer mod Lyset mon så ikke sandheden, da dette værk er givet i Guds, Lysets og kærlighedens Almagts, Navn og overalt bærer Hans præg?

Dette spørgsmål må enhver besvare udfra sin samvittighed!

Jeg anerkender at jøder, kristne og muslimer kan have et billede af Gud som nærmer sig det ophøjede og sande, men så er det ikke i kraft af, men på trods af, kilderne: Bibelen og koranen. Det jeg kritiserer er ikke mennesker, men ideer om det guddommelige.

I kilderne til både kristendommen og islam fremtræder Gud som en slags mafia-boss der giver et tilbud man ikke kan sige nej til; hvis vi tror og i islams tilfælde underkaster os er alt godt; ellers går vi fortabt. Denne mafia-metode eller pistolpædagogik har selv sagt intet med den sande Gud at gøre.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Gud og mennesker

Jeg vil her give en kort sammenfattet lære om Gud og Hans forhold til os mennesker som jeg dels udleder af Vandrer mod Lyset , dels selv har erkendt og fået åbenbaret: Gud er en uendeligt ophøjet personlighed, højt hævet over alt jordisk, og alligevel helt nær ethvert menneske. Gud er Lysets og kærlighedens Almagt, kærlighedens og Livets Herre. Han opdrager os mennesker med kærlighed men også med myndighed. Gud er kærlighedens kilde og Udspring. Det er sikkert ikke muligt logisk og videnskabeligt at bevise Hans eksistens. Og dog er det så enkelt: Enhver kan finde Ham i sit eget hjerte. Gud omgiver os med skytsengle for at styrke vores sans for godt og ondt; vi hører deres stemme som samvittigheden. Den primære lov vi mennesker lever under er  gengældelsesloven 'som du sår skal du høste'; denne guddommelige lov og retfærdighed har Gud ikke givet for at straffe os, men for at vi - smerteligt - kan forstå - i de tilfælde hvor vi nægter at erkende det onde vi har gjort, nægt...

Kærligheden er verdens bærende princip

I Vandrer mod Lyset beskrives det hvordan Gud bærer verden og den samlede skabelse, Verdensaltet. Da vi samtidig ved fra dette værk, at Lyset gennemstrømmer Gud og at lysets essens er kærlighed er det rimeligt at sige, at kærligheden er verdens bærende princip og at kærligheden er al eksistens' bærende kraft. Dette er ikke indlysende når vi betragter denne verdens mange ufuldkommenheder; dens mange lidelser, sygdomme, krig, vold og grusomhed. Vi forledes let til at tro på, at den uhellige treenighed - magt, penge og sex - ligger bag alt, i hvert fald bag al menneskelig kultur og aktivitet. Men denne verden, mørkets verden - læser vi i Vandrer mod Lyset - er en anomali i forhold til det uendelige og evige Lyshav der evigt udstråles fra Herren, den Almægtige, og som bærer alt. Kosmisk set er døden, sygdom og lidelser paranteser og de er underordnede kærlighedens altbeherskende og evige Magt i Herren. Lyshavet - ikke død og lidelse - er gennem Gud verdens inderste princip,...

carstenplougolsen.com

Som man nok har bemærket, har jeg ikke bragt nye tekster en tid på denne blog. Jeg henviser interesserede i mit litterære virke til carstenplougolsen.com hvor man både vil finde en blog med kortere tekster og en side med længere. Derudover er det via denne adresse muligt at købe trykte bøger med udvalg af tekster fra forfatterskabet, som jeg har navngivet Højtryk.