I den vulgære - man kunne også sige kulørte - litteratur af åndeligt tilsnit - den såkaldt spirituelle tradition - finder man ofte det standpunkt, den tanke, at "alt i grunden er ét" og at det skulle være det højeste et menneske kan nå åndeligt at erkende denne enhed.
Det er muligvis det samme fænomen, den samme tanke eller måske oplevelse, der ligger til grund for de såkaldte "mystikeres" oplevelse af enhed, forening med Gud.
Man kan også finde spor af tanken i den (forvrængede) udlægning af Buddhas lære om Nirvana, der oprindeligt fra Buddhas side (ifølge "Vandrer mod Lyset!") var ment som en uløselig forbindelse med Gud, ikke personlighedens opløsning, som den nutidige fortolkning af tanken synes at hævde.
Men hvis "Vandrer mod Lyset!" er udgangspunktet, er det klart, at standpunktet, tanken "alt er ét" ikke kan opretholdes. I dette værk beskrives verden grundlæggende at bestå af fire ting eller fænomener: Tanke, vilje, lys (det gode) og mørke (det onde), og at vi ikke er identiske med Gud eller kan blive det, men derimod er skabt af Ham (vores ånd - ikke vores fysiske legeme), og er forskellige fra Ham, vi er selvstændige (evige) personligheder.
Endvidere siges det i "Vandrer mod Lyset!", at Tanken er altings oprindelse. Men dette betyder ikke, at tanken er identisk med med alting. Der er altså også her en forskel.
Tanken "alt er ét" kan altså ikke opretholdes - hvis "Vandrer mod Lyset!" er udgangspunktet.
I den seriøse filosofiske litteratur findes en beslægtet idé og en diskussion mellem to hinanden modsatte standpunkter eller tanker; nemlig materialismen overfor idealismen. I materialismen hævdes det, at "stoffet, materien er alt", i idealismen derimod at "tanken, ideen eller bevidstheden er alt".
Hvis man skal være retfærdig overfor materialismen og idealismen må det dog siges, at de ikke eksplicit hævder altings enhed som den kulørte litteratur, men "kun" at alt enten består af materie eller tanke/idé. Alligevel må begge standpunkter opgives, hvis "Vandrer mod Lyset!" er grundlaget og udgangspunktet for diskussionen af samme grund som før, nemlig at verden grundlæggende består af tanke, vilje, lys og mørke, og altså både af bevidsthed (tanke og vilje) og stof (lys og mørke).
Et forsøg på at bevise forskellen, men samtidig den reelle eksistens af både bevidsthed (ånd) og stof (legeme) kan findes i filosoffen, Henri Bergsons (1859-1941) værk, "Matiéré et Memoire" (1896) (da. "Stof og Hukommelse"), hvor han finder nøglen i begrebet om hukommelsen.
Det er muligvis det samme fænomen, den samme tanke eller måske oplevelse, der ligger til grund for de såkaldte "mystikeres" oplevelse af enhed, forening med Gud.
Man kan også finde spor af tanken i den (forvrængede) udlægning af Buddhas lære om Nirvana, der oprindeligt fra Buddhas side (ifølge "Vandrer mod Lyset!") var ment som en uløselig forbindelse med Gud, ikke personlighedens opløsning, som den nutidige fortolkning af tanken synes at hævde.
Men hvis "Vandrer mod Lyset!" er udgangspunktet, er det klart, at standpunktet, tanken "alt er ét" ikke kan opretholdes. I dette værk beskrives verden grundlæggende at bestå af fire ting eller fænomener: Tanke, vilje, lys (det gode) og mørke (det onde), og at vi ikke er identiske med Gud eller kan blive det, men derimod er skabt af Ham (vores ånd - ikke vores fysiske legeme), og er forskellige fra Ham, vi er selvstændige (evige) personligheder.
Endvidere siges det i "Vandrer mod Lyset!", at Tanken er altings oprindelse. Men dette betyder ikke, at tanken er identisk med med alting. Der er altså også her en forskel.
Tanken "alt er ét" kan altså ikke opretholdes - hvis "Vandrer mod Lyset!" er udgangspunktet.
I den seriøse filosofiske litteratur findes en beslægtet idé og en diskussion mellem to hinanden modsatte standpunkter eller tanker; nemlig materialismen overfor idealismen. I materialismen hævdes det, at "stoffet, materien er alt", i idealismen derimod at "tanken, ideen eller bevidstheden er alt".
Hvis man skal være retfærdig overfor materialismen og idealismen må det dog siges, at de ikke eksplicit hævder altings enhed som den kulørte litteratur, men "kun" at alt enten består af materie eller tanke/idé. Alligevel må begge standpunkter opgives, hvis "Vandrer mod Lyset!" er grundlaget og udgangspunktet for diskussionen af samme grund som før, nemlig at verden grundlæggende består af tanke, vilje, lys og mørke, og altså både af bevidsthed (tanke og vilje) og stof (lys og mørke).
Et forsøg på at bevise forskellen, men samtidig den reelle eksistens af både bevidsthed (ånd) og stof (legeme) kan findes i filosoffen, Henri Bergsons (1859-1941) værk, "Matiéré et Memoire" (1896) (da. "Stof og Hukommelse"), hvor han finder nøglen i begrebet om hukommelsen.
Kommentarer
Send en kommentar