Gå videre til hovedindholdet

Tankens subjektivitet og relativitet I

Hvis vi følger Kants erkendelsesteori, som den er formuleret i Kritik der reinen Vernunft, så må vi opdele erkendelsen i et erkendende subjekt og et (forsøgt) erkendt objekt.

Kant siger så, at der mellem de to er en uoverstigelig kløft, idet vi ikke kan erkende tingen i sig selv, men kun tingen som den kommer til syne for os.

Denne dikotomi synes indbygget i selve tanken, den måde vi tænker på. Hvis jeg fx vil erkende noget om stoffets natur, prøve at forstå kvanteteorien eller måske Kants egen erkendelsesteori, så må jeg så at sige holde det, jeg forsøger at erkende ud for mit indre blik, min tanke.

Tanken deler sig op i mig, der betragter objektet (fx en bestemt fysisk teori eller erkendelsesteori) og objektet selv (teorien).

Hvis Kant har ret, kan jeg ikke erkende objektet i sig selv, fx hans egen erkendelsesteori, det vil sige, jeg kan ikke nå til en fuldstændig forståelse eller det, han kalder apodiktisk vished om noget som helst, en vished og fuldstændig erkendelse som er objektiv i den forstand, at denne erkendelse og vished er ens for alle, der beskæftiger sig med hans teori.

Min forståelse vil være som hans teori kommer til syne for mig, mens jeg læser hans værk og tænker over det, men andre kan forstå den helt anderledes (og måske dybere), alt efter hvordan den kommer til syne for dem.

Kants værk (eller fx stoffet) er ens for alle, idet den tekst vi læser, er den samme, men den måde tankerne i værket kommer til syne for os på, afhænger af, hvem vi er og hvordan vi læser.

Stoffet er også ens for alle, men den måde det kommer til syne for os, afhænger af situationen, hvem vi er og hvordan vi tænker om stoffet.

Erkendelsens subjektivitet og relativitet synes derfor at være indbygget i selve tanken, idet vi når vi tænker over noget eller på noget bestemt, holder det vi tænker på ud fra tanken, hvorved Kants dikotomi, subjekt-objekt-relationen, aktiveres med alle de filosofiske konsekvenser, det indebærer.

Vi ser ting fra forskellige vinkler (os), selv om det er det samme, vi ser på eller prøver at forstå.

Derfor må vi hævde - hvis Kant har ret - tankens og erkendelsens principielle subjektivitet og relativitet.

Sådan ser det ud for den begrænsede menneskelige tanke, der blandt andet er begrænset af rum og tid (Kants a priori anskuelsesformer). 

For en ubegrænset tanke (Guds) der ikke er begrænset af rum og tid, idet Han har skabt rummet og tiden, og derfor er hævet over dem, er viden absolut.

Derfor kan vi konkludere, at mennesker tænker og erkender relativt, Gud ved absolut.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Gud og mennesker

Jeg vil her give en kort sammenfattet lære om Gud og Hans forhold til os mennesker som jeg dels udleder af Vandrer mod Lyset , dels selv har erkendt og fået åbenbaret: Gud er en uendeligt ophøjet personlighed, højt hævet over alt jordisk, og alligevel helt nær ethvert menneske. Gud er Lysets og kærlighedens Almagt, kærlighedens og Livets Herre. Han opdrager os mennesker med kærlighed men også med myndighed. Gud er kærlighedens kilde og Udspring. Det er sikkert ikke muligt logisk og videnskabeligt at bevise Hans eksistens. Og dog er det så enkelt: Enhver kan finde Ham i sit eget hjerte. Gud omgiver os med skytsengle for at styrke vores sans for godt og ondt; vi hører deres stemme som samvittigheden. Den primære lov vi mennesker lever under er  gengældelsesloven 'som du sår skal du høste'; denne guddommelige lov og retfærdighed har Gud ikke givet for at straffe os, men for at vi - smerteligt - kan forstå - i de tilfælde hvor vi nægter at erkende det onde vi har gjort, nægt...

Kærligheden er verdens bærende princip

I Vandrer mod Lyset beskrives det hvordan Gud bærer verden og den samlede skabelse, Verdensaltet. Da vi samtidig ved fra dette værk, at Lyset gennemstrømmer Gud og at lysets essens er kærlighed er det rimeligt at sige, at kærligheden er verdens bærende princip og at kærligheden er al eksistens' bærende kraft. Dette er ikke indlysende når vi betragter denne verdens mange ufuldkommenheder; dens mange lidelser, sygdomme, krig, vold og grusomhed. Vi forledes let til at tro på, at den uhellige treenighed - magt, penge og sex - ligger bag alt, i hvert fald bag al menneskelig kultur og aktivitet. Men denne verden, mørkets verden - læser vi i Vandrer mod Lyset - er en anomali i forhold til det uendelige og evige Lyshav der evigt udstråles fra Herren, den Almægtige, og som bærer alt. Kosmisk set er døden, sygdom og lidelser paranteser og de er underordnede kærlighedens altbeherskende og evige Magt i Herren. Lyshavet - ikke død og lidelse - er gennem Gud verdens inderste princip,...

carstenplougolsen.com

Som man nok har bemærket, har jeg ikke bragt nye tekster en tid på denne blog. Jeg henviser interesserede i mit litterære virke til carstenplougolsen.com hvor man både vil finde en blog med kortere tekster og en side med længere. Derudover er det via denne adresse muligt at købe trykte bøger med udvalg af tekster fra forfatterskabet, som jeg har navngivet Højtryk.