De vigtigste religiøse tanker jeg har skrevet om er følgende:
1) At hævde Gud som Lysets og kærlighedens Almagt dels ud fra Vandrer mod Lyset, dels ud fra personligt åbenbarede glimt af Den Almægtige
- Argumentet er, at hvis Gud er den Højeste, og lys og kærlighed er de højeste og største værdier og fænomener, så rummer Gud disse ting i sublim og guddommeligt omfang. Dette billede af Gud muliggør en vurdering af alle religioner og åbenbarede tekster, idet man filtrerer åbenbaringerne gennem det, og kan således anvendes af alle reformatorer af de religiøse tekster og traditioner.
2) Ingen åbenbaret tekst kan rumme al sandhed
- Argumentet er det enkle, at hvis en åbenbaret tekst rummede al sandhed, og vi tilegnede os denne tekst fuldt ud, ville vi blive alvidende som Gud, hvilket er principielt umuligt.
3) Enhver religion der hævder Guds forudbestemmelse af alt er meningsløs
- Argumentet er, at hvis Gud har forudbestemt alt, derunder fx hvem der tror og hvem der ikke tror, og fx i islam og dele af kristendommen (fx hos Augustin og Calvin) dermed hvem der skal frelses og hvem der skal fortabes, bliver den åbenbarede tekst meningsløs og overflødig, og den ændrer ingenting; hvis ikke vi har et frit valg med hensyn til om vi vil følge åbenbaringen (fx koranen og Muhammed eller Jesus) eller ej, et frit valg med hensyn til om vi vil tro eller ej, er den åbenbarede tekst og religiøse henvendelse meningsløs og overflødig.
Fx er Muhammed som en 'overbringer af et godt budskab og en tydelig advarer' og den vej, sharia, han anviste gennem koranen og sit eksempel da overflødig og advarslen meningsløs, og det samme er Jesus som 'vejen, sandheden og livet', hvis ikke vi har et frit valg til enten at følge vejen (Jesus) eller ej.
Hvis ikke den åbenbarede tekst giver os et valg, hvis ikke dens mening er at 'råbe os op' og få os ind på frelsens vej og bort fra fortabelsens, hvis Gud har forudbestemt alt, også troen eller 'vantroen', er åbenbaringen meningsløs og overflødig og åbenbaringen er da uden magt og uden betydning.
Dertil kan føjes, at tanken om Guds forudbestemmelse af alt i sidste ende modsiger selve livet, hvis vi med liv blandt andet mener selvstændigt, åndeligt og evigt liv.
Kommentarer
Send en kommentar