Hvis man anvender den sondring mellem drifter og instinkter som "Vandrer mod Lyset!" indeholder - drifter forstået som noget fællesmenneskeligt (nedlagt i vores astrale genparter eller hjerner af skaberne af det fysiske legeme (de ældste)) og instinkter forstået som noget individuelt som vi i tidens løb har erhvervet - på godt og ondt - i kampen for livet - kan en yderligere distinktion tænkes med hensyn til sex, idet vi samtidig tænker på beskrivelsen i Tillægget til "Spørgsmål og Svar I" af menneskelegemet som skabt polygamt, dvs med tilbøjelighed eller behov for flere eller mange sexpartnere.
Det er således muligt, at drifterne tilskynder os til at have sex med alle vi konkret kommer i kontakt med (det polygame vilkår), mens instinkterne i sexuel henseende er selektive - i overensstemmelse med evolutionsteorien - idet kampen for livet og den stadige menneskelige formering i tidens løb har lært os "kun" eller overvejende at have sex med partnere, der kan give et levedygtigt og stærkt afkom, simpelthen fordi de svage historisk er blevet siet fra, enten ved udstødelse fra gruppen (eller samfundet) eller fordi de er bukket under i kampen for livet. Da det ser ud til, at den sexuelle tiltrækning eller frastødning (det selektive, instinktive ved sex eller med andre ord den sexuelle værdi vi tillægger en anden (positiv eller negativ)) overvejende er nedlagt i generne, kan det tænkes, at instinkterne - også i generel forstand (altså ikke kun med hensyn til sex og formering) ligeledes skal søges i menneskets genetiske kode (DNA).
Det er klart at der - hvis denne teori er rigtig - forekommer afvigelser fra reglen, fx ved den kendsgerning at en relativt stor gruppe mennesker er homosexuelle. Men selve sondringen - drifter (det polygame) og det instinktive (selektive) vilkår - er måske holdbar.
Anlægger man herudover en etisk vinkel angående menneskets generelle vilkår i denne verden - er det klart hvor besværlige disse vilkår - også med hensyn til sex - er for mennesker. Med hensyn til sex er vi da under beskydning fra tre fronter: Det driftsmæssige (alle som partnere), det instinktive (udvalgte partnere) og så ånden (det strengt monogame). Derfor er det ikke så sært, at mange mennesker oplever mange indre og ydre konflikter i forbindelse med sex - skyld og skam og konflikter i forbindelse med åndens krav om troskab og den dobbelte (driftmæssige og instinktive) tilskyndelse til mange (eventuelt nøje udvalgte) partnere, det sexuelle behov fra den dobbelte tilskyndelse selv om livsomstændigheder (fx fattigdom eller sygdom) gør at det ikke er ønskeligt set fra åndens synspunkt at sætte børn i verden osv osv.
Det er således muligt, at drifterne tilskynder os til at have sex med alle vi konkret kommer i kontakt med (det polygame vilkår), mens instinkterne i sexuel henseende er selektive - i overensstemmelse med evolutionsteorien - idet kampen for livet og den stadige menneskelige formering i tidens løb har lært os "kun" eller overvejende at have sex med partnere, der kan give et levedygtigt og stærkt afkom, simpelthen fordi de svage historisk er blevet siet fra, enten ved udstødelse fra gruppen (eller samfundet) eller fordi de er bukket under i kampen for livet. Da det ser ud til, at den sexuelle tiltrækning eller frastødning (det selektive, instinktive ved sex eller med andre ord den sexuelle værdi vi tillægger en anden (positiv eller negativ)) overvejende er nedlagt i generne, kan det tænkes, at instinkterne - også i generel forstand (altså ikke kun med hensyn til sex og formering) ligeledes skal søges i menneskets genetiske kode (DNA).
Det er klart at der - hvis denne teori er rigtig - forekommer afvigelser fra reglen, fx ved den kendsgerning at en relativt stor gruppe mennesker er homosexuelle. Men selve sondringen - drifter (det polygame) og det instinktive (selektive) vilkår - er måske holdbar.
Anlægger man herudover en etisk vinkel angående menneskets generelle vilkår i denne verden - er det klart hvor besværlige disse vilkår - også med hensyn til sex - er for mennesker. Med hensyn til sex er vi da under beskydning fra tre fronter: Det driftsmæssige (alle som partnere), det instinktive (udvalgte partnere) og så ånden (det strengt monogame). Derfor er det ikke så sært, at mange mennesker oplever mange indre og ydre konflikter i forbindelse med sex - skyld og skam og konflikter i forbindelse med åndens krav om troskab og den dobbelte (driftmæssige og instinktive) tilskyndelse til mange (eventuelt nøje udvalgte) partnere, det sexuelle behov fra den dobbelte tilskyndelse selv om livsomstændigheder (fx fattigdom eller sygdom) gør at det ikke er ønskeligt set fra åndens synspunkt at sætte børn i verden osv osv.
Kommentarer
Send en kommentar