For mere end to tusind år siden udtænkte Lao-tse sin berømte lære om modsætningernes harmoni ved begreberne om yin og yang idet han hævdede, at denne harmoni udtrykker det helt grundlæggende træk i verdensbygningen.
I Platons Symposion er der stærke medklange af denne lære, i hvert fald for os menneskers vedkommende, idet han lader Aristophanes fortælle myten om det oprindelige menneske som en helhed, et androgynt væsen (andros=mand; gyne=kvinde), der på grund af opsætsighed mod guderne på Zeus' ordre blev delt midt over, og derefter altid søger sin tabte halvdel.
(I øvrigt er der flere paralleller også i bibelen om menneskers opsætsighed mod guderne og deres konsekvenser; fx i beretningen om syndefaldet og om Babelstårnet)
I Symposion er det grundlæggende tema Eros, altså kærligheden, og i Aristophanes myte om det oprindelige androgyne menneske er det kærligheden, der efter delingen får os til at søge vores tabte halvdel eller modpart.
Dermed bliver Platons definition af kærligheden en negativ; vi søger efter noget tabt, noget vi savner og længes efter eller måske en tomhed vi længes efter af få fyldt igen.
Hvis vi går tilbage til Lao-tses tanker (Taoismen), så kan det siges, at det princip eller den kraft, der skaber eller tilstræber den grundlæggende harmoni i verden (yin og yang), netop er kærligheden, idet kærligheden er en kraft, der tiltrækker modsætninger og skaber harmoni mellem dem, fx mellem mand og kvinde.
Måske kan vi udstrække kærlighedens harmoniskabende kraft videre end til det rent menneskelige og hævde den som en kraft, der har magt overalt i verdensaltet, altså en egentlig verdenskraft, der søger at skabe harmoni overalt (som i Lao-tses tanker om yin og yang).
Denne tanke er i hvert fald i overensstemmelse med Vandrer mod Lysets beskrivelse af lyset og kærligheden. Ifølge dette værk er lyset og kærligheden ikke kun en sådan harmoniskabende verdenskraft; den har også et personligt væsen som sin behersker og udspring, nemlig Gud.
Bragt på en enkel formel kan disse tanker udtrykkes ved:
Gud ➡ Kærlighed ➡ yin/yang,
idet sidste led betegner den harmoniske enhed af modsætninger. Egentlig burde det anføres ved det traditionelle yin/yang tegn, da det netop betegner de forenede modsætninger. Jeg har bare ikke dette tegn i mit tastatur.
Hvis vi altså nu opfatter kærligheden som en verdenskraft med udspring i Gud, der tiltrækker modsætninger og skaber harmoni mellem dem, kan mørket, det onde, opfattes som en kraft, der skiller modsætninger ad og derved skaber disharmoni, hvilket også er i overensstemmelse med Vandrer mod Lysets beskrivelse af de to verdenskræfter, lys og mørke.
Kommentarer
Send en kommentar