Gå videre til hovedindholdet

To veje

Som følge af teknologiske og medicinske landvindinger taler nogle i disse år seriøst om at forbedre mennesket. Med forbedre menes af og til forbedring af intelligens, hukommelse og andre ting, der med en samlebetegnelse kan kaldes menneskets funktionalitet.

Forbedringen tænkes gennemført ved hjælp af medicin, fx indtagelse af Ritalin eller andre psykogene stoffer (Ritalin er oprindelig udviklet til at behandle ADHD og skulle kunne gøre mennesker i stand til bedre at koncentrere sig og yde intellektuelt), eller på sigt ved at skabe en delvis sammensmeltning mellem menneske og maskine ved fx at indoperere computerchips i menneskets hjerne o lign.

Forbedringen defineres positivt - bedre hukommelse, højere intelligens osv. Men hvad er etikken i dette? Kan man sige med et billede, at den positivt definerede forbedring af menneskets funktionalitet handler om kampen om at blive den største haj i bassinet, og at forbedringen indgår i den konkurrence, som også er nedlagt i os biologisk (kampen for overlevelse, videreførelse af vores gener osv); i sin rene form alles kamp mod alle?

Er denne form for forbedring ikke i konflikt med det etiske i mennesket; evnen til medfølelse, bestræbelsen på at afhjælpe nød, sult, fattigdom, katastrofer, krig osv? Er det ikke mere relevant på denne måde at give en negativ definition på forbedring af mennesket; altså at afhjælpe nogle onder?

Måske giver det mening på denne måde at udskille to veje for os mennesker:

1) forbedring af menneskets funktionalitet og konkurrenceevne; alles kamp mod alle; den positivt definerede forbedring

2) højnelse af det etiske i mennesket; evnen til medfølelse og kærlighed og vilje til at søge at afbøde eller lindre menneskers lidelser; den negativt definerede forbedring

Kort kunne man kalde disse to veje for hhv egenkærlighedens og den ægte kærligheds vej.

Den positivt definerede forbedring af menneskets funktionalitet kan vise sig fatal og kan medføre en eskalering af krig, ulighed og andre onder, fordi det ligger snublende nær at tilskrive det (funktionelt) overlegne menneske ("overmennesket", "supermennesket", "det perfekte menneske") særlige rettigheder overfor sine mindre perfekte medmennesker (jf fx Nazityskland). Dette vil jeg kalde supermenneskets etiske fejlslutning.

Hvis man mener, at et givent overlegent menneske i kraft af sin overlegenhed har ret til at kanøfle sine svagere medmennesker eller det overlegne menneske mener dette om sig selv, har man (han/hun) forladt den etisk forsvarlige vej. Dette menneske (eller denne (overlegne) nation) er måske overlegen i krig (konkurrence), men handler etisk uforsvarligt.

Det ser altså ud til, at de to veje - forbedringen af menneskets funktionalitet tilstræbt som led i mellemmenneskelig (eller mellemstatslig) konkurrence og den etisk forsvarlige vej hvor man søger at afbøde eller lindre andres lidelser - kan være komplementære. "Supermennesket" kommer let til at skabe lidelser for andre, ikke lindre eller fjerne dem.

Måske giver det videre mening at sige, at egenkærlighedens vej (konkurrencemennesket; konkurrencestaten; kapitalismen) 25 år efter Murens Fald og Sovjetunionens opløsning også har spillet fallit, hvilket vi ser i truende økonomiske og økologiske katastrofer. Vi lever med en følelse af konstant fare og prøver at beskytte os mod den ved overdreven fokus på sundhed, mens selviskheden, selvretfærdigheden og fordømmelsen af andre og anderledes tænkende og troende og handlende og bevidstheden om alle dem vi tramper ned på vores vej mod toppen æder os indefra. Jeg tror at mange længes efter noget andet.

Det grundliggende spørgsmål er: Er vi hinandens konkurrenter, er det i vores interesse at bekrige hinanden økonomisk og militært, gælder det om at tryne hinanden og nyde udsigten alene på en kold tinde, eller er vi som flere religioner taler om hinandens brødre og søstre (åndeligt set)?

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Cirkulær, lineær og punktuel tid

I forskellige religiøse og filosofiske traditioner har man haft forskellige opfattelser af tiden. I indoeuropæisk (græsk, romersk og nordisk) mytologi har man haft en cirkulær opfattelse af tiden; årstiderne skifter og vender tilbage, solen står op og går ned og vender tilbage, og måske livet svinder og kommer igen. I semitisk tradition (jødisk, kristen og islamisk) har man en lineær tidsopfattelse; en skabelse, et liv, en verden og en afslutning (dommedag). Overfor disse to opfattelser kunne man hævde den punktuelle tid forstået som nuet; det eneste, der med sikkerhed eksisterer; en opfattelse af livet som eksisterende i hvert nu og hvor fremtiden og måske evigheden altid ligger foran os; en tid, et nu, en evig skabelse uden ende. I en sådan tidsopfattelse er hvert nu, og altså livet i ethvert nu, det vigtigste og det eneste vi med sikkerhed har. Det mulige hinsides liv nedtones uden at miste betydning, og det samme gør fortiden; det vigtigste er det liv vi har lige nu og hvad vi

Legitim og illegitim magt

Frihed gør magten legitim, tvang gør den illegitim At det forholder sig sådan kan vi forstå hvis vi opfatter de grundlæggende og universelle menneskerettigheder som retten til liv, frihed og ejendom. Enhver magt må derfor hvis den skal opfylde de universelle menneskerettigheder og dermed være legitim, dels vælges ved frie, demokratiske valg, dels sikre borgerne størst mulig frihed. Da Montesquieu i Om lovenes ånd (De l' esprit de lois, 1748) påviste det rationelle i magtens tredeling i en lovgivende, udøvende og dømmende magt, må også disse tre magtinstanser i en legitim magt være kendetegnet ved frihed. Dels må - som sagt - den lovgivende magt vælges frit og demokratisk, dels må den ikke vedtage tvangslove, og dels må den udøvende magt ikke udstrække sin magt videre - som tidligere skrevet - end at enhver borger har sin fulde frihed til at bryde enhver af de af den lovgivende magt vedtagne love. Bryder man disse love, står man til ansvar overfor den dømmende magt, hvis d

Descartes' ontologi og erkendelsesteori

Vi søger i dybet den faste grund  For Rene Descartes (1596-1650)  er sikker videnskabelig erkendelse kun mulig, hvis vi som udgangspunkt erkender Guds og sjælens eksistens. Guds og sjælens (eller åndens) eksistens er det ene rolige, arkimediske punkt, hvorved vi kan løfte erkendelsen og videnskaben. Sjælen er givet os af Gud - i modsætning til dyrene - og er af Gud udstyret med fornuft. Den menneskelige krop er at ligne med en maskine, og er helt forskellig fra sjælen, som - i modsætning til kroppen - er udødelig (Discours de la Methode; Meditations metaphysique). Denne tanke findes også i Vandrer mod Lyset. Descartes når frem til tanken gennem den metodiske tvivl, hvor det eneste han ikke kan tvivle på er, at han tænker, og da han tænker, må han også eksistere, da det ikke giver mening at sige, at han tænker uden samtidig at eksistere. Man kan ikke borttænke tanken og dermed eksistensen ('Je pense, donc je suis'). Da han altså tænker og dermed eksisterer, erkender han dernæst