Af Vandrer mod Lyset fremgår det;
1) at Gud har givet love for både lyset og mørket
2) at disse love blev givet efter Hans emanation (fremståen)
3) og at lyset er kendetegnet af orden mens mørket er en kaoskraft
2) at disse love blev givet efter Hans emanation (fremståen)
3) og at lyset er kendetegnet af orden mens mørket er en kaoskraft
Så kan man spørge:
Hvorfor gav Gud egentlig disse love, hvorfor er det nødvendigt med love og hvad er egentlig loves (i dette tilfælde Guds) funktion?
Og svaret er enkelt:
Love fremmer orden og modvirker kaos. Vi kender det også fra de jordiske samfund, fx det danske hvis retsvæsen som motto har: Med lov skal land bygges.
Hvis der ingen fælles regler (love) findes, bliver alt kaos, da enhver så kan gøre som man vil uden at blive stillet til regnskab.
Dette kan også være en replik til de tanker om en verdensregering jeg tidligere har formuleret (primært inspireret af Emery Reves og universalismen) og en forklaring på en del af det jordiske kaos vi ser nu og altid har kæmpet med; en del af det jordiske kaos skyldes, at vi ikke har fælles, globale love, men har mange punkter (regeringer), der opstiller normer for lov og ret.
Da vi ikke har globale love der kan håndhæves af en legitim udøvende og dømmende magt (omend en sådan måske er på vej i form af Den internationale Straffedomstol, ICC), virker de manglende fælles globale love som en katalysator for kaos og krig.
Vi har dog for så vidt en international global lovgivende magt (FN) og som nævnt for så vidt en international global dømmende magt (ICC), men vi mangler en legitim, global udøvende magt (regering), hvis vi skal modvirke en del af det kaos vi ser i dag.
Men for at vende tilbage til det kosmiske perspektiv:
Gud har altså givet love for både lyset og mørket med det formål at styrke lyset (orden) og modvirke mørket (kaos). Men derudover har Han givet os en fri vilje til godt og ondt. Hvordan stiller dette sig til de guddommelige love for lys og mørke?
Gud er ingen diktator og man kan sige, at det at Han har givet os en fri vilje til godt (lyset) eller ondt (mørket), en fri vilje til at følge Hans love eller ej er etikkens kerne. Hvis ikke vi havde et valg ville Gud ikke være lysets (og frihedens) Gud men mørkets, da en anden kerneværdi i lyset er frihed, mens mørket er kendetegnet ved tvang.
Lyset (og Gud) giver os et valg hvilket mørket ikke gør, og dette frie valg eller den frie vilje er kernen i al etik.
Som en sidste ting vil jeg (under henvisning til mit skrift, Frihed under ansvar) nævne, at et jordisk samfund kun kan kaldes frit for så vidt enhver borger (under ansvar for den dømmende magt) har frihed til at følge eller bryde enhver af den lovgivende magts love og regler.
Dette kan også siges at være en replik til den aktuelle debat om hvordan vi dels bekæmper terrorisme og samtidig bevarer vores samfund som frie og åbne. Hvis ikke vi bevarer friheden til at følge eller bryde samfundets love og regler (under ansvar for den dømmende magt) synes dette at være definitionen på diktatur.
På den måde kan man sige, at det onde er frihedens pris; ikke som en nødvendig konsekvens men som en risiko vi altid må være villige til at løbe hvis vi vil bevare friheden.
Kommentarer
Send en kommentar