Gå videre til hovedindholdet

Begrebet tros betydning for frelse og fortabelse i kristendom og islam

Under antagelse af at Gud eksisterer og er kærlig, ansvarlig og retfærdig vil jeg her undersøge begrebet tros betydning for frelse og fortabelse i kristendom og islam. I begge disse religioner er tanken om frelse og fortabelsen således især knyttet til begrebet tro.

Men først nogle grundlæggende spørgsmål:

Kan et endeligt væsen (mennesket) begå en uendelig synd, og dermed pådrage sig en uendelig straf (fortabelsen; evige lidelser i helvede)?

Kan en forkert troende, en vantro, i kraft af sin vantro (evt ikke-tro) siges at begå en uendelig synd, og at hans eller hendes evige straf derfor er retfærdig?

Bliver et endeligt væsens (menneskets) synd mod et uendeligt Væsen (Gud), fx ved ikke at tro eller tro forkert (vantro), uendelig og straffen derfor også uendelig (fortabelse)? Bliver synden uendelig fordi den begås mod et uendeligt Væsen?

Kan et menneske ved egen kraft komme til den rette tro, eller afhænger dette af Gud?

Hvis trosspørgsmålet, det om et menneske kommer til den rette tro, kun afhænger af Gud og ikke af det enkelte menneske (Koranen: "Gud vejleder hvem Han vil, og vildleder hvem Han vil"; den kristne tanke om forudbestemmelse (Augustin) eller om Guds nåde), og den formodede uendelige synd (vantroen eller ikke-troen) derfor ikke begås af mennesket - mennesket kan ikke være ansvarligt og stilles til regnskab for noget det ikke begår eller er herre over - kan Gud ikke siges at være retfærdig, da det så i sidste ende er Ham, der begår den uendelige synd, hvilket er indlysende meningsløst; at Gud dermed via mennesket begår en uendelig synd mod sig selv.

Derfor kan det oprindelige spørgsmål - kan mennesket begå en uendelig synd mod Gud ved at tro forkert (vantro eller ikke-tro) besvares med et nej, hvis man hævder, at Gud giver os tro eller ikke-tro (vantro), og at vi intet selv kan gøre dertil (jf den kristne og islamiske tanke om Guds nåde).

Hvis trosspørgsmålet henlægges til os mennesker, hvis vi selv afgør, om vi kommer til den rette tro, og denne tro stadig er afgørende for vores evige skæbne (frelse eller fortabelse) er det særdeles uforståeligt, at der så ikke findes en entydig, umisforståelig forklaring fra Gud præcis hvori den krævede tro består eller kan opnås. Der er således i det mindste to forskellige forskrifter (bibelen og koranen; kristendom og islam), der slet ikke er entydige og historisk er blevet tolket vidt forskelligt.

Hvis altså frelse og fortabelse ved tro afhænger af os mennesker selv, er det retfærdigt at sige, at Gud ikke er retfærdig og derudover temmelig sjusket med sin skabelse - Han er i så fald ikke kærlig og ansvarlig, hvilket igen er oplagt meningsløst.

Sammenfattende kan det derfor siges, at under antagelse af at Gud eksisterer og er kærlig, ansvarlig og retfærdig kan det enkelte menneskes tro ikke være afgørende for vores evige skæbne (frelse eller fortabelse), uanset om man tænker sig at "den rette tro" og dermed frelsen skænkes os ved nåde af Gud, eller om vi selv kan erhverve den.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Gud og mennesker

Jeg vil her give en kort sammenfattet lære om Gud og Hans forhold til os mennesker som jeg dels udleder af Vandrer mod Lyset , dels selv har erkendt og fået åbenbaret: Gud er en uendeligt ophøjet personlighed, højt hævet over alt jordisk, og alligevel helt nær ethvert menneske. Gud er Lysets og kærlighedens Almagt, kærlighedens og Livets Herre. Han opdrager os mennesker med kærlighed men også med myndighed. Gud er kærlighedens kilde og Udspring. Det er sikkert ikke muligt logisk og videnskabeligt at bevise Hans eksistens. Og dog er det så enkelt: Enhver kan finde Ham i sit eget hjerte. Gud omgiver os med skytsengle for at styrke vores sans for godt og ondt; vi hører deres stemme som samvittigheden. Den primære lov vi mennesker lever under er  gengældelsesloven 'som du sår skal du høste'; denne guddommelige lov og retfærdighed har Gud ikke givet for at straffe os, men for at vi - smerteligt - kan forstå - i de tilfælde hvor vi nægter at erkende det onde vi har gjort, nægt...

Kærligheden er verdens bærende princip

I Vandrer mod Lyset beskrives det hvordan Gud bærer verden og den samlede skabelse, Verdensaltet. Da vi samtidig ved fra dette værk, at Lyset gennemstrømmer Gud og at lysets essens er kærlighed er det rimeligt at sige, at kærligheden er verdens bærende princip og at kærligheden er al eksistens' bærende kraft. Dette er ikke indlysende når vi betragter denne verdens mange ufuldkommenheder; dens mange lidelser, sygdomme, krig, vold og grusomhed. Vi forledes let til at tro på, at den uhellige treenighed - magt, penge og sex - ligger bag alt, i hvert fald bag al menneskelig kultur og aktivitet. Men denne verden, mørkets verden - læser vi i Vandrer mod Lyset - er en anomali i forhold til det uendelige og evige Lyshav der evigt udstråles fra Herren, den Almægtige, og som bærer alt. Kosmisk set er døden, sygdom og lidelser paranteser og de er underordnede kærlighedens altbeherskende og evige Magt i Herren. Lyshavet - ikke død og lidelse - er gennem Gud verdens inderste princip,...

carstenplougolsen.com

Som man nok har bemærket, har jeg ikke bragt nye tekster en tid på denne blog. Jeg henviser interesserede i mit litterære virke til carstenplougolsen.com hvor man både vil finde en blog med kortere tekster og en side med længere. Derudover er det via denne adresse muligt at købe trykte bøger med udvalg af tekster fra forfatterskabet, som jeg har navngivet Højtryk.