Gå videre til hovedindholdet

11. september 2001 og "ondskabens akse" - en aktuel æteroptegnelse?

I disse dage er der alvorlig fare for at den æteroptegnelse (en forklaring på hvad æteroptegnelser er for noget findes i Vandrer mod Lyset!), som terrorangrebet på USA d. 11. september 2001 må have været, udvikler sig yderligere og meget alvorligt.

Nordkorea har sagt, at de vil affyre en raket, angiveligt til fredelige formål, men Japan har med amerikansk støtte opstillet et raketforsvar der kan skyde den nordkoreanske raket ned. Sker dette, truer Nordkorea med krig. USA har også advaret Nordkorea mod "provokationer".

Nordkorea er som bekendt en atommagt, og en krig kan derfor få uoverskuelige konsekvenser.

Samtidig peger pilen også stadig tungere mod Iran. Vesten anklager det iranske regime for planer om at udvikle atomvåben. Et amerikansk eller israelsk angreb på Iran kan også få uoverskuelige konsekvenser.

I øjeblikket kører der i medierne en sag fra Bahrain, hvor en dansk statsborger med bahrainske rødder sultestrejker og måske er ved at dø. Den vestlige reaktion har været afdæmpet, hvilket kan skyldes, at det bahrainske regime er sunnimuslimsk - et styre, der voldeligt undertrykker den shiamuslimske opposition. Vinder det shia-dominerende oprør i landet, er det en potentiel allieret med det shiamuslimske Iran, der som bekendt har regionale stormagtsdrømme. Derfor måske den afdæmpede vestlige reaktion og valne støtte til oprøret i Bahrain.

Nordkorea og Iran (og Irak) blev af daværende præsident, George W. Bush, ved sin State Of The Union tale d. 29. januar 2002 specifikt udråbt til at være en del af en "ondskabens akse" - det hele virker som et langt mønster - en æteroptegnelse - der nu på to fronter - den nordkoreanske og den iranske - truer verden med atomkrig.

Ført et niveau yderligere op - for at forsøge at måle denne æteroptegnelses katastrofale potentiale - er det ikke godt at vide, hvordan de helt store spillere - USA, Rusland og Kina - vil stille sig i en eventuel atomar konflikt. Vil Kina forsvare Nordkorea? Vil Rusland stille sig på Irans side i en eventuel atomkrig?

Muligvis er den æteroptegnelse, der må have startet ved terrorangrebet d. 11. september 2001, så potentielt ødelæggende, at verden kan blive kastet ud i en omfattende atomkrig mellem USA og deres allierede (hvoraf flere som bekendt også er atommagter) og Rusland, Kina og Nordkorea. Dette er skrækscenariet.

Derfor kan man kun indtrængende opfordre verdens ledere til i disse dage at undlade at gøre noget overilet, til IKKE at gribe til våben i de konflikter der længe har truet med at eskalere. STOP inden det er for sent...

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Cirkulær, lineær og punktuel tid

I forskellige religiøse og filosofiske traditioner har man haft forskellige opfattelser af tiden. I indoeuropæisk (græsk, romersk og nordisk) mytologi har man haft en cirkulær opfattelse af tiden; årstiderne skifter og vender tilbage, solen står op og går ned og vender tilbage, og måske livet svinder og kommer igen. I semitisk tradition (jødisk, kristen og islamisk) har man en lineær tidsopfattelse; en skabelse, et liv, en verden og en afslutning (dommedag). Overfor disse to opfattelser kunne man hævde den punktuelle tid forstået som nuet; det eneste, der med sikkerhed eksisterer; en opfattelse af livet som eksisterende i hvert nu og hvor fremtiden og måske evigheden altid ligger foran os; en tid, et nu, en evig skabelse uden ende. I en sådan tidsopfattelse er hvert nu, og altså livet i ethvert nu, det vigtigste og det eneste vi med sikkerhed har. Det mulige hinsides liv nedtones uden at miste betydning, og d...

Legitim og illegitim magt

Frihed gør magten legitim, tvang gør den illegitim At det forholder sig sådan kan vi forstå hvis vi opfatter de grundlæggende og universelle menneskerettigheder som retten til liv, frihed og ejendom. Enhver magt må derfor hvis den skal opfylde de universelle menneskerettigheder og dermed være legitim, dels vælges ved frie, demokratiske valg, dels sikre borgerne størst mulig frihed. Da Montesquieu i Om lovenes ånd (De l' esprit de lois, 1748) påviste det rationelle i magtens tredeling i en lovgivende, udøvende og dømmende magt, må også disse tre magtinstanser i en legitim magt være kendetegnet ved frihed. Dels må - som sagt - den lovgivende magt vælges frit og demokratisk, dels må den ikke vedtage tvangslove, og dels må den udøvende magt ikke udstrække sin magt videre - som tidligere skrevet - end at enhver borger har sin fulde frihed til at bryde enhver af de af den lovgivende magt vedtagne love. Bryder man disse love, står man til ansvar overfor den dømmende magt, hvis d...

Gud og mennesker

Jeg vil her give en kort sammenfattet lære om Gud og Hans forhold til os mennesker som jeg dels udleder af Vandrer mod Lyset , dels selv har erkendt og fået åbenbaret: Gud er en uendeligt ophøjet personlighed, højt hævet over alt jordisk, og alligevel helt nær ethvert menneske. Gud er Lysets og kærlighedens Almagt, kærlighedens og Livets Herre. Han opdrager os mennesker med kærlighed men også med myndighed. Gud er kærlighedens kilde og Udspring. Det er sikkert ikke muligt logisk og videnskabeligt at bevise Hans eksistens. Og dog er det så enkelt: Enhver kan finde Ham i sit eget hjerte. Gud omgiver os med skytsengle for at styrke vores sans for godt og ondt; vi hører deres stemme som samvittigheden. Den primære lov vi mennesker lever under er  gengældelsesloven 'som du sår skal du høste'; denne guddommelige lov og retfærdighed har Gud ikke givet for at straffe os, men for at vi - smerteligt - kan forstå - i de tilfælde hvor vi nægter at erkende det onde vi har gjort, nægt...