Gå videre til hovedindholdet

På bar 4

Endnu en gang var udsigten til en aften alene for skræmmende, så jeg gik ned på Det rene Vanvid der denne aften lokkede svage sjæle (som mig) med et dobbeltarrangement med live musik og bagefter boksning.

Jeg sad netop og vippede med fødderne til husorkestrets (Bad Silent Suckers, der plejede at afslutte deres koncerter med at tage gidsler) første sæt, da Marianne (eks, ak så meget eks) entrede  lokalet med dronningeblik og en hvæsen til en nærgående fyr eller myg, der ikke vidste noget om endsige anerkendte hendes ophøjede majestæt.

Jeg trak hovedet ned mellem skuldrene og forsøgte at falde i et med tapetet - med succes; hun værdigede mig i hvert fald ikke et blik.

Nå, Det rene Vanvid havde som led i deres løbende produktudvikling som sagt arrangeret en boksekamp til at afrunde den perfekte aften i byen, og for rigtig at slå nyheden fast og tiltrække og forhåbentlig fastholde en ny kundegruppe havde de hyret to kendisser, Uffe Elleman Jensen og Søren Krarup, til at dyste i den ædle sportsgren.

Efter den vellykkede koncert hvor kun få spyttede blod og alle overlevede, begyndte boksekampen.

Først langede Krarup Uffe en lige højre efterfulgt af en hidsig venstre uppercut (ikke-vestlige indvandrere ud og ældrecheck). Uffe afværgede ved at søge infight og klamre sig til sin modstander (lad os holde fred og finde et kompromis).

Så forsøgte Krarup med et leverstød (ud med menneskerettigheder) og - helt uhørt - et spark under bæltestedet (fuck retsstaten). Uffe sejlede rundt i ringen, tydeligvis groggy, idet han som i vildelse råbte: Lad os droppe det her shit, og tage en bajer.

Krarup lod sig dog ikke distrahere og afsluttede kampen med et hårdt højre hook (mennesker er ikke frie, lige og brødre men kannibaler), en rigtig kæberasler, der sendte Uffe til tælling. Uffe rodede lidt rundt på kanvassen og søgte sin mistede tandbeskytter, og prøvede at rejse sig, men blev talt ud.

Jeg forlod baren kort efter til lyden af Krarups sejrsbrøl: I' m the greatest, I dance like a butterfly and sting like a bee!

Og det var så den aften. Da jeg var nået hjem og - lettere beruset - lagde mig og forsøgte at sove og glemme, kunne jeg ikke forhindre en vis fornemmelse af at ryste indeni. De slås overalt i verden og ikke alle spiller efter reglerne. Fuck og dræb de kristne, fuck og dræb muslimerne, fuck og dræb demokraterne, fuck og dræb fascisterne, fuck og dræb de andre. Holder det?

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Legitim og illegitim magt

Frihed gør magten legitim, tvang gør den illegitim At det forholder sig sådan kan vi forstå hvis vi opfatter de grundlæggende og universelle menneskerettigheder som retten til liv, frihed og ejendom. Enhver magt må derfor hvis den skal opfylde de universelle menneskerettigheder og dermed være legitim, dels vælges ved frie, demokratiske valg, dels sikre borgerne størst mulig frihed. Da Montesquieu i Om lovenes ånd (De l' esprit de lois, 1748) påviste det rationelle i magtens tredeling i en lovgivende, udøvende og dømmende magt, må også disse tre magtinstanser i en legitim magt være kendetegnet ved frihed. Dels må - som sagt - den lovgivende magt vælges frit og demokratisk, dels må den ikke vedtage tvangslove, og dels må den udøvende magt ikke udstrække sin magt videre - som tidligere skrevet - end at enhver borger har sin fulde frihed til at bryde enhver af de af den lovgivende magt vedtagne love. Bryder man disse love, står man til ansvar overfor den dømmende magt, hvis d...

Gud og mennesker

Jeg vil her give en kort sammenfattet lære om Gud og Hans forhold til os mennesker som jeg dels udleder af Vandrer mod Lyset , dels selv har erkendt og fået åbenbaret: Gud er en uendeligt ophøjet personlighed, højt hævet over alt jordisk, og alligevel helt nær ethvert menneske. Gud er Lysets og kærlighedens Almagt, kærlighedens og Livets Herre. Han opdrager os mennesker med kærlighed men også med myndighed. Gud er kærlighedens kilde og Udspring. Det er sikkert ikke muligt logisk og videnskabeligt at bevise Hans eksistens. Og dog er det så enkelt: Enhver kan finde Ham i sit eget hjerte. Gud omgiver os med skytsengle for at styrke vores sans for godt og ondt; vi hører deres stemme som samvittigheden. Den primære lov vi mennesker lever under er  gengældelsesloven 'som du sår skal du høste'; denne guddommelige lov og retfærdighed har Gud ikke givet for at straffe os, men for at vi - smerteligt - kan forstå - i de tilfælde hvor vi nægter at erkende det onde vi har gjort, nægt...

Cirkulær, lineær og punktuel tid

I forskellige religiøse og filosofiske traditioner har man haft forskellige opfattelser af tiden. I indoeuropæisk (græsk, romersk og nordisk) mytologi har man haft en cirkulær opfattelse af tiden; årstiderne skifter og vender tilbage, solen står op og går ned og vender tilbage, og måske livet svinder og kommer igen. I semitisk tradition (jødisk, kristen og islamisk) har man en lineær tidsopfattelse; en skabelse, et liv, en verden og en afslutning (dommedag). Overfor disse to opfattelser kunne man hævde den punktuelle tid forstået som nuet; det eneste, der med sikkerhed eksisterer; en opfattelse af livet som eksisterende i hvert nu og hvor fremtiden og måske evigheden altid ligger foran os; en tid, et nu, en evig skabelse uden ende. I en sådan tidsopfattelse er hvert nu, og altså livet i ethvert nu, det vigtigste og det eneste vi med sikkerhed har. Det mulige hinsides liv nedtones uden at miste betydning, og d...