Gå videre til hovedindholdet

Brudstykker og sentenser

1) Had og hævn. Som syre bortætser hadet og hævntørsten - dråbe for dråbe - hjertet og efterlader et hul vi ikke kan fylde før vi angrer de handlinger vi udførte af had og hævntørst.

2) Fjenden. Hvem er fjenden? Fjenden er det onde som peger på næsten og siger: Det er fjenden! Fjenden - den fælles fjende - er ikke de onde, men det onde.

3) Gud. Er Gud fjern, et sted derude i rummet, i en anden galakse, bag stjernerne, fjern og fremmed for vores glæde og sorg og lidelse? Nej, nærmere. I dit hjerte.

4) Vejen. Ingen kender vejen før den er tilbagelagt. Vejen under dine fødder skaber du med din vilje. Den vej du har gået er et billede af dig. Den vej du skaber er billedet af den du skal blive.

5) Det hellige. Det hellige findes ikke udenfor mennesker - fx i 'hellige bøger' - men indeni mennesker. Ofte begår mennesker forbrydelser mod det hellige i sig selv fordi de sætter skriften over hjertet.

6) Lighed og ulighed. Ved at insistere på og med alle midler gennemtvinge egen fordel og magt bliver livet en krig. Ved at tage brødet ud af munden på folk, rejser selvopholdelsesdriften sig og det etiske falder. For den sultne eksisterer etik ikke, kun sulten. Og volden. Derfor er samfund med mange fattige ofte samfund med megen vold.

7) Kærligheden. Hvis du elsker meget og elsker et andet menneske og hun trænger ind i dit inderste, så er det der du mærker smerten hvis hun går.

8) Fred. Brug billioner af dollars på våben, skriv 1000 sider om militær- og forsvarsstrategi, gå således rustet i krig; det hjælper ikke, det koster millioner af menneskeliv og fjenden gør det samme. Så længe vilje står mod vilje finder ondskaben vej. Her er tre ord der virker og som er ganske gratis: Tillid til Gud; den eneste effektive beskyttelse mod det onde.

9) Lyset. Lyset er svagt nu. Er det fordi det skumrer, eller er det morgenen der er på vej? Er det det gamle der bryder sammen og viger for Lyset, er vi på vej ned eller er vi ved at vågne?

10) Jorden og mørket. Hvad er opgaven andet end at søge at tænde et lys, så mennesker kan se. Om mennesker modtager lyset eller søger at slukke det igen er deres, ikke lysbringernes, sag.

11) Vejene. Måske findes der ikke en fælles vej til lyset og Gud, men en for hvert menneske. Måske sinker vi kun hinanden ved at skændes om den eneste rette vej, hvormed vi som regel mener vores egen. Måske er Gud som en stjerne alle søger til ad sin helt personlige og unikke vej.

12) Mening. Gennem vores livsfortællinger søger vi at sætte vores liv ind i en sammenhæng, og derigennem søge mening. Hvert liv, hvert menneske, hvert venskab og ægteskab har sin egen fortælling og mytologi. Derfor er der måske ikke kun en mening med det hele men mange; en for hvert menneske.

13) Vejene og kærligheden. Hvis der findes en vej, der forener alle veje til Lyset, forener alle de veje vismænd gennem tiderne har foreslået, må det være kærligheden, den helt almindelige kærlighed mellem mennesker. Kærligheden er det vi går på ad vores egen unikke og personlige vej, det materiale alle veje er lavet af.

14) Dybet. Vi søger i dybet den faste grund. Den faste grund i dybet er Gud.

15) Kærlighed, frihed og liv. Livet blomstrer i frihed og dør i tvang. At tilstå andre liv gennem frihed er kærlighed. Kan vi tvinge friheden og livet igennem? Nej. Kan vi elske det frem? Ja.

16) Spørgsmål. Er livet som at klæde sig på, indsigt for indsigt, tanke for tanke, handling for handling; eller er det som at blive klædt af, illusion for illusion, for at stå nøgen ved døden? Fødes eller dør vi som blanke tavler? Eller er livet at klæde om fra illusion til sandhed?

17) Kærlighed og præstationskultur. I vores præstations- og konkurrencekultur er vi vant til at måle succes og værdi gennem vores handlinger og præstationer. Hvis denne holdning breder sig til vores opfattelse af og behov for kærlighed - at vi søger kærlighed gennem det vi gør og ikke det vi er - tror jeg vi misser en væsentlig pointe om kærlighed.

18) Kærlighed og erkendelse. Hvis vi søger at vide alt søger vi en afslutning, et facit, døden. Hvis vi under vores forsøg på at forstå verden erkender, at kun i den udstrækning erkendelse og viden tjener kærligheden, den etiske grundsætning, har erkendelse egentlig værdi og berettigelse, og da kan vi se kærligheden ikke som en slutning, et facit, men som en begyndelse, en opvågning, en evig fødsel, da kærligheden peger mod handling og verden og det evige liv. Dermed kan den kultur der søger alvidenhed og almagt gennem videnskab og teknologi siges at være dødens kultur, mens den kultur der tjener kærligheden er livets.

19) Kristendom og syndefald. De der hævder at bibelen og kristendommen er al sandhed bekræfter 'slangens' ord og falske løfter om at blive lig Gud i alvidenhed ved at spise af Kundskabens Træ (jf syndefaldsmyten). Hvis man altså hævder bibelen og kristendommen som al sandhed lukker kristendommen sig om sig selv som en slange, der bider sig selv i halen eller en erkendelsesteoretisk eller religiøs kortslutning. Det samme kan siges om enhver filosofi eller religion der hævder at være al sandhed eller hævder mulighed for menneskelig alvidenhed eller guddommelighed.

20) Forandring. Den vi ikke kan elske, kan vi heller ikke ændre. Hvis vi møder denne verdens tyranner og mordere med fordømmelse og straf, måske ved at slå dem ihjel, så går vi deres vej, og tyrannernes parader og skjold hæves, og de bliver endu mere forbitrede og hadefulde. Men hvis en dag en lysstråle, måske ved en tilgivelse, skulle trænge ind i det mørke hjerte på en der har hænderne fulde af blod, sænkes paraderne og alt forandres. Med fordømmelse og had går vi verdens gamle vej; vi har gået den før og vi går den endnu. Kun kærligheden og tilgivelsen skaber ny vej og sand forandring.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Gud og mennesker

Jeg vil her give en kort sammenfattet lære om Gud og Hans forhold til os mennesker som jeg dels udleder af Vandrer mod Lyset , dels selv har erkendt og fået åbenbaret: Gud er en uendeligt ophøjet personlighed, højt hævet over alt jordisk, og alligevel helt nær ethvert menneske. Gud er Lysets og kærlighedens Almagt, kærlighedens og Livets Herre. Han opdrager os mennesker med kærlighed men også med myndighed. Gud er kærlighedens kilde og Udspring. Det er sikkert ikke muligt logisk og videnskabeligt at bevise Hans eksistens. Og dog er det så enkelt: Enhver kan finde Ham i sit eget hjerte. Gud omgiver os med skytsengle for at styrke vores sans for godt og ondt; vi hører deres stemme som samvittigheden. Den primære lov vi mennesker lever under er  gengældelsesloven 'som du sår skal du høste'; denne guddommelige lov og retfærdighed har Gud ikke givet for at straffe os, men for at vi - smerteligt - kan forstå - i de tilfælde hvor vi nægter at erkende det onde vi har gjort, nægt...

Kærligheden er verdens bærende princip

I Vandrer mod Lyset beskrives det hvordan Gud bærer verden og den samlede skabelse, Verdensaltet. Da vi samtidig ved fra dette værk, at Lyset gennemstrømmer Gud og at lysets essens er kærlighed er det rimeligt at sige, at kærligheden er verdens bærende princip og at kærligheden er al eksistens' bærende kraft. Dette er ikke indlysende når vi betragter denne verdens mange ufuldkommenheder; dens mange lidelser, sygdomme, krig, vold og grusomhed. Vi forledes let til at tro på, at den uhellige treenighed - magt, penge og sex - ligger bag alt, i hvert fald bag al menneskelig kultur og aktivitet. Men denne verden, mørkets verden - læser vi i Vandrer mod Lyset - er en anomali i forhold til det uendelige og evige Lyshav der evigt udstråles fra Herren, den Almægtige, og som bærer alt. Kosmisk set er døden, sygdom og lidelser paranteser og de er underordnede kærlighedens altbeherskende og evige Magt i Herren. Lyshavet - ikke død og lidelse - er gennem Gud verdens inderste princip,...

carstenplougolsen.com

Som man nok har bemærket, har jeg ikke bragt nye tekster en tid på denne blog. Jeg henviser interesserede i mit litterære virke til carstenplougolsen.com hvor man både vil finde en blog med kortere tekster og en side med længere. Derudover er det via denne adresse muligt at købe trykte bøger med udvalg af tekster fra forfatterskabet, som jeg har navngivet Højtryk.