Gå videre til hovedindholdet

Indre og ydre erkendelse

Findes der en sjæl? Hvordan kan vi afgøre dette spørgsmål - enten bekræftende eller benægtende?

For at besvare spørgsmålet må vi skelne mellem ydre og indre ting eller fænomener. De ydre ting kan man forklare eller erkende ved fx naturvidenskabelige metoder - ved observation af ydre ting, objektiv testbar hypotese- eller teoridannelse ud fra ydre observationer osv. Kort sagt: Til ydre fænomener anvendes den ydre, objektive erkendelse (med ydre mener jeg stoffet og stoffets natur - herunder den menneskelige hjerne).

Men med begrebet sjæl er det noget andet. Hvis den findes, kan den ikke høre til de ydre ting (stoffet). Den må høre til noget indre. Og til erkendelse af indre ting eller fænomener hører nødvendigvis indre erkendelse - til at erkende sin egen indre natur, sit jeg, sin sjæl, sit subjekt - hører altså med andre ord subjektiv erkendelse.

Men dermed er det ikke sikkert, at denne erkendelse eller viden kan meddeles - endsige bevises - ud fra objektive kriterier, objektiv bevisførelse, iagttagelse osv. Og dette er måske den virkelige forskel på subjektiv og objektiv, indre og ydre erkendelse. Deres erkendelsesgenstande er forskellige og behøver derfor forskellige metoder.

Hvis det forholder sig som her skitseret, er sjælens realitet eller ikke-realitet et spørgsmål som kun den enkelte kan besvare for sig selv, men aldrig bevise overfor andre. Den enkelte må ud fra sin egen indre erkendelse svare på spørgsmålet. Ingen kirke, ingen bog, intet andet menneske kan svare på det for os.

Måske møder vi i løbet af livet en opfattelse, nedskrevet eller fortalt eller måske åbenbaret, som stemmer overens med det vi bærer i vores indre. Og da giver vi denne opfattelse vores tilslutning. Men den indre erkendelses ydre form er tro - i den forstand at jeg og enhver anden overfor et andet menneske kun kan sige: Dette tror jeg er sandt; det stemmer fuldtud overens med min indre fornemmelse. Men et objektivt bevis - for en subjektiv viden eller erkendelse - gives naturnødvendigt ikke.

Mange konflikter og endda krige har måske sin oprindelse i det forhold, at vores indre billeder, vores indre erkendelse, herunder den religiøse, ikke stemmer overens. Meget let opstår vrede, når vi føler, at vores indre billede bliver modsagt af andre, når vi møder fremmede opfattelser. Vreden forstærkes måske også af det forhold, at vi ikke kan fremlægge objektive beviser for vores overbevisning - vi føler os afmægtige og måske truet - og bliver let appellerende og ønsker at overbevise andre - måske tvinge andre til at tilslutte sig vores opfattelse.

Men måske er vilkåret det, at vi må acceptere dels at vi ikke har endegyldige, objektive beviser for den subjektive erkendelse eller overbevisning, dels andres ret til at have deres egen opfattelse, deres eget indre billede. Sikkert er det i hvert fald, at magt og tvang ikke gavner nogen - den indre erkendelse må langsomt vokse frem i hver enkelt - vi må insistere på det enkelte menneskes frihed og ret til at danne sig sit eget indre billede eller billeder- ikke mindst i de religiøse spørgsmål.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Cirkulær, lineær og punktuel tid

I forskellige religiøse og filosofiske traditioner har man haft forskellige opfattelser af tiden. I indoeuropæisk (græsk, romersk og nordisk) mytologi har man haft en cirkulær opfattelse af tiden; årstiderne skifter og vender tilbage, solen står op og går ned og vender tilbage, og måske livet svinder og kommer igen. I semitisk tradition (jødisk, kristen og islamisk) har man en lineær tidsopfattelse; en skabelse, et liv, en verden og en afslutning (dommedag). Overfor disse to opfattelser kunne man hævde den punktuelle tid forstået som nuet; det eneste, der med sikkerhed eksisterer; en opfattelse af livet som eksisterende i hvert nu og hvor fremtiden og måske evigheden altid ligger foran os; en tid, et nu, en evig skabelse uden ende. I en sådan tidsopfattelse er hvert nu, og altså livet i ethvert nu, det vigtigste og det eneste vi med sikkerhed har. Det mulige hinsides liv nedtones uden at miste betydning, og det samme gør fortiden; det vigtigste er det liv vi har lige nu og hvad vi

Legitim og illegitim magt

Frihed gør magten legitim, tvang gør den illegitim At det forholder sig sådan kan vi forstå hvis vi opfatter de grundlæggende og universelle menneskerettigheder som retten til liv, frihed og ejendom. Enhver magt må derfor hvis den skal opfylde de universelle menneskerettigheder og dermed være legitim, dels vælges ved frie, demokratiske valg, dels sikre borgerne størst mulig frihed. Da Montesquieu i Om lovenes ånd (De l' esprit de lois, 1748) påviste det rationelle i magtens tredeling i en lovgivende, udøvende og dømmende magt, må også disse tre magtinstanser i en legitim magt være kendetegnet ved frihed. Dels må - som sagt - den lovgivende magt vælges frit og demokratisk, dels må den ikke vedtage tvangslove, og dels må den udøvende magt ikke udstrække sin magt videre - som tidligere skrevet - end at enhver borger har sin fulde frihed til at bryde enhver af de af den lovgivende magt vedtagne love. Bryder man disse love, står man til ansvar overfor den dømmende magt, hvis d

Descartes' ontologi og erkendelsesteori

Vi søger i dybet den faste grund  For Rene Descartes (1596-1650)  er sikker videnskabelig erkendelse kun mulig, hvis vi som udgangspunkt erkender Guds og sjælens eksistens. Guds og sjælens (eller åndens) eksistens er det ene rolige, arkimediske punkt, hvorved vi kan løfte erkendelsen og videnskaben. Sjælen er givet os af Gud - i modsætning til dyrene - og er af Gud udstyret med fornuft. Den menneskelige krop er at ligne med en maskine, og er helt forskellig fra sjælen, som - i modsætning til kroppen - er udødelig (Discours de la Methode; Meditations metaphysique). Denne tanke findes også i Vandrer mod Lyset. Descartes når frem til tanken gennem den metodiske tvivl, hvor det eneste han ikke kan tvivle på er, at han tænker, og da han tænker, må han også eksistere, da det ikke giver mening at sige, at han tænker uden samtidig at eksistere. Man kan ikke borttænke tanken og dermed eksistensen ('Je pense, donc je suis'). Da han altså tænker og dermed eksisterer, erkender han dernæst