Det er afgørende for ethvert samfund der vil kaldes et retssamfund at insistere på individuel og ikke kollektiv skyld i retsplejen.
For hvis et individ bliver dømt for en forbrydelse han ikke personligt har begået men som er begået fx af en fra familien eller fra hans race eller tro, er der ikke langt til folkeforfølgelsen og i sidste ende folkedrabet.
Hvis skylden for virkelige eller påståede forbrydelser opfattes kollektivt bliver straffen kollektiv; altså folkeforfølgelse eller folkedrab.
Dette så man fx under folkedrabet på jøderne under 2. Verdenskrig.
Selvfølgelig giver det mening fx ud fra Grundloven at opløse foreninger der virker ved vold ved dom og dermed i en vis forstand at straffe kollektivt.
Men her er det primært den formaliserede vold man straffer og mindre foreningens medlemmer. Man straffer foreningen, ikke medlemmerne.
Set i dette lys og med et aktuelt eksempel giver det ikke mening at kræve at fx alle muslimer bliver holdt ansvarlige for forbrydelser de ikke personligt har begået og kræve at alle muslimer tager afstand fra disse forbrydelser.
Hvis man fortsætter ad det skråplan at kræve kollektiv skyld for fx muslimer, så ender vi længere nede i dyndet end den nuværende chikane; i sidste ende i regulære forfølgelser og folkedrab.
For hvis et individ bliver dømt for en forbrydelse han ikke personligt har begået men som er begået fx af en fra familien eller fra hans race eller tro, er der ikke langt til folkeforfølgelsen og i sidste ende folkedrabet.
Hvis skylden for virkelige eller påståede forbrydelser opfattes kollektivt bliver straffen kollektiv; altså folkeforfølgelse eller folkedrab.
Dette så man fx under folkedrabet på jøderne under 2. Verdenskrig.
Selvfølgelig giver det mening fx ud fra Grundloven at opløse foreninger der virker ved vold ved dom og dermed i en vis forstand at straffe kollektivt.
Men her er det primært den formaliserede vold man straffer og mindre foreningens medlemmer. Man straffer foreningen, ikke medlemmerne.
Set i dette lys og med et aktuelt eksempel giver det ikke mening at kræve at fx alle muslimer bliver holdt ansvarlige for forbrydelser de ikke personligt har begået og kræve at alle muslimer tager afstand fra disse forbrydelser.
Hvis man fortsætter ad det skråplan at kræve kollektiv skyld for fx muslimer, så ender vi længere nede i dyndet end den nuværende chikane; i sidste ende i regulære forfølgelser og folkedrab.
Kommentarer
Send en kommentar