Gå videre til hovedindholdet

Spørgsmålet om menneskerettigheder og den nationale suverænitet

Undertiden bliver overgreb og politisk undertrykkelse og undertrykkelse af menneskerettigheder i forskellige lande af det repressive regime skudt ind under begrebet interne anliggender og søgt retfærdiggjort ad den vej.

Men er dette et gyldigt argument?

For det første kan vi til dette spørgsmål anlægge en pragmatisk synsvinkel:

Henvisning til et lands interne anliggender som legitimation af undertrykkelse er endnu en uheldig konsekvens - udover spørgsmålet om krig og fred - af den nationale suværenitet som øverste myndighed i verden (se indlægget Lov og ret (denne blog, 15.11.2019) og Emery Reves' Fredens anatomi).

Under dette dække kan enhver stat øve alskens uret - fængsling, henrettelse, forfølgelse - uden at blive krævet til regnskab for overgrebene.

Dette er et pragmatisk argument imod henvisningen til interne anliggender.

Vi kan også forsøge et principielt argument:

Hvis vi opfatter de grundlæggende menneskerettigjeder som retten til liv, frihed og ejendom, så må disse rettigheder nødvendigvis være universelle og kan ikke gradbøjes eller negligeres lokalt.

For hvis vi siger, at retten til liv, frihed og ejendom gælder for nogle men ikke for andre, eventuelt for ingen, så gælder de heller ikke nødvendigvis for de undertrykkende politiske ledere.

Hvis retten til liv, frihed og ejendom ikke nødvendigvis gælder for de politiske ledere, kan befolkningen i det pågældende land med ret fratage de politiske ledere deres liv, frihed og ejendom.

Det giver heller ingen mening at sige, at retten til liv, frihed og ejendom gælder for lederne men ikke for de almindelige borgere.

Derfor må ethvert legitimt styre nødvendigvis anerkende og søge at beskytte retten til liv, frihed og ejendom for alle.

Sagt med andre ord: Hvis ikke retten til liv, frihed og ejendom gælder for alle og universelt, gælder de for ingen, og så kan enhver frit og med ret slå ihjel, undertrykke og stjæle.

Derfor mener jeg, at der både er vægtige pragmatiske og principielle argumenter for at betragte retten til liv, frihed og ejendom som universelle menneskerettigheder, der ikke kan fejes bort af et repressivt regime under henvisning til interne anliggender.

Og vi kan tilføje ud fra disse pragmatiske og principielle argumenter, at universelle menneskerettigheder ikke giver mening og kan underløbes hvis ikke vi har en universel autoritet og magt - en Verdensregering - der kan sikre og håndhæve disse rettigheder.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Gud og mennesker

Jeg vil her give en kort sammenfattet lære om Gud og Hans forhold til os mennesker som jeg dels udleder af Vandrer mod Lyset , dels selv har erkendt og fået åbenbaret: Gud er en uendeligt ophøjet personlighed, højt hævet over alt jordisk, og alligevel helt nær ethvert menneske. Gud er Lysets og kærlighedens Almagt, kærlighedens og Livets Herre. Han opdrager os mennesker med kærlighed men også med myndighed. Gud er kærlighedens kilde og Udspring. Det er sikkert ikke muligt logisk og videnskabeligt at bevise Hans eksistens. Og dog er det så enkelt: Enhver kan finde Ham i sit eget hjerte. Gud omgiver os med skytsengle for at styrke vores sans for godt og ondt; vi hører deres stemme som samvittigheden. Den primære lov vi mennesker lever under er  gengældelsesloven 'som du sår skal du høste'; denne guddommelige lov og retfærdighed har Gud ikke givet for at straffe os, men for at vi - smerteligt - kan forstå - i de tilfælde hvor vi nægter at erkende det onde vi har gjort, nægt...

Kærligheden er verdens bærende princip

I Vandrer mod Lyset beskrives det hvordan Gud bærer verden og den samlede skabelse, Verdensaltet. Da vi samtidig ved fra dette værk, at Lyset gennemstrømmer Gud og at lysets essens er kærlighed er det rimeligt at sige, at kærligheden er verdens bærende princip og at kærligheden er al eksistens' bærende kraft. Dette er ikke indlysende når vi betragter denne verdens mange ufuldkommenheder; dens mange lidelser, sygdomme, krig, vold og grusomhed. Vi forledes let til at tro på, at den uhellige treenighed - magt, penge og sex - ligger bag alt, i hvert fald bag al menneskelig kultur og aktivitet. Men denne verden, mørkets verden - læser vi i Vandrer mod Lyset - er en anomali i forhold til det uendelige og evige Lyshav der evigt udstråles fra Herren, den Almægtige, og som bærer alt. Kosmisk set er døden, sygdom og lidelser paranteser og de er underordnede kærlighedens altbeherskende og evige Magt i Herren. Lyshavet - ikke død og lidelse - er gennem Gud verdens inderste princip,...

carstenplougolsen.com

Som man nok har bemærket, har jeg ikke bragt nye tekster en tid på denne blog. Jeg henviser interesserede i mit litterære virke til carstenplougolsen.com hvor man både vil finde en blog med kortere tekster og en side med længere. Derudover er det via denne adresse muligt at købe trykte bøger med udvalg af tekster fra forfatterskabet, som jeg har navngivet Højtryk.