Er mennesket en dråbe af forstand i et hav af uvidenhed og uforstand? Er det det der menes når man siger, at man ikke skal ridse meget i overfladen før menneskedyret viser tænder? Er det der vi er nu?
For at belyse denne tanke kan man se på 1700-tallet overfor det 20. århundrede; oplysningens århundrede overfor barbariets. Hvordan kan en nation, der tæller så fremragende intelligenser som Kant, Schelling og Fichte senere føde en Goebbels, Eichmann og Hitler?
Er det en lov som Hegel og Marx udtrykker når de siger, at ting slår over i deres modsætning; er det en lov, at et overdrevent fokus på fornuft nødvendigvis slår over i sin modsætning, barbariet?
Eller for at trække linjen tættere til vores tid; at håb og ønsket om positiv forandring som Obama blev valgt på slår over i desillusion og protest som Trumps valgsejr kan være udtryk for?
Trækkes de grundlæggende linjer i historien i kampen mellem civilisation og barbari, fornuft og brutalitet, hvor det ene nødvendigvis fødes af det andet?
Diktaturet og barbariet fødes ikke af fornuft. Mennesket forføres til barbariet. Til illustration af dette kan nævnes den scene i Orwells, Animal Farm (da. Kammerat Napoleon) hvor svinet Napoleon kupper et politisk møde ved, til tilhørendes chok og rædsel, at lade to medsvin tæske en mødedeltager, mens man forsøger at skabe en rationel politik. Napoleons formål er ikke at udfinde sandhed og rimelighed, men at få magt.
Diktaturet fødes gennem kompromittering og vold og den paralyse og chok som mennesker hensættes i ved synet eller følelsen af den utilslørede ondskab; mennesket stivner som hjorten i billygternes skær kort før den køres ned og dræbes.
Samtidig drages vi af disse lygters lys; de virker som lygtemænd eller som dybhavsfiskens brug af lys til at tiltrække bytte; for sent opdager vi det fatale bedrag.
Tilbage til de historiske processer; Hvis skillelinjen går mellem fornuft og barbari så kan moderne hjerneforskning måske give en ide om hvad der er på spil i den nylig formulerede teori om hjerne-mave-aksen; vi er hverken ren fornuft eller ren ufornuft, men begge dele. Vi træffer beslutninger og tager stilling både med fornuft og 'mavefornemmelse'. Måske skabes de destruktive processer hvis den ene del rendyrkes; enten fornuft eller følelse, eller man kunne måske sige enten hjerne eller hjerte.
Måske opstår miseren hvis vi kun dyrker hjernen eller hjertet; og måske er der en vej imellem ved kompromiset og indrømmelsen; vi er begge dele. Alle har anlæg til fornuft og det modsatte.
Måske vil det hele menneske hvor man indrømmer os både hjerne og hjerte og ret til at træffe beslutninger af begge kilder samtidig kunne leve i større harmoni og fred med hinanden. Det er i hvert fald tydeligt at vi har brug for en større harmoni og tolerance, hvis ikke vi endnu engang skal synke ned i barbariet.
Kommentarer
Send en kommentar