Da det nu måske er godtgjort at den menneskelige tanke og logikken er oversanselig er det muligt - ligesom vi lever i en sanselig og udstrakt verden - at der findes en oversanselig og for vort blik uudstrakt verden (jf Platons idelære om ideernes verden som den egentlige) hvis oprindelse er Gud.
Hvis dette er rigtigt er mennesket brændpunktet mellem den sanselige og den oversanselige verden - det sted hvor de to verdner mødes. Vi har både en udstrakt, fysisk krop der sanser og en uudstrakt ikke-fysisk tanke der tænker.
Ikke blot logikken men også matematikken og generelt enhver ide er af oversanselig natur i og med at ideer er knyttet til den oversanselige tanke.
Det gode, det skønne og det sande (Platon) er ideer knyttet til den menneskelige tanke. Disse ideer modsvares ikke - i deres ideale form - af noget sanseindtryk i den sanselige verden, men måske af realiteter i den oversanselige verden, hvis en sådan findes.
Indiciet på at den gør er den oversanselige tanke med dens oversanselige ideer som logik, matematik, etik, skønhed osv.
Da vi både erkender den sanselige og den oversanselige verden ved tanken, kan tanken siges at være broen mellem de to verdner og mellem videnskab (den sanselige verden) og religion (den oversanselige verden).
Hvis dette er rigtigt er mennesket brændpunktet mellem den sanselige og den oversanselige verden - det sted hvor de to verdner mødes. Vi har både en udstrakt, fysisk krop der sanser og en uudstrakt ikke-fysisk tanke der tænker.
Ikke blot logikken men også matematikken og generelt enhver ide er af oversanselig natur i og med at ideer er knyttet til den oversanselige tanke.
Det gode, det skønne og det sande (Platon) er ideer knyttet til den menneskelige tanke. Disse ideer modsvares ikke - i deres ideale form - af noget sanseindtryk i den sanselige verden, men måske af realiteter i den oversanselige verden, hvis en sådan findes.
Indiciet på at den gør er den oversanselige tanke med dens oversanselige ideer som logik, matematik, etik, skønhed osv.
Da vi både erkender den sanselige og den oversanselige verden ved tanken, kan tanken siges at være broen mellem de to verdner og mellem videnskab (den sanselige verden) og religion (den oversanselige verden).
Kommentarer
Send en kommentar