Hvis man prøver at grave et spadestik dybere end betragtningen om mørkets dualitet, dets "lyse" og dets rent sorte side, og forsøger at forstå hvad der ligger bag, kan det siges, at netop dette, skabelsen af to yderpoler, den "lyse" og den sorte side, selve denne opdeling, som har fået et udtryk i den såkaldte "del og hersk" filosofi om magt, som efter hvad jeg ved skyldes Niccoló Machiavelli (1469-1527), er et endnu mere grundlæggende træk ved mørket. Hvis det er muligt at give en enkel karakteristik af mørket må det være denne - skabelsen af to hinanden fjendtlige yderpoler, "del og hersk" filosofien. Måske er det det dybeste der kan siges om hvordan mørket prøver at få magt over os mennesker.
Denne filosofi - del og hersk - begrænses altså ikke til rent politiske forhold, men gør sig også gældende indenfor fx religion i kraft af inddelingen i "frelste" og "fortabte", Gud og djævelen som absolutte modsætninger osv og fx i den klassiske filosofiske strid mellem idealisme og realisme (eller materialisme) og på mange andre områder af den menneskelige tilværelse.
Rent politisk bruges filosofien, del og hersk, til fx at splitte hele befolkningsgrupper og sætte dem op, hidse dem op mod hinanden (i en dansk nutidig sammenhæng fx i opdelingen "dem og os" i indvandrerdebatten), i racistiske ideologier fx ved tanker om visse racers påståede overlegenhed og deraf følgende ret til at kue, undertrykke eller ligefrem udrydde andre, og det politiske mål er at opnå eller bevare og styrke sin egen magt ved at bortlede opmærksomheden fra en hul autoritet eller magt og ved at få mennesker til at bekæmpe eller bekrige hinanden indbyrdes i stedet for at tage et fredeligt opgør med den hule, illegitime, tilranede magt og leve fredeligt sammen.
Kernen i filosofien er altså en kunstig opdeling eller opsplitning i to yderpoler som kommer til at stå fjendtligt overfor hinanden, et kunstigt enten-eller (fx "gode og onde" hvor godt og ondt personificeres, identificeres med de to kræfter, godt og ondt), hvor lysets standpunkt snarere er et både-og. Det er altså selve opdelingen der er forkert og fatal.
Hvis "Vandrer mod Lyset!" er udgangspunktet kan det siges, at del og hersk filosofien snylter på, efterligner, den sande dualisme mellem godt og ondt, lys og mørke. Men den sande dualisme deler ikke mennesker op i "gode og onde" (ex. "dem og os") men siger tværtimod at alle inderst inde er gode, og at vi alle har samme oprindelse (Gud) og at paradis, saligheden er for alle.
Denne filosofi - del og hersk - begrænses altså ikke til rent politiske forhold, men gør sig også gældende indenfor fx religion i kraft af inddelingen i "frelste" og "fortabte", Gud og djævelen som absolutte modsætninger osv og fx i den klassiske filosofiske strid mellem idealisme og realisme (eller materialisme) og på mange andre områder af den menneskelige tilværelse.
Rent politisk bruges filosofien, del og hersk, til fx at splitte hele befolkningsgrupper og sætte dem op, hidse dem op mod hinanden (i en dansk nutidig sammenhæng fx i opdelingen "dem og os" i indvandrerdebatten), i racistiske ideologier fx ved tanker om visse racers påståede overlegenhed og deraf følgende ret til at kue, undertrykke eller ligefrem udrydde andre, og det politiske mål er at opnå eller bevare og styrke sin egen magt ved at bortlede opmærksomheden fra en hul autoritet eller magt og ved at få mennesker til at bekæmpe eller bekrige hinanden indbyrdes i stedet for at tage et fredeligt opgør med den hule, illegitime, tilranede magt og leve fredeligt sammen.
Kernen i filosofien er altså en kunstig opdeling eller opsplitning i to yderpoler som kommer til at stå fjendtligt overfor hinanden, et kunstigt enten-eller (fx "gode og onde" hvor godt og ondt personificeres, identificeres med de to kræfter, godt og ondt), hvor lysets standpunkt snarere er et både-og. Det er altså selve opdelingen der er forkert og fatal.
Hvis "Vandrer mod Lyset!" er udgangspunktet kan det siges, at del og hersk filosofien snylter på, efterligner, den sande dualisme mellem godt og ondt, lys og mørke. Men den sande dualisme deler ikke mennesker op i "gode og onde" (ex. "dem og os") men siger tværtimod at alle inderst inde er gode, og at vi alle har samme oprindelse (Gud) og at paradis, saligheden er for alle.
Kommentarer
Send en kommentar