I følge den danske oversætter af koranen, Ellen Wulff, (oversættelse 2006; forordet) er ordene i koranen for muslimer "ukrænkelige" og de er indgivet eller åbenbaret for Muhammed af Gud.
Ifølge flere kilder, fx Reza Aslan, er sura 96 i koranen den første åbenbaring, Muhammed modtog. Her står der bla:
"Læs op i din Herres navn, Han som skabte, som skabte mennesket af levret blod!"
I et stykke tid var jeg selv tilbøjelig til at betragte Muhammeds første åbenbaringer for ægte (de første af de mekkanske åbenbaringer), men når man ser, hvad der rent faktisk står, og sammenholder ordene med det der gives i "Vandrer mod Lyset!", hvor det siges, at Gud har skabt alles ånd af lys, men ikke har skabt de jordiske, dødelige legemer, er det klart, at kilden til Muhammeds åbenbaringer ikke har været Gud.
Ser man dernæst på det der kaldes profetens sædvane (sunna), en anden hovedkilde til islam; at han fx førte krig mod sine fjender, var med til at plyndre karavaner osv, så må man sige, at heller ikke dette fremstår særlig guddommeligt.
Derfor bliver en diskussion, hvor man søger at nå frem til den "egentlige islam", på en måde skæv; fordi man tænker sig, at koranen og Muhammed - når blot de forstås korrekt - er ufejlbarlige, guddommelige autoriteter - hvilket er meningsløst, hvis man betragter Gud som lysets og kærlighedens Almagt.
Foruden den tvivlsomme åbningssura er der talrige eksempler på guddommelig fordømmelse af fx vantro i koranen, og i det hele taget må man sige, at gudsbilledet i koranen er lige så formørket som det viser sig i den kristne grundtekst, bibelen, hvor der ligeledes uddeles guddommelig fordømmelse med rund hånd.
Holder man sig til de islamiske og kristne grundtekster, så er Gud en man bør frygte og har grund til at frygte. Hvis man derimod opfatter Gud som lysets og kærlighedens Almagt (som Han fremtræder i "Vandrer mod Lyset!") er al tale om gudsfrygt meningsløs.
Hvilket af de to gudsbilleder (det kristne eller islamiske gudsbillede - overfor "Vandrer mod Lysets" gudsbillede) står højest og renest; den vrede, hævngerrige, straflystne Gud - eller den Gud, der mildt og kærligt drager alle til sig?
Ifølge flere kilder, fx Reza Aslan, er sura 96 i koranen den første åbenbaring, Muhammed modtog. Her står der bla:
"Læs op i din Herres navn, Han som skabte, som skabte mennesket af levret blod!"
I et stykke tid var jeg selv tilbøjelig til at betragte Muhammeds første åbenbaringer for ægte (de første af de mekkanske åbenbaringer), men når man ser, hvad der rent faktisk står, og sammenholder ordene med det der gives i "Vandrer mod Lyset!", hvor det siges, at Gud har skabt alles ånd af lys, men ikke har skabt de jordiske, dødelige legemer, er det klart, at kilden til Muhammeds åbenbaringer ikke har været Gud.
Ser man dernæst på det der kaldes profetens sædvane (sunna), en anden hovedkilde til islam; at han fx førte krig mod sine fjender, var med til at plyndre karavaner osv, så må man sige, at heller ikke dette fremstår særlig guddommeligt.
Derfor bliver en diskussion, hvor man søger at nå frem til den "egentlige islam", på en måde skæv; fordi man tænker sig, at koranen og Muhammed - når blot de forstås korrekt - er ufejlbarlige, guddommelige autoriteter - hvilket er meningsløst, hvis man betragter Gud som lysets og kærlighedens Almagt.
Foruden den tvivlsomme åbningssura er der talrige eksempler på guddommelig fordømmelse af fx vantro i koranen, og i det hele taget må man sige, at gudsbilledet i koranen er lige så formørket som det viser sig i den kristne grundtekst, bibelen, hvor der ligeledes uddeles guddommelig fordømmelse med rund hånd.
Holder man sig til de islamiske og kristne grundtekster, så er Gud en man bør frygte og har grund til at frygte. Hvis man derimod opfatter Gud som lysets og kærlighedens Almagt (som Han fremtræder i "Vandrer mod Lyset!") er al tale om gudsfrygt meningsløs.
Hvilket af de to gudsbilleder (det kristne eller islamiske gudsbillede - overfor "Vandrer mod Lysets" gudsbillede) står højest og renest; den vrede, hævngerrige, straflystne Gud - eller den Gud, der mildt og kærligt drager alle til sig?
Kommentarer
Send en kommentar