Gå videre til hovedindholdet

Indre og ydre erkendelse

Findes der en sjæl? Hvordan kan vi afgøre dette spørgsmål - enten bekræftende eller benægtende?

For at besvare spørgsmålet må vi skelne mellem ydre og indre ting eller fænomener. De ydre ting kan man forklare eller erkende ved fx naturvidenskabelige metoder - ved observation af ydre ting, objektiv testbar hypotese- eller teoridannelse ud fra ydre observationer osv. Kort sagt: Til ydre fænomener anvendes den ydre, objektive erkendelse (med ydre mener jeg stoffet og stoffets natur - herunder den menneskelige hjerne).

Men med begrebet sjæl er det noget andet. Hvis den findes, kan den ikke høre til de ydre ting (stoffet). Den må høre til noget indre. Og til erkendelse af indre ting eller fænomener hører nødvendigvis indre erkendelse - til at erkende sin egen indre natur, sit jeg, sin sjæl, sit subjekt - hører altså med andre ord subjektiv erkendelse.

Men dermed er det ikke sikkert, at denne erkendelse eller viden kan meddeles - endsige bevises - ud fra objektive kriterier, objektiv bevisførelse, iagttagelse osv. Og dette er måske den virkelige forskel på subjektiv og objektiv, indre og ydre erkendelse. Deres erkendelsesgenstande er forskellige og behøver derfor forskellige metoder.

Hvis det forholder sig som her skitseret, er sjælens realitet eller ikke-realitet et spørgsmål som kun den enkelte kan besvare for sig selv, men aldrig bevise overfor andre. Den enkelte må ud fra sin egen indre erkendelse svare på spørgsmålet. Ingen kirke, ingen bog, intet andet menneske kan svare på det for os.

Måske møder vi i løbet af livet en opfattelse, nedskrevet eller fortalt eller måske åbenbaret, som stemmer overens med det vi bærer i vores indre. Og da giver vi denne opfattelse vores tilslutning. Men den indre erkendelses ydre form er tro - i den forstand at jeg og enhver anden overfor et andet menneske kun kan sige: Dette tror jeg er sandt; det stemmer fuldtud overens med min indre fornemmelse. Men et objektivt bevis - for en subjektiv viden eller erkendelse - gives naturnødvendigt ikke.

Mange konflikter og endda krige har måske sin oprindelse i det forhold, at vores indre billeder, vores indre erkendelse, herunder den religiøse, ikke stemmer overens. Meget let opstår vrede, når vi føler, at vores indre billede bliver modsagt af andre, når vi møder fremmede opfattelser. Vreden forstærkes måske også af det forhold, at vi ikke kan fremlægge objektive beviser for vores overbevisning - vi føler os afmægtige og måske truet - og bliver let appellerende og ønsker at overbevise andre - måske tvinge andre til at tilslutte sig vores opfattelse.

Men måske er vilkåret det, at vi må acceptere dels at vi ikke har endegyldige, objektive beviser for den subjektive erkendelse eller overbevisning, dels andres ret til at have deres egen opfattelse, deres eget indre billede. Sikkert er det i hvert fald, at magt og tvang ikke gavner nogen - den indre erkendelse må langsomt vokse frem i hver enkelt - vi må insistere på det enkelte menneskes frihed og ret til at danne sig sit eget indre billede eller billeder- ikke mindst i de religiøse spørgsmål.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Gud og mennesker

Jeg vil her give en kort sammenfattet lære om Gud og Hans forhold til os mennesker som jeg dels udleder af Vandrer mod Lyset , dels selv har erkendt og fået åbenbaret: Gud er en uendeligt ophøjet personlighed, højt hævet over alt jordisk, og alligevel helt nær ethvert menneske. Gud er Lysets og kærlighedens Almagt, kærlighedens og Livets Herre. Han opdrager os mennesker med kærlighed men også med myndighed. Gud er kærlighedens kilde og Udspring. Det er sikkert ikke muligt logisk og videnskabeligt at bevise Hans eksistens. Og dog er det så enkelt: Enhver kan finde Ham i sit eget hjerte. Gud omgiver os med skytsengle for at styrke vores sans for godt og ondt; vi hører deres stemme som samvittigheden. Den primære lov vi mennesker lever under er  gengældelsesloven 'som du sår skal du høste'; denne guddommelige lov og retfærdighed har Gud ikke givet for at straffe os, men for at vi - smerteligt - kan forstå - i de tilfælde hvor vi nægter at erkende det onde vi har gjort, nægt...

Kærligheden er verdens bærende princip

I Vandrer mod Lyset beskrives det hvordan Gud bærer verden og den samlede skabelse, Verdensaltet. Da vi samtidig ved fra dette værk, at Lyset gennemstrømmer Gud og at lysets essens er kærlighed er det rimeligt at sige, at kærligheden er verdens bærende princip og at kærligheden er al eksistens' bærende kraft. Dette er ikke indlysende når vi betragter denne verdens mange ufuldkommenheder; dens mange lidelser, sygdomme, krig, vold og grusomhed. Vi forledes let til at tro på, at den uhellige treenighed - magt, penge og sex - ligger bag alt, i hvert fald bag al menneskelig kultur og aktivitet. Men denne verden, mørkets verden - læser vi i Vandrer mod Lyset - er en anomali i forhold til det uendelige og evige Lyshav der evigt udstråles fra Herren, den Almægtige, og som bærer alt. Kosmisk set er døden, sygdom og lidelser paranteser og de er underordnede kærlighedens altbeherskende og evige Magt i Herren. Lyshavet - ikke død og lidelse - er gennem Gud verdens inderste princip,...

carstenplougolsen.com

Som man nok har bemærket, har jeg ikke bragt nye tekster en tid på denne blog. Jeg henviser interesserede i mit litterære virke til carstenplougolsen.com hvor man både vil finde en blog med kortere tekster og en side med længere. Derudover er det via denne adresse muligt at købe trykte bøger med udvalg af tekster fra forfatterskabet, som jeg har navngivet Højtryk.