I både den vestlige og den østlige mystik, fx hos Mester Eckehart og Rumi, søges udtryk for en særlig gudserfaring eller forening med universets eller Altets inderste kerne.
Det siges at denne erfaring egentlig unddrager sig sprog og begreb idet den transcenderer og sprænger alt sprog og alle begreber. Derfor bruges fx ofte i mystikken ordet Navnløs om denne erfaring eller denne alttranscenderende Gud og gudserfaring.
Efter min opfattelse er denne mystiske tradition på afveje af den enkle grund, at det endelige og begrænsede menneske ikke kan rumme den uendelige og ubegrænsede Gud.
Gud er i øvrigt heller ikke et mystisk, uendeligt princip, eventuelt en oprindelig enhed som det fx hævdes i visse taoistiske tekster (fx hos Zhuangzi), men en Personlighed.
Den mystiske forening med Gud, Unio Mystica, er ikke en forening med den virkelige Gud, men derimod en forening med den kraft, der i Bibelens syndefaldsmyte skildres som Slangen, der bringer urmennesket til fald idet den lover mennesket at blive lig Gud.
I andre traditioner kaldes denne kraft Kundalini.
Mystikerne skaber den illusion, måske uden at vide det og i god tro, at det er muligt for mennesket at forstå eller erkende eller opleve Gud tilbunds og helt eller totalt forene sig med Ophavet.
Men skulle vi det, skulle vi selv være eller blive Gud eller guder; og så tager vi skridtet fra tro og ind i patologien.
Derfor er Unio Mystica et bedrag, et bedrag der mytisk er skildret i syndefaldsmyten og hvis realiteter bag myten er skildret udførligt i Vandrer mod Lyset.
Det siges at denne erfaring egentlig unddrager sig sprog og begreb idet den transcenderer og sprænger alt sprog og alle begreber. Derfor bruges fx ofte i mystikken ordet Navnløs om denne erfaring eller denne alttranscenderende Gud og gudserfaring.
Efter min opfattelse er denne mystiske tradition på afveje af den enkle grund, at det endelige og begrænsede menneske ikke kan rumme den uendelige og ubegrænsede Gud.
Gud er i øvrigt heller ikke et mystisk, uendeligt princip, eventuelt en oprindelig enhed som det fx hævdes i visse taoistiske tekster (fx hos Zhuangzi), men en Personlighed.
Den mystiske forening med Gud, Unio Mystica, er ikke en forening med den virkelige Gud, men derimod en forening med den kraft, der i Bibelens syndefaldsmyte skildres som Slangen, der bringer urmennesket til fald idet den lover mennesket at blive lig Gud.
I andre traditioner kaldes denne kraft Kundalini.
Mystikerne skaber den illusion, måske uden at vide det og i god tro, at det er muligt for mennesket at forstå eller erkende eller opleve Gud tilbunds og helt eller totalt forene sig med Ophavet.
Men skulle vi det, skulle vi selv være eller blive Gud eller guder; og så tager vi skridtet fra tro og ind i patologien.
Derfor er Unio Mystica et bedrag, et bedrag der mytisk er skildret i syndefaldsmyten og hvis realiteter bag myten er skildret udførligt i Vandrer mod Lyset.
Kommentarer
Send en kommentar