I kristendommen spiller offertanken en fremtrædende rolle først og fremmest i kraft af tanken om Jesu sonings-(offer-)død på korset. Den grundlæggende tanke er, at mennesket kan opnå tilgivelse eller soning i kraft af ofre til Gud.
I 3. Mosebog (Levithicus) giver "gud" detaljerede befalinger angående disse ofre - brændoffer, syndoffer, måltidsoffer osv. Ofrene består da af kvæg, korn mv. Ofrene skal fx ofres på alteret, blodet skal stænkes på alterets horn osv.
I det nye testamente afløses alle de ofre Moses modtog befaling om fra "gud" af Jesu en gang for alle og altomfattende offer ved sin død på korset.
Da Paulus udformede forsoningslæren (læren om Jesu sonoffer på korset og menneskets efterfølgende mulighed for frelse gennem tro på dette offer) søgte han at bringe Jesu offer i overensstemmelse med de jødiske offertanker som Moses modtog fra "gud". At denne forbindelse mellem det gamle og det nye testamente ikke er holdbar er påvist i skriftet, "Forsoningslæren og genvejen".
Men går vi et skridt dybere kan man spørge: Hvordan harmonerer offertanken generelt med tanken om en altbeherskende lysets Gud som Han klarest er beskrevet i "Vandrer mod Lyset!"? Hvordan harmonerer "guds" anvisninger om at stryge offerdyrets blod på alterets horn, "guds" detaljerede beskrivelser af hvordan offerdyrets indvolde skal brændes, hvem der må spise det der bliver tilovers af ofrene (dyr eller korn), "guds" beskrivelser af at afgrødeofferet skal blandes med olie, "guds" tale om offerets "liflige duft" osv osv med tanken om en altbeherskende lysets Gud, der udover at være denne almagt også er en varm og tryg og nær Fader for ethvert menneske?
Må man ikke simpelthen sige, at disse to forestillinger ikke kan forenes, at kristendommens (og jødedommens) "gud" og Gud som Han er beskrevet i "Vandrer mod Lyset!" - lysets alle elskende, alt beherskende Guddom - ikke er den samme? At den "gud" der kræver ofre for at tilgive og den Gud, der siger at kun gennem sorg og anger kan vi opnå tilgivelse og som afviser alle ofre ikke er den samme?
Hvilken Gud af disse er den højeste, den reneste, den mægtigste, den sande?
I 3. Mosebog (Levithicus) giver "gud" detaljerede befalinger angående disse ofre - brændoffer, syndoffer, måltidsoffer osv. Ofrene består da af kvæg, korn mv. Ofrene skal fx ofres på alteret, blodet skal stænkes på alterets horn osv.
I det nye testamente afløses alle de ofre Moses modtog befaling om fra "gud" af Jesu en gang for alle og altomfattende offer ved sin død på korset.
Da Paulus udformede forsoningslæren (læren om Jesu sonoffer på korset og menneskets efterfølgende mulighed for frelse gennem tro på dette offer) søgte han at bringe Jesu offer i overensstemmelse med de jødiske offertanker som Moses modtog fra "gud". At denne forbindelse mellem det gamle og det nye testamente ikke er holdbar er påvist i skriftet, "Forsoningslæren og genvejen".
Men går vi et skridt dybere kan man spørge: Hvordan harmonerer offertanken generelt med tanken om en altbeherskende lysets Gud som Han klarest er beskrevet i "Vandrer mod Lyset!"? Hvordan harmonerer "guds" anvisninger om at stryge offerdyrets blod på alterets horn, "guds" detaljerede beskrivelser af hvordan offerdyrets indvolde skal brændes, hvem der må spise det der bliver tilovers af ofrene (dyr eller korn), "guds" beskrivelser af at afgrødeofferet skal blandes med olie, "guds" tale om offerets "liflige duft" osv osv med tanken om en altbeherskende lysets Gud, der udover at være denne almagt også er en varm og tryg og nær Fader for ethvert menneske?
Må man ikke simpelthen sige, at disse to forestillinger ikke kan forenes, at kristendommens (og jødedommens) "gud" og Gud som Han er beskrevet i "Vandrer mod Lyset!" - lysets alle elskende, alt beherskende Guddom - ikke er den samme? At den "gud" der kræver ofre for at tilgive og den Gud, der siger at kun gennem sorg og anger kan vi opnå tilgivelse og som afviser alle ofre ikke er den samme?
Hvilken Gud af disse er den højeste, den reneste, den mægtigste, den sande?
Kommentarer
Send en kommentar