I
Jeg støvede som ofte rundt i den gamle boghandel på jagt efter sjældne og værdifulde bøger, da jeg en dag fandt et værk af en sær forfatter hvor hans hovedperson forsøger at stille bøgerne i sin reol på en sådan måde at de begynder at lyse.
Men eksperimentet mislykkes og jeg tror at det er fordi han tager hele bøger og sætter dem sammen og ikke de mindre enheder, ordene, eller endnu bedre, bogstaverne, og stabler dem på en særlig måde.
Jeg prøvede selv eksperimentet med en genial japaners værker, der tæller så fremragende titler som, 1Q84, og Hardboiled Wonderland og Verdens ende, idet jeg dog ikke stillede de samlede værker ved siden af hinanden i reolen, men lagde dem oven på hinanden på mit skrivebord.
Først skete der ikke rigtig noget, men så, pludselig, hævede stakken sig lidt, kun en 2-3 cm over bordfladen; og jeg tænkte; måske er det hans tanker der får dem til at svæve, måske mine, måske er det fordi de er så jordfjerne eller fordi de søger mod deres oprindelse ude i universet; men i hvert fald hævede de sig ganske lidt, det kunne der ikke være tvivl om.
Så Jakels forsøg og hovedbrud havde fået sig en omend lidt anderledes løsning end forventet. Men jeg var ikke tilfreds. Jeg tænkte stadig i mindre enheder, ord og bogstaver, og forsøgte at stable dem så de kunne nå det jeg ønskede at vide; om det yderste univers og den inderste kerne, den sidste og yderste erkendelse.
Men lige meget hvor meget jeg prøvede og hvor meget jeg tænkte; intet skete. Så slog det mig pludselig: Hvad nu hvis det er sandheden; hvis man vil vide alt, ved man intet og intet sker lige meget hvilke mentalatomer, ord og bogstaver, man sætter sammen og på hvilken måde. Er det ikke den bibelske slanges natur, den grundmenneskelige, Faustske fristelse?
Da jeg havde skrevet disse ord, sat disse bogstaver sammen, begyndte min tablet ikke at lyse, og den svævede ikke ud af mine hænder; men et sted, for mit indre blik, så jeg et smil og hørte et ord: Sådan!
II
Denne skæbnesvangre længsel efter transcendens, denne pinefulde søgen efter noget derude og ikke herinde; denne flugt, denne lidelse.
For eksempel Hegels dybe system af støvede kældre med knudrede gangsystemer og blindgyder; eller Heidegger der hilser på side 1 af Sein und Zeit og så stepper gennem de næste 400 sider hvorefter han bukker og med et suk udbryder; intet ved jeg.
Eller Kant eller Descartes eller Platon eller Aristoteles; alle disse krystalslotte, gennemblæste bygninger uden kærlighed; mennesket som idé eller maskine eller abstraktion, mennesket uden kerne og karakter, som et forladt hus; kærlighed til visdom og had til personligheden.
Så langt hellere Kierkegaard og hans hin enkelte eller Dostojevskijs antihelte af kød og blod. Den der taler til alle taler til ingen som for eksempel i denne sætning. Hvem er jeg, hvem er du, and nothing else matters.
Kommentarer
Send en kommentar