Gå videre til hovedindholdet

Det ontologiske grundspørgsmål

I "Vandrer mod Lyset!" omtales "gåden om det uskabte", dvs det forhold at urkosmos som bestod af tanke, vilje, lys og mørke var fra evighed af uden at være skabt.

En mulig forståelse af dette spørgsmål kan søges i begrebet om tid. En skabelse forudsætter begrebet eller fænomenet tid - for at noget kan skabes må det nødvendigvis skabes i et tidsforløb; for at noget bliver skabt må der nødvendigvis forud være en tid, hvor det ikke fandtes, endnu ikke var skabt - men da der ifølge "Vandrer mod Lyset!" ikke fandtes tid i urkosmos - tid forstået som begivenhedernes rækkefølge - kan det ikke være skabt.

Sagt med andre ord: Da det må konstateres (hvis man accepterer "Vandrer mod Lysets" beskrivelse af urkosmos - det med et almindeligt filosofisk udtryk egentligt ubetingede), at urkosmos (dvs tanke, vilje, lys og mørke) fandtes, kan det ikke være skabt, da der i denne verdenstilstand ikke fandtes tid. Det må med andre ord have været evigt, uden begyndelse.

Det egentlig erkendelsesteoretiske grundspørgsmål hvad det præcis betyder, at noget eksisterer, hvad vil det sige, at noget (fx urkosmos) eksisterer (eller eksisterede), det filosoffen, Martin Heidegger, kaldte det ontologiske grundspørgsmål, ligger et lag dybere endnu end ovennævnte gennemgang og forslag til løsning af gåden om det uskabte.

Personligt tror jeg, at dette spørgsmål er umuligt at besvare for den menneskelige erkendelse. Anvender man andre ord for begrebet eksistens fx "det der findes", "det der er til" el lign er der kun tale om synonyme ord eller begreber, der ikke tilføjer erkendelsen, forståelsen noget nyt.

Med en vis ret kan man sige, at både begrebet eksistens og ikke-eksistens, med andre ord det eksisterende og det ikke-eksisterende, er uforklarlig for mennesker. I en af sine dialoger prøver Platon at indkredse begrebet, det ikke-eksisterende. Men han anfører vanskeligheden ved overhovedet at tale om det, at finde adækvate ord og udtryk for dette begreb. Bruger man fx udtrykket "det ikke-eksisterende" antyder ordet "det" at det er noget - men det er jo netop ikke noget. Begrebet er altså (måske) uforklarligt, ikke-erkendeligt.

Prøver man at anføre ting eller begreber, som ikke eksisterer (findes) - fx enhjørninger - så kan man hævde, at ganske vist findes der ikke enhjørninger i fysisk forstand, men ideen om enhjørninger findes - altså findes de - om ikke andet så som en idé eller tanke - med andre ord i fantasien.

Begreberne eksistens og ikke-eksistens kan ud fra ovenstående betragtes som de egentlige, erkendelsesteoretiske (epistemologiske) grænsebegreber, parallelt til filosoffen, Immanuel Kants, idé om noumena, eller ting i sig selv (ding an sich).

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Cirkulær, lineær og punktuel tid

I forskellige religiøse og filosofiske traditioner har man haft forskellige opfattelser af tiden. I indoeuropæisk (græsk, romersk og nordisk) mytologi har man haft en cirkulær opfattelse af tiden; årstiderne skifter og vender tilbage, solen står op og går ned og vender tilbage, og måske livet svinder og kommer igen. I semitisk tradition (jødisk, kristen og islamisk) har man en lineær tidsopfattelse; en skabelse, et liv, en verden og en afslutning (dommedag). Overfor disse to opfattelser kunne man hævde den punktuelle tid forstået som nuet; det eneste, der med sikkerhed eksisterer; en opfattelse af livet som eksisterende i hvert nu og hvor fremtiden og måske evigheden altid ligger foran os; en tid, et nu, en evig skabelse uden ende. I en sådan tidsopfattelse er hvert nu, og altså livet i ethvert nu, det vigtigste og det eneste vi med sikkerhed har. Det mulige hinsides liv nedtones uden at miste betydning, og det samme gør fortiden; det vigtigste er det liv vi har lige nu og hvad vi

Legitim og illegitim magt

Frihed gør magten legitim, tvang gør den illegitim At det forholder sig sådan kan vi forstå hvis vi opfatter de grundlæggende og universelle menneskerettigheder som retten til liv, frihed og ejendom. Enhver magt må derfor hvis den skal opfylde de universelle menneskerettigheder og dermed være legitim, dels vælges ved frie, demokratiske valg, dels sikre borgerne størst mulig frihed. Da Montesquieu i Om lovenes ånd (De l' esprit de lois, 1748) påviste det rationelle i magtens tredeling i en lovgivende, udøvende og dømmende magt, må også disse tre magtinstanser i en legitim magt være kendetegnet ved frihed. Dels må - som sagt - den lovgivende magt vælges frit og demokratisk, dels må den ikke vedtage tvangslove, og dels må den udøvende magt ikke udstrække sin magt videre - som tidligere skrevet - end at enhver borger har sin fulde frihed til at bryde enhver af de af den lovgivende magt vedtagne love. Bryder man disse love, står man til ansvar overfor den dømmende magt, hvis d

Descartes' ontologi og erkendelsesteori

Vi søger i dybet den faste grund  For Rene Descartes (1596-1650)  er sikker videnskabelig erkendelse kun mulig, hvis vi som udgangspunkt erkender Guds og sjælens eksistens. Guds og sjælens (eller åndens) eksistens er det ene rolige, arkimediske punkt, hvorved vi kan løfte erkendelsen og videnskaben. Sjælen er givet os af Gud - i modsætning til dyrene - og er af Gud udstyret med fornuft. Den menneskelige krop er at ligne med en maskine, og er helt forskellig fra sjælen, som - i modsætning til kroppen - er udødelig (Discours de la Methode; Meditations metaphysique). Denne tanke findes også i Vandrer mod Lyset. Descartes når frem til tanken gennem den metodiske tvivl, hvor det eneste han ikke kan tvivle på er, at han tænker, og da han tænker, må han også eksistere, da det ikke giver mening at sige, at han tænker uden samtidig at eksistere. Man kan ikke borttænke tanken og dermed eksistensen ('Je pense, donc je suis'). Da han altså tænker og dermed eksisterer, erkender han dernæst