Det er klart, at hvis det billede som Vandrer mod Lyset tegner af Gud som lysets og kærlighedens Almagt er sandt, så holder hverken bibelens eller koranens beretninger om hvordan Gud skabte mennesket.
I Vandrer mod Lyset beskrives skabelsen af mennesket som dobbelt; Satan (Ardor) og de der var faldet sammen med ham, skabte det fysiske, forgængelige, dødelige menneskelegeme, mens Gud skabte den evige, udødelige menneskeånd.
Det er helt utænkeligt, at hvis Gud er denne lysets og kærlighedens Almagt, denne bærer og opretholder af universer, at Han da skulle skabe nogetsomhelst forgængeligt og dødeligt af jord og ribben (Bibelen; 1. Mos. 2, 7 og 1. Mos. 2, 21-23) eller af "levret blod" (Koranen; Sura 96; Levret blod, al-Alaq), men logisk og forståeligt at Han skabte den udødelige menneskeånd af det evige lys.
Hverken en bogstavelig eller en mytisk tolkning af de kristne og de islamiske beretninger om skabelsen af mennesket kan derfor forsvares, idet de kun medtager skabelsens ene del (den fysiske) samtidig med at de - med urette - tillægger Gud den del af skabelsen der skyldtes Satan (Ardor); den del der var så fatal og som Ardor beder om tilgivelse for gennem Vandrer mod Lyset.
Selv om man medtager bibelens beretning om at Gud oprindelig skabte mennesket udødeligt, og synden og døden først kom til mennesket efter skabelsen, idet mennesket i ulydighed tilsidesatte Guds advarsel om ikke at spise af træet til kundskab om godt og ondt (1. Mos. 2, 16-17 og 1. Mos. 3, 1-7), så bliver den jødiske og kristne grundfortælling ikke mere forståelig og forenelig med billedet af Gud som lysets, kærlighedens, mildhedens, tilgivelsens og barmhjertighedens Almagt, da fortællingen fortsætter med Guds forbandelse af mennesket og uddrivelsen af Paradis (1. Mos. 3, 8-24); det er helt utænkeligt at dette uendeligt ophøjede Væsen kunne handle sådan.
Også af disse grunde er det nødvendigt med en grundig og tilbundsgående reformation og udrensning af både jødedommen, kristendommen og islam, og til grund for en sådan bør lægges Vandrer mod Lyset, hvor gudsbilledet fremtræder rent, ophøjet og ædelt uden de uheldige og formørkede islæt, som er så karakteristisk for de tre største monoteistiske religioner.
Kommentarer
Send en kommentar