Lad mig prøve her at illustrere tanken fra indlægget Fundamentalontologi og erkendelsens usikkerhed på den filosofiske strid i Middelalderen mellem Vilhems realisme, Roscelins nominalisme og Abelards kompromis konceptualismen:
Alt der eksisterer, siger Vilhem med Aristoteles, er enkeltting; dette bord, dette menneske, denne kærlighed.
Nej, sagde Roscelin med Platon, det eneste der eksisterer er almenbegreberne; et bord, mennesket og kærligheden, alt læst som (almen-) begreber. Denne opfattelse har ældre medklange i hinduistisk filosofis tanke om en fælles- (verdens-) bevidsthed som individerne kun er illusoriske dele af og i Plotins nyplatoniske tanker om det abstrakte Enes evige udstrømning i det individuelle konkrete.
Abelards kompromis, konceptualismen, siger at almenbegreberne eksisterer som fornuftens nyttige konstruktion så vi kan skabe videnskab og filosofi.
Men - alle tre opfattelser mangler at forklare hvad det egentlig vil sige og hvad vi mener når vi siger eller spørger til hvad det vil sige at noget (fx individet og det konkrete eller almenbegreberne) eksisterer;
Vi spørger og danner teorier uden egentlig at vide hvad vi spørger om og hvad grundlaget for spørgsmålet og teorien er (eksistensen) og derfor synes det ene argument lige så godt eller rettere lige så dårligt som det andet. Vi spørger og tænker i blinde.
Dette er et eksempel på den erkendelsens usikkerhed som følger af den grundliggende uvidenhed om erkendelsens grundlag; hvad det vil sige at noget eksisterer eller ikke eksisterer; og som måske med nødvendighed fører til filosofisk og videnskabelig skepticisme.
Så længe vi ikke ved hvad eksistens er eller vil sige, famler vi filosofisk og videnskabeligt i blinde. Og derfor må det - fundamentalontologien - være det centrale spørgsmål for filosofien; det spørgsmål vi må søge at besvare eller måske argumentere for hvorfor vi ikke kan besvare.
Alt der eksisterer, siger Vilhem med Aristoteles, er enkeltting; dette bord, dette menneske, denne kærlighed.
Nej, sagde Roscelin med Platon, det eneste der eksisterer er almenbegreberne; et bord, mennesket og kærligheden, alt læst som (almen-) begreber. Denne opfattelse har ældre medklange i hinduistisk filosofis tanke om en fælles- (verdens-) bevidsthed som individerne kun er illusoriske dele af og i Plotins nyplatoniske tanker om det abstrakte Enes evige udstrømning i det individuelle konkrete.
Abelards kompromis, konceptualismen, siger at almenbegreberne eksisterer som fornuftens nyttige konstruktion så vi kan skabe videnskab og filosofi.
Men - alle tre opfattelser mangler at forklare hvad det egentlig vil sige og hvad vi mener når vi siger eller spørger til hvad det vil sige at noget (fx individet og det konkrete eller almenbegreberne) eksisterer;
Vi spørger og danner teorier uden egentlig at vide hvad vi spørger om og hvad grundlaget for spørgsmålet og teorien er (eksistensen) og derfor synes det ene argument lige så godt eller rettere lige så dårligt som det andet. Vi spørger og tænker i blinde.
Dette er et eksempel på den erkendelsens usikkerhed som følger af den grundliggende uvidenhed om erkendelsens grundlag; hvad det vil sige at noget eksisterer eller ikke eksisterer; og som måske med nødvendighed fører til filosofisk og videnskabelig skepticisme.
Så længe vi ikke ved hvad eksistens er eller vil sige, famler vi filosofisk og videnskabeligt i blinde. Og derfor må det - fundamentalontologien - være det centrale spørgsmål for filosofien; det spørgsmål vi må søge at besvare eller måske argumentere for hvorfor vi ikke kan besvare.
Kommentarer
Send en kommentar