Gå videre til hovedindholdet

Tro og Viden

Tro og viden står historisk i et skævt forhold til hinanden på den måde, at man traditionelt opfatter de to som naturlige eller principielle modsætninger. Hvad vi tror, det tror vi og kan ikke vide, og hvad vi ved, det ved vi, og så er tro unødvendig eller overflødig.

Men det behøver ikke være sådan. Fejlen består i at man betragter fx bibelen eller koranen eller for den sags skyld "Vandrer mod Lyset!" som den endegyldige sandhed - den hele og fulde sandhed. Tror man sig i besiddelse af den fulde og hele sandhed - hvorfor så søge videre? Sandheden er jo givet. Og så stagnerer kulturen.

Forholdet er imidlertid det, at den hele og fulde sandhed, al sandhed, ikke kan åbenbares eller fremtænkes for eller af mennesker. Ikke her og ikke i evigheden. At tro at man ejer al sandhed er at tro at man er lig Gud i alvidenhed. Hvilket naturligvis er umuligt.

Derfor vil der altid være mulighed og behov for at søge videre. Vi kan bestandig øge vores viden - men al viden får vi aldrig.

Med hensyn til bibelen og koranen er det blevet hævdet, at disse værker indeholder al sandhed. I denne henseende kan de betragtes som en erkendelsesmæssig eller trosmæssig afslutning. Hvad angår "Vandrer mod Lyset!" er forholdet et andet, idet dette værk tydeligt siger, netop, at den hele sandhed kun kendes af Gud, og at der bestandig kan gives mere til den menneskelige erkendelse (såvel som på alle tilværelsens andre områder.)

"Vandrer mod Lyset!" er således ikke en erkendelsesmæssig eller religiøs afslutning - men derimod en (ny) begyndelse.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Cirkulær, lineær og punktuel tid

I forskellige religiøse og filosofiske traditioner har man haft forskellige opfattelser af tiden. I indoeuropæisk (græsk, romersk og nordisk) mytologi har man haft en cirkulær opfattelse af tiden; årstiderne skifter og vender tilbage, solen står op og går ned og vender tilbage, og måske livet svinder og kommer igen. I semitisk tradition (jødisk, kristen og islamisk) har man en lineær tidsopfattelse; en skabelse, et liv, en verden og en afslutning (dommedag). Overfor disse to opfattelser kunne man hævde den punktuelle tid forstået som nuet; det eneste, der med sikkerhed eksisterer; en opfattelse af livet som eksisterende i hvert nu og hvor fremtiden og måske evigheden altid ligger foran os; en tid, et nu, en evig skabelse uden ende. I en sådan tidsopfattelse er hvert nu, og altså livet i ethvert nu, det vigtigste og det eneste vi med sikkerhed har. Det mulige hinsides liv nedtones uden at miste betydning, og det samme gør fortiden; det vigtigste er det liv vi har lige nu og hvad vi

Legitim og illegitim magt

Frihed gør magten legitim, tvang gør den illegitim At det forholder sig sådan kan vi forstå hvis vi opfatter de grundlæggende og universelle menneskerettigheder som retten til liv, frihed og ejendom. Enhver magt må derfor hvis den skal opfylde de universelle menneskerettigheder og dermed være legitim, dels vælges ved frie, demokratiske valg, dels sikre borgerne størst mulig frihed. Da Montesquieu i Om lovenes ånd (De l' esprit de lois, 1748) påviste det rationelle i magtens tredeling i en lovgivende, udøvende og dømmende magt, må også disse tre magtinstanser i en legitim magt være kendetegnet ved frihed. Dels må - som sagt - den lovgivende magt vælges frit og demokratisk, dels må den ikke vedtage tvangslove, og dels må den udøvende magt ikke udstrække sin magt videre - som tidligere skrevet - end at enhver borger har sin fulde frihed til at bryde enhver af de af den lovgivende magt vedtagne love. Bryder man disse love, står man til ansvar overfor den dømmende magt, hvis d

Descartes' ontologi og erkendelsesteori

Vi søger i dybet den faste grund  For Rene Descartes (1596-1650)  er sikker videnskabelig erkendelse kun mulig, hvis vi som udgangspunkt erkender Guds og sjælens eksistens. Guds og sjælens (eller åndens) eksistens er det ene rolige, arkimediske punkt, hvorved vi kan løfte erkendelsen og videnskaben. Sjælen er givet os af Gud - i modsætning til dyrene - og er af Gud udstyret med fornuft. Den menneskelige krop er at ligne med en maskine, og er helt forskellig fra sjælen, som - i modsætning til kroppen - er udødelig (Discours de la Methode; Meditations metaphysique). Denne tanke findes også i Vandrer mod Lyset. Descartes når frem til tanken gennem den metodiske tvivl, hvor det eneste han ikke kan tvivle på er, at han tænker, og da han tænker, må han også eksistere, da det ikke giver mening at sige, at han tænker uden samtidig at eksistere. Man kan ikke borttænke tanken og dermed eksistensen ('Je pense, donc je suis'). Da han altså tænker og dermed eksisterer, erkender han dernæst