Af Vandrer mod Lyset fremgår det at ingen nation og intet menneske efter Guds love har ret til at angribe andre nationer eller individer med vold og magt.
Men det fremgår også at enhver nation og ethvert menneske har ret til selvforsvar.
Denne ret til at forsvare sig selv må vi dog forstå således - hvis Gud er en Lysets og fredens Gud - at ethvert forsvar bør udføres - ikke kun med proportional magt - men med mindst mulig magt.
Vi har med andre ord ret til at forsvare os, men kun med en magt der passificerer modparten og med mindst mulig tvang og vold og helst uden at dræbe.
Som i så mange andre forhold dømmer Gud mest efter motiv og hensigt med gerninger.
Hvis en nation eller et menneske ærligt søger at forsvare sig selv uden at dette ønske forplumres af blind aggression eller hævntørst eller ønsker om først og fremmest at dræbe modparten, er skylden mindre end hvis man forsvarer sig ved at søge at gøre maksimal skade.
Denne lovmæssighed bøjes tit - aktuelt i den pågående konflikt mellem Vesten og den muslimske verden - så det der - fra begge sider - reelt er ondsindede angreb kaldes og søges legitimeret som forsvar.
Dog: Gud kender hjerterne og derefter dømmer Han.
Men det fremgår også at enhver nation og ethvert menneske har ret til selvforsvar.
Denne ret til at forsvare sig selv må vi dog forstå således - hvis Gud er en Lysets og fredens Gud - at ethvert forsvar bør udføres - ikke kun med proportional magt - men med mindst mulig magt.
Vi har med andre ord ret til at forsvare os, men kun med en magt der passificerer modparten og med mindst mulig tvang og vold og helst uden at dræbe.
Som i så mange andre forhold dømmer Gud mest efter motiv og hensigt med gerninger.
Hvis en nation eller et menneske ærligt søger at forsvare sig selv uden at dette ønske forplumres af blind aggression eller hævntørst eller ønsker om først og fremmest at dræbe modparten, er skylden mindre end hvis man forsvarer sig ved at søge at gøre maksimal skade.
Denne lovmæssighed bøjes tit - aktuelt i den pågående konflikt mellem Vesten og den muslimske verden - så det der - fra begge sider - reelt er ondsindede angreb kaldes og søges legitimeret som forsvar.
Dog: Gud kender hjerterne og derefter dømmer Han.
Kommentarer
Send en kommentar