Gå videre til hovedindholdet

Det ontologiske grundspørgsmål

I "Vandrer mod Lyset!" omtales "gåden om det uskabte", dvs det forhold at urkosmos som bestod af tanke, vilje, lys og mørke var fra evighed af uden at være skabt.

En mulig forståelse af dette spørgsmål kan søges i begrebet om tid. En skabelse forudsætter begrebet eller fænomenet tid - for at noget kan skabes må det nødvendigvis skabes i et tidsforløb; for at noget bliver skabt må der nødvendigvis forud være en tid, hvor det ikke fandtes, endnu ikke var skabt - men da der ifølge "Vandrer mod Lyset!" ikke fandtes tid i urkosmos - tid forstået som begivenhedernes rækkefølge - kan det ikke være skabt.

Sagt med andre ord: Da det må konstateres (hvis man accepterer "Vandrer mod Lysets" beskrivelse af urkosmos - det med et almindeligt filosofisk udtryk egentligt ubetingede), at urkosmos (dvs tanke, vilje, lys og mørke) fandtes, kan det ikke være skabt, da der i denne verdenstilstand ikke fandtes tid. Det må med andre ord have været evigt, uden begyndelse.

Det egentlig erkendelsesteoretiske grundspørgsmål hvad det præcis betyder, at noget eksisterer, hvad vil det sige, at noget (fx urkosmos) eksisterer (eller eksisterede), det filosoffen, Martin Heidegger, kaldte det ontologiske grundspørgsmål, ligger et lag dybere endnu end ovennævnte gennemgang og forslag til løsning af gåden om det uskabte.

Personligt tror jeg, at dette spørgsmål er umuligt at besvare for den menneskelige erkendelse. Anvender man andre ord for begrebet eksistens fx "det der findes", "det der er til" el lign er der kun tale om synonyme ord eller begreber, der ikke tilføjer erkendelsen, forståelsen noget nyt.

Med en vis ret kan man sige, at både begrebet eksistens og ikke-eksistens, med andre ord det eksisterende og det ikke-eksisterende, er uforklarlig for mennesker. I en af sine dialoger prøver Platon at indkredse begrebet, det ikke-eksisterende. Men han anfører vanskeligheden ved overhovedet at tale om det, at finde adækvate ord og udtryk for dette begreb. Bruger man fx udtrykket "det ikke-eksisterende" antyder ordet "det" at det er noget - men det er jo netop ikke noget. Begrebet er altså (måske) uforklarligt, ikke-erkendeligt.

Prøver man at anføre ting eller begreber, som ikke eksisterer (findes) - fx enhjørninger - så kan man hævde, at ganske vist findes der ikke enhjørninger i fysisk forstand, men ideen om enhjørninger findes - altså findes de - om ikke andet så som en idé eller tanke - med andre ord i fantasien.

Begreberne eksistens og ikke-eksistens kan ud fra ovenstående betragtes som de egentlige, erkendelsesteoretiske (epistemologiske) grænsebegreber, parallelt til filosoffen, Immanuel Kants, idé om noumena, eller ting i sig selv (ding an sich).

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Gud og mennesker

Jeg vil her give en kort sammenfattet lære om Gud og Hans forhold til os mennesker som jeg dels udleder af Vandrer mod Lyset , dels selv har erkendt og fået åbenbaret: Gud er en uendeligt ophøjet personlighed, højt hævet over alt jordisk, og alligevel helt nær ethvert menneske. Gud er Lysets og kærlighedens Almagt, kærlighedens og Livets Herre. Han opdrager os mennesker med kærlighed men også med myndighed. Gud er kærlighedens kilde og Udspring. Det er sikkert ikke muligt logisk og videnskabeligt at bevise Hans eksistens. Og dog er det så enkelt: Enhver kan finde Ham i sit eget hjerte. Gud omgiver os med skytsengle for at styrke vores sans for godt og ondt; vi hører deres stemme som samvittigheden. Den primære lov vi mennesker lever under er  gengældelsesloven 'som du sår skal du høste'; denne guddommelige lov og retfærdighed har Gud ikke givet for at straffe os, men for at vi - smerteligt - kan forstå - i de tilfælde hvor vi nægter at erkende det onde vi har gjort, nægt...

Kærligheden er verdens bærende princip

I Vandrer mod Lyset beskrives det hvordan Gud bærer verden og den samlede skabelse, Verdensaltet. Da vi samtidig ved fra dette værk, at Lyset gennemstrømmer Gud og at lysets essens er kærlighed er det rimeligt at sige, at kærligheden er verdens bærende princip og at kærligheden er al eksistens' bærende kraft. Dette er ikke indlysende når vi betragter denne verdens mange ufuldkommenheder; dens mange lidelser, sygdomme, krig, vold og grusomhed. Vi forledes let til at tro på, at den uhellige treenighed - magt, penge og sex - ligger bag alt, i hvert fald bag al menneskelig kultur og aktivitet. Men denne verden, mørkets verden - læser vi i Vandrer mod Lyset - er en anomali i forhold til det uendelige og evige Lyshav der evigt udstråles fra Herren, den Almægtige, og som bærer alt. Kosmisk set er døden, sygdom og lidelser paranteser og de er underordnede kærlighedens altbeherskende og evige Magt i Herren. Lyshavet - ikke død og lidelse - er gennem Gud verdens inderste princip,...

carstenplougolsen.com

Som man nok har bemærket, har jeg ikke bragt nye tekster en tid på denne blog. Jeg henviser interesserede i mit litterære virke til carstenplougolsen.com hvor man både vil finde en blog med kortere tekster og en side med længere. Derudover er det via denne adresse muligt at købe trykte bøger med udvalg af tekster fra forfatterskabet, som jeg har navngivet Højtryk.