Hvad enten man anlægger en rent biologisk anskuelse eller medtager en religiøs tror jeg at det er rigtigt at sige, at tanken og viljen ikke er tilgængelig for en forklaring, altså hvad disse fænomeners inderste kerne og natur er; vi må nok nøjes med en mere eller mindre omfattende beskrivelse af tanken og viljen.
Det er for eksempel helt uforståeligt selv hvis man anlægger en rent biologisk anskuelse hvordan en vis blodgennemstrømning og elektriske signaler mellem neuroner i bestemte dele af hjernen kan blive til det vi oplever som overvejelser over den by eller det landskab vi netop ser, tanker over livet og døden, os selv eller andre osv.
Det synes umuligt at forklare overgangen fra disse fysiske fænomener (blodgennemstrømning og elektriske impulser) til det vi oplever som bevidste tanker.
Men vi kan til en vis grad beskrive tanken og viljen;
Tanken kan således beskrives som en evne til at opfatte verden og virkeligheden og en evne til at skabe ting (den skabende tanke; fx ord, billeder, musik osv). Tanken er således primært en indadgående proces eller evne (evne til at opfatte) mens viljen primært er en evne til at forandre eller påvirke verden (når jeg fx trækker vejret, hæver og sænker mit bryst sig; når jeg taler, sætter jeg luften i bevægelse; når jeg kløver brænde får jeg flere brændeknuder ud af det end jeg havde før; alle disse ting kan med en vis ret siges at ændre verden og virkeligheden eller i hvert fald påvirke den). Viljen er således primært en udadrettet evne til at påvirke eller ændre verden og virkeligheden.
En anden fundamental del af det at være menneske er sansningen, hvilket kan siges at være en indadrettet evne til at opfatte verden og virkeligheden, beslægtet med tankens evne til at opfatte. Men hvor tanken er en bevidst evne, kan sansningen (som vi har fælles med dyrene) beskrives som en mere ubevidst evne til at opfatte. På en måde kan man beskrive forskellen mellem tanke og sansning ved at sige, at sansningen er knyttet til det fysiske mens tanken kan siges at være ikke-sanselig eller oversanselig; eller med en klassisk filosofisk term, der så vidt jeg ved har været opgivet længe: Metafysisk.
Meget dybere tror jeg ikke det er muligt at komme angående disse grundlæggende træk ved det at være menneske.
Kommentarer
Send en kommentar